غربالگری ۷۲ درصدی پرفشاری خون و دیابت در جمعیت هدف «پویش ملی سلامت»

معاون بهداشت وزارت بهداشت از پوشش ۷۲ درصدی غربالگری پرفشاری خون و دیابت در «پویش ملی سلامت» و آغاز پویش «تغذیه سالم» از اول بهمن ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش سادس، دکتر حسین فرشیدی گفت: در آخرین روز «پویش ملی سلامت» غربالگری پرفشاری خون و دیابت به ۴۵ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۸۳۰ نفر یعنی آمار ۷۲ درصدی جمعیت هدف رسید.

وی با اشاره به میزان بالای ابتلا به پرفشاری خون در کشور، افزود: ۲۲ درصد از این ۴۵ میلیون نفر یعنی حدود ۱۰ میلیون نفر پیش فشارخون دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: این افراد نیاز به دارو ندارند و با رعایت برخی موارد که مهم ترین آن ها اصلاح تغذیه، کاهش مصرف نمک و انجام ورزش است، می توانند در آینده از ابتلای خود به پرفشاری خون و عوارض شدید آن پیشگیری کنند.

فرشیدی با بیان این که سن ابتلای افرادی که در این پویش، بیماری پرفشاری خون ودیابت آن ها تشخیص داده شده نسبت به قبل ۱۰ سال و ۵ سال جوان تر است، ابراز داشت: از ابتدای بهمن پویش ملی «تغذیه سالم» که با دو بیماری پرفشاری خون ودیابت ارتباط نزدیک دارد، آغاز می شود.

افزود: برای کاهش مخاطرات بیماری های غیرواگیر، اگر هم نمک استفاده می کنیم باید از نمک تصفیه شده، استاندارد و کمتر از سه گرم در غذای شبانه روز استفاده کنیم و در کنار آن باید استفاده از لبنیات را افزایش دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: تمام افراد شناسایی شده در «پویش ملی سلامت چه آن ها که بیماری پرفشاری خون و دیابت شان قطعی تشخیص داده شده و چه آنهایی که در معرض خطر این دو بیماری قرار دارند، توسط مراقبان سلامت و پزشکان مورد ارزیابی مجدد و درمان فعال قرار می گیرند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، فرشیدی در پایان خاطرنشان کرد: درمان‌ها در ۳ تا ۶ هفته اول غیردارویی و سپس دارویی خواهد بود. همچنین بر اساس نظام ارجاع، افرادی که نیازمند مداخلات تخصصی پزشکی هستند نیز تحت درمان‌های تخصصی قرار گرفته و از مشوق‌های لازم برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *