ابهام درباره عملکرد سازمان لیگ در پرونده اصلاح قراردادهای سپاهان

ابهام درباره عملکرد سازمان لیگ در پرونده اصلاح قراردادهای سپاهان

در حالی که گفته شده بود باشگاه سپاهان با فسخ قرارداد کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان، بودجه لازم برای اصلاح قرارداد پیام نیازمند، رضا اسدی و رضا شکاری را برای خود ایجاد کرده اما به نظرم می‌رسد این اتفاق رخ نداده است.

به گزارش سادس، فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال پیش از لیگ بیست و سوم با تدوین دو دستورالعمل ناظر بر قراردادها و سقف بودجه، سعی در سر و سامان دادن به شرایط قراردادی و هزینه‌های لیگ برتر داشتند اما این پروژه به مرور با مجموعه‌ای از ایرادات مواجه شد که در حال حاضر کمتر کسی به اجرای درست آن امیدوار است.

عمده‌ترین باشگاه‌هایی که با این دو دستورالعمل دست و پنجه نرم کردند، مدعیان لیگ برتر بودند که در نهایت منجر به صدور آرایی علیه باشگاه‌های سپاهان، پرسپولیس و تراکتور شد. البته پر سر و صداترین پرونده در بین این سه باشگاه، مربوط به سپاهان بود که ابتدا با رای عجیب کسر ۴ امتیازی و جریمه ۴۰ میلیارد تومانی کمیته انضباطی و در ادامه با رای عجیب‌تر تنها ۴۰ میلیارد تومانی (حذف کسر ۴ امتیاز) کمیته استیناف مواجه شد.

بزرگ‌ترین ایرادی که باشگاه سپاهان گرفته شده بود، نه به خاطر تجاوز از سقف بودجه بلکه به خاطر ایرادات قراردادی رضا اسدی، پیام نیازمند، رضا شکاری، کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان بود. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در رای ابتدایی‌اش اعلام کرد که این ۶ بازیکن تا زمان اصلاح قرارداد مجوز بازی ندارند اما پس از چند روز، فدراسیون فوتبال با باشگاه سپاهان همکاری کرد که تا زمان اعلام رای کمیته استیناف این ۶ بازیکن بتوانند برای طلایی‌پوشان به میدان بروند.

در نهایت اما، کمیته استیناف هم باشگاه سپاهان را ملزم به اصلاح قرارداد این ۶ بازیکن کرد تا مورایس نتواند از آن‌ها در بازی گل‌گهر استفاده کند؛ بازی‌ای که با شکست ۳ بر یک طلایی‌پوشان به پایان رسید. این‌که باشگاه سپاهان در این چند ماه اقدام به اصلاح قرارداد ۶ بازیکنش نکرده بود، به این خاطر بود که چنین کاری باعث می‌شد که بودجه این باشگاه از سقف عبور کند.

چرا اصلاح قرارداد ۶ بازیکن منجر به عبور سپاهان از سقف بودجه می‌شد؟

مهم‌ترین ایرادی که قرارداد رضا اسدی، پیام نیازمند، رضا شکاری، کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان داشت، رعایت نشدن افزایش ۲۵ درصدی قرارداد فصل دوم نسبت به فصل اول بوده است. به عنوان مثال، سپاهانی‌ها قرارداد ۸۹ میلیارد تومانی پیام نیازمند برای دو فصل را به صورت ۱۵ میلیارد تومان برای فصل اول و ۷۴ میلیارد تومان برای فصل دوم ثبت کرده بودند تا باشگاه با اجرای چنین ترفندی بتواند سقف بودجه امسال را رعایت کند. حال با اصلاح قرارداد نیازمند (افزایش حداکثر ۲۵ درصد مبلغ قرارداد برای فصل دوم)، قرارداد او برای فصل اول به حدود ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت و مابقی مبلغ که حدود ۵۰ میلیارد تومان است به سال دوم منتقل شد.

با این اوصاف برای اصلاح قرارداد فقط یک بازیکن حدود ۲۵ میلیارد تومان به بودجه امسال سپاهان اضافه می‌شد؛ چنین الگویی به وضوح نشان می‌دهد که باشگاه سپاهان در صورت اصلاح قرارداد همه این ۶ بازیکن، نمی‌تواند از سقف بودجه تجاوز نکند.

راه حل باشگاه سپاهان برای عبور نکردن از سقف بودجه

باشگاه سپاهان برای این که مشکل عبور از سقف بودجه را رفع کند، قرارداد سه بازیکن (کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان) از این ۶ بازیکن را فسخ کرد؛ تصمیمی که بدون اطلاع این سه بازیکن گرفته شده بود. این تصمیم باعث می‌شد که قرارداد نیم فصل دوم کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان از بودجه سپاهان حذف شود تا به واسطه آن جای خالی برای اصلاح قرارداد پیام نیازمند، رضا اسدی و رضا شکاری باز شود. نکته جالب، رخ دادن تمامی این اتفاقات در کم‌تر از ۴۸ ساعت قبل از بازی با شمس آذر بود تا مورایس بتواند از حداقل سه بازیکنش مقابل شمس آذر استفاده کند. البته در نهایت سپاهان با وجود استفاده از این سه بازیکن کار به جایی نبرد و یک بر صفر بازی را واگذار کرد.

ابهام بزرگ درباره فسخ قرارداد رضایی، محمدی و پهلوان

فسخ قرارداد با این سه بازیکن هم از سوی مسئولان سازمان لیگ و هم از سوی میرحیدری، عضو هیات مدیره باشگاه سپاهان تایید شده است. میرحیدری در گفت‌وگویی که آن زمان درباره ماجرای فسخ قرارداد کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان داشت از برگزاری جلسه‌ای بین نیکفر، مدیرعامل سپاهان و مدیران سازمان لیگ خبر داد که در این جلسه فسخ قرارداد سه بازیکن مذکور انجام شده است.

ابهام درباره عملکرد سازمان لیگ در پرونده اصلاح قراردادهای سپاهان

از بین این سه بازیکن، احسان پهلوان به فولاد پیوسته اما هنوز نتوانسته قراردادش با باشگاه جدیدش را به ثبت برساند. با این حال سرنوشت کاوه رضایی و هادی محمدی با پهلوان متفاوت بود چرا که این دو بازیکن همچنان در تمرینات سپاهان شرکت می‌کنند. پیگیری‌های سادس درباره حضور این دو بازیکن نشان داد که کاوه رضایی و هادی محمدی براساس قراردادشان در تمرین حاضر شده‌اند؛ موضوعی که یک ابهام بزرگ ایجاد می‌کند. هم‌چنین باشگاه سپاهان مدعی است پس از خروج عیسی آل‌کثیر، مشکلی بابت اصلاح قرارداد این دو بازیکن ندارد.

پیگیری‌های خبرنگار سادس نشان می‌دهد که قرارداد این سه بازیکن فسخ نشده و تنها نام‌شان در آخرین بازی نیم فصل از فهرست بازیکنان سپاهان خارج شده است. نکته چنین اتفاقی این است که با خارج شدن نام یک بازیکن از فهرست، تعهدات قراردادی از شانه باشگاه خارج نمی‌شود و در نتیجه حقوق او از بودجه باشگاه حذف نمی‌شود. اگر چنین موضوعی صحت داشته به این معناست که سازمان لیگ فوتبال و کمیته نظارت بر قراردادها در این ماجرا مماشات کرده‌اند، آن هم در مورد پرونده‌ای که یک نیم فصل به خاطر آن جنجال به پا کرده بودند. به همین دلیل، باشگاه سپاهان، کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ و کمیته نظارت بر قراردادها باید شفاف‌سازی کنند که اگر فسخ قرارداد انجام نشده، چطور بودجه باشگاه سپاهان برای اصلاح قراردادها جا پیدا کرده است؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *