صدرنشینی بلینگام در سال ۲۰۲۳/ رکوردشکنی فوتبال جهان در نقل و انتقالات

صدرنشینی بلینگام در سال ۲۰۲۳/ رکوردشکنی فوتبال جهان در نقل و انتقالات

بر اساس گزارش سالانه فیفا، باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۹.۶۳ میلیارد دلار برای نقل و انتقالات هزینه کردند که ۲ میلیارد دلار بیش‌تر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۹ است.

به گزارش سادس و به نقل از سایت rbc،  باشگاه‌های اروپایی با وجود بحران مالی جهانی مبلغ قابل توجهی را برای جذب بازیکنان جدید خرج کردند. حالا که دو غول بزرگ فوتبال – کریستیانو رونالدو (النصر) و لیونل مسی (اینترمیامی) – به خارج از اروپا رفته‌اند، نام‌های بزرگ دیگری در تابستان ۱۴۰۲ و زمستان ۱۴۰۲ در دو پنجره نقل و انتقالاتی بین تیم ها جا به جا شدند. اکنون  کم‌تر از یک ماه بعد از شروع سال جدی  میلادی، فیفا گزارش سالیانه‌ای درباره رکوردشکنی در بخش نقل و انتقالات فوتبال ارائه کرد. در مجموع ۷۴ هزار و ۸۳۶ نقل و انتقال برون مرزی در طول سال انجام شد.

از این بین حدود ۲۳۶۸۹ (۳۱.۷ درصد) از این نقل و انتقالات را باشگاه‌های حرفه‌ای در فوتبال  مردان و زنان انجام دادند و ۵۱۱۴۷ (۶۸.۳ درصد) نقل و انتقالات باقی مانده در بخش آماتور بوده است.

کل هزینه های باشگاه های فوتبال برای نقل و انتقالات به ۹.۶۳ میلیارد دلار رسید که ۴۸.۱ درصد بیش‌تر از سال ۲۰۲۲ است. رکورد قبلی که در سال ۲۰۱۹ ثبت شده بود، بیش از ۲ میلیارد دلار (۷.۳۵ میلیارد دلار) بود که این رکورد شکسته شد.

بوندس‌لیگا، درآمدزاترین لیگ دنیا در نقل و انتقالات
 

باشگاه‌های آلمانی با دریافت بیش از ۱.۲ میلیارد دلار در صدر فهرست بیش‌ترین دریافتی از فروش بازیکنان قرار گرفتند. در طرف مقابل باشگاه‌های پرتغالی بیش از هر کشور دیگری بازیکن جدید خریدند (۱۰۱۷ بازیکن). برعکس، باشگاه‌های برزیلی بیش‌ترین تعداد بازیکن (۱۲۱۷ بازیکن) را به باشگاه‌های دیگر در سراسر جهان فروختند.

در سال ۲۰۲۳، در مجموع ۱۰۲۴ باشگاه برای خرید بازیکن خارجی هزینه کردند.  

بلینگام رکوردشکنی کرد

صدرنشینی بلینگام در سال ۲۰۲۳/ رکوردشکنی فوتبال جهان در نقل و انتقالات

در صدر فهرست گران‌ترین بازیکن سال نیز نام یک بازیکن جوان به چشم می‌خورد. ملی‌پوش انگلیسی که سال گذشته در جام جهانی قطر درخشید، در ۱۶ سالگی در بیرمنگام سیتی درخشش خود را شروع کرد و پس از انتقال ۲۵ میلیون یورویی به دورتموند در سال ۲۰۲۰، خود را به عنوان ستاره بوندسلیگا تثبیت کرد و در ادامه تصمیم گرفت رئال را انتخاب کند. رئال‌ مادرید برای جذب بلینگام ۱۰۳ میلیون یورو هزینه کرد که البته رقمی هم به عنوان متغیرات ضمیمه قرارداد او شده است.

در آمار فیفا به گران‌ترین نقل و انتقالات سال گذشته هم اشاره شده است. گران‌ترین ‌خریدهای فوتبال به ترتیب عبارت بودند از: جود بلینگام، انسو فرناندس، هری کین، کولو ‌موآنی، موردیک، گواردیول، هویلوند، نیمار، سوبوسلای و تونالی. ‌

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *