فاجعه قرن؛ یک‌ سال پس از زلزله‌های مرگبار ترکیه و سوریه و پیامدهایی که ادامه دارند

بیش از ۶۵ ثانیه لرزش مرگبار در بامداد شش فوریه ۲۰۲۳، بخش‌هایی از شهرهای جنوب شرق ترکیه و شمال سوریه را ویران کرد و جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت.

به گزارش سادس، زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ترکیه – سوریه در تاریخ شش فوریه سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) همچنین خسارات زیادی به زیرساخت‌ها وارد کرد به طوری که مقایسه تصاویر و عکس‌های آن زمان و اکنون، مقیاس ویرانی و عظمت بازسازی در مناطق حادثه دیده را نشان می‌دهد.

این زمین لرزه که کانون آن شهر «قهرمان‌ماراش» عنوان شده، ۱۱ استان ترکیه را تحت تاثیر قرار داد و به عنوان «فاجعه قرن» توصیف شد.

از آنجا که این زمین لرزه در ساعات اولیه روز ششم فوریه رخ داد، بیشتر مردم در آن ثانیه های بدشگون در خواب بودند و میلیون‌ها نفر تحت تاثیر این حادثه دردناک قرار گرفتند.

در پی این زمین لرزه، پل‌ها فرو ریخت و جاده‌ها و آسفالت‌های فرودگاه‌ها نیز به شدت آسیب دیدند. زمین لرزه اولیه ۷.۸ ریشتری حتی در مصر نیز احساس شد.

فاجعه قرن؛ یک‌ سال پس از زلزله‌های مرگبار ترکیه و سوریه و پیامدهایی که ادامه دارند
نیروهای امدادی در تلاش برای آواربرداری در بندر «اسکندرون» ترکیه/ عکس: گتی

بامداد امروز (سه شنبه شش فوریه ۲۰۲۴) یک سال از آن حادثه تلخ و در عین حال رنج توصیف ناپذیر آن برای بازماندگان گذشت و به گفته مقامات محلی هنوز صدها هزار نفر آواره هستند و بسیاری در کانتینرها زندگی می‌کنند. این در حالی است که مردم در بقیه مناطق این کشور زلزله‌خیز نیز همچنان با کابوس آن فاجعه، روز و شب را سپری می کنند و با وجود گذشت یک سال، هنوز با دلهره و ترس منتظر زمین‌لرزه بزرگ بعدی هستند.

این زمین لرزه همچنین هزاران پس‌لرزه داشت که قوی‌ترین آن ۷.۵ ریشتر بوده است. گفته می‌شود که بیش از ۸۵۰ هزار ساختمان در این زلزله‌ها فرو ریخته است.

بر اساس آمارهای رسمی، در استان مرزی «هاتای» ترکیه، جایی که شهر «انطاکیه» در آن قرار دارد، از ۱.۷ میلیون نفر تنها ۲۵۰ هزار نفر باقی مانده است.

به گزارش روزنامه «گاردین»، این فاجعه فشار سیاسی زیادی نیز بر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه وارد کرد که در آن سال با انتخابات روبرو بود. رئیس جمهور این کشور در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه امدادگران برای واکنش بسیار کُند عمل می کنند، قول داد که ۶۵۰ هزار واحد مسکونی را ظرف یک سال بسازد.

۱۱ ماه بعد، ساخت ۳۰۷ هزار واحد مسکونی راه اندازی شده است که بر اساس داده های وزارت محیط زیست و شهرسازی، ۴۶ هزار واحد آن تحویل شده است.

در این میان، خانواده‌هایی که ترجیح دادند در مناطق حادثه دیده بمانند و نتوانستند مسکن پیدا کنند، در خانه‌های کانتینری فلزی کوچک اسکان داده شدند. این کانتینرها به آب و برق رایگان دسترسی دارند و ایمنی و گرما را ارائه می دهند اما خانواده ها وسایل، امکانات و دارایی‌های خود را از دست داده‌اند و چشم انداز فوری برای آنها نامشخص است.

بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (Tepav)، منطقه هاتای این کشور ساختمان‌هایی را که ساخت و ساز آن‌ها یک دهه طول کشیده بود در عرض چند ثانیه از دست داد.

فاجعه قرن؛ یک‌ سال پس از زلزله‌های مرگبار ترکیه و سوریه و پیامدهایی که ادامه دارند
هاتای ترکیه/ عکس: گتی

مقامات همچنین گفته اند که در استان «آدیامان» ترکیه، ۴۰ درصد ساختمان ها فروریخته است.

موسسه سیاست های اقتصادی در گزارشی جامع گزارش کرد: زلزله نیاز مالی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار (۱۱۸ میلیارد پوند) را در یک دوره پنج ساله ایجاد خواهد کرد. از این رو هزینه بازسازی، تاثیر منفی قابل توجه و بلندمدتی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت.

منطقه آسیب دیده از قبل نیز تحت فشار شدید اقتصادی قرار داشت و محل زندگی نیمی از ۳.۷ میلیون پناهنده ای بود که به دلیل جنگ داخلی در سوریه در آنجا اسکان داده شده بودند.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان می گویند فروریختن آنی بسیاری از ساختمان ها در یکی از زلزله خیزترین مناطق جهان به طمع سازندگان بی وجدان املاک و فساد در میان بوروکرات هایی اشاره دارد که پروژه های ساختمانی ناایمن را امضا کردند.

به طور مثال در یکی از این نمونه‌ها، صدها نفر بر اثر فروریختن یک خانه مجلل به سبک رنسانس در انطاکیه جان خود را از دست دادند.

در همین حال کارشناسان بر توجه بیش از پیش به اعمال مقررات ساختمانی و قراردادهایی که در این زمینه منعقد می‌شود، تاکید می‌کنند زیرا توجه به این مقررات به طور چشمگیری از شمار تلفات چنین حوادث مرگباری می کاهد.

اردوغان: ظرف دو ماه کلید ۷۵ هزار خانه را به زلزله‌زدگان تحویل خواهیم داد

رئیس جمهور ترکیه گفته است ظرف مدت دو ماه تحویل ۷۵ هزار خانه در سراسر منطقه زلزله زده را به اتمام خواهیم رساند.

رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم تحویل کلید خانه‌های جدید زلزله‌زدگان (۶ فوریه ۲۰۲۳) در استان هاتای با اشاره به تحویل ۷۲۷۵ کلید خانه به زلزله‌زدگان تاکید کرد: ظرف مدت دو ماه تحویل ۷۵ هزار خانه در سراسر منطقه زلزله زده را به اتمام خواهیم رساند.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ۴۰ هزار خانه در حال ساخت در منطقه را به تدریج به صاحبان واقعی آن‌ها تحویل خواهیم داد، گفت: ظرف مدت دو ماه تحویل ۷۵ هزار خانه در سراسر منطقه زلزله زده را به اتمام خواهیم رساند.

ادامه مرمت آثار فرهنگی آسیب‌دیده در زلزله هاتای

مرمت و بازسازی آثار تاریخی و فرهنگی هاتای که در زلزله‌های ششم فوریه سال گذشته به مرکزیت «قهرمان‌ماراش» آسیب دیده‌اند، با هماهنگی هیئت علمی مشورتی بنیاد هاتای که توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برای مرمت میراث فرهنگی تحت مالکیت و حفاظت اداره کل بنیادها تشکیل شده به‌ دقت ادامه دارد.

هاتای که به دلیل میزبانی از تمدن‌های مختلف در طول تاریخ به «مهد تمدن‌ها» معروف است، یکی از استان‌هایی بود که بیشترین آسیب را از این زمین‌لرزه‌ها دید.

از ۱۰۷ اثر تحت حمایت اداره منطقه‌ای بنیاد در سراسر هاتای، ۷۱ اثر آسیب جدی دیده و بقیه دچار خسارت متوسط ​​یا جزئی شده است.

پروفسور «زینب آهونبای»، عضو هیئت علمی مشاوره بنیاد هاتای به خبرنگار آناتولی گفت که بسیاری از آثار فرهنگی هاتای در زلزله آسیب دیده و برخی از آنها ویران شده اند.

آهونبای با اشاره به اینکه بیشتر آثار آسیب دیده مساجد بوده اما برخی کلیساهای مسیحی، کاتولیک و آشوری نیز بر اثر زلزله آسیب دیده اند، خاطرنشان کرد: پروژه هایی برای بررسی ساختارهای فروریخته این آثار و احیای آن ها با استفاده از قطعات اصلی آن ها تهیه شده است.

او تاکید کرد: این سرمایه های فرهنگی باید با راهکارهای قابل قبول در سطح مشخصی احیا شوند. اگر نما، گنبد و مناره آن تخریب شده، مهم است که آن قسمت ها را طبقه بندی کنیم، مشخص کنیم که هر قطعه سالم به کجا تعلق دارد تا بتوان از آن در مرمت استفاده کرد.

به گزارش «آناتولی»، آهونبای با تاکید بر اینکه کارهای مرمتی باید با دقت انجام شود، گفت: این کارها باید با دقت انجام شود، مثل بتن آرمه نیست که طی سه ماه تمام شود، هم حوصله، هم کار و هم دانش می خواهد. یعنی چندین سال طول می کشد.

زلزله ترکیه، بدترین بلای طبیعی اروپا در یک قرن اخیر

«الجزیره» در گزارشی در این باره نوشت، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اروپا می گوید زمین لرزه های ترکیه «بدترین بلای طبیعی» در ۱۰۰ سال اخیر در این منطقه است.

فاجعه قرن؛ یک‌ سال پس از زلزله‌های مرگبار ترکیه و سوریه و پیامدهایی که ادامه دارند
یک مسجد تخریب شده در هاتای/ عکس: گتی

«هانس کلوگه»، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما شاهد بدترین فاجعه طبیعی در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت برای یک قرن بودیم.

یکی از ۵ تا ۱۰ زلزله بزرگ قاره‌ای در جهان

در همین حال، استاد زلزله شناسی دانشگاه ویکتوریا در بریتیش کلمبیای کانادا گفت: زمین لرزه های ویرانگر در ترکیه در بین «پنج یا ۱۰» مورد از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های قاره‌ای جهان قرار دارند که تاکنون ثبت شده‌اند.

بنابر گزارش «اسپوتنیک»، این کارشناس همچنین می‌گوید: ترکیب دو عامل «بزرگی» و «موقعیت» زمین‌لرزه‌ها در منطقه «پرجمعیت» ترکیه باعث شده تا این حادثه طبیعی منجر به مرگ هزاران نفر و برجای ماندن ویرانی‌های گسترده شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *