برزیل، شانس آخر ایران/ قهرمان المپیک به پاریس می‌رسد؟

برزیل، شانس آخر ایران/ قهرمان المپیک به پاریس می‌رسد؟

تیراندازی ایران تاکنون چهار سهمیه المپیک پاریس را کسب کرده و باید دید تیراندازان در تنها فرصت باقی‌مانده می‌توانند تعداد سهمیه‌های ایران را افزایش دهند؟

به گزارش سادس، مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا و توزیع سهمیه المپیک در آسیا ( در ماده تفنگ و تپانچه) به پایان رسید و تیم ملی تیراندازی ایران با ۱۳ نماینده در این مسابقات شرکت کرد. این مسابقات آخرین فرصت آسیایی توزیع سهمیه المپیک پاریس بود اما در پایان تنها فاطمه امینی توانست در تفنگ بادی صاحب سهمیه شود.

پیش از قهرمانی آسیا در جاکارتا سه رویداد توزیع سهمیه المپیک انجام شده بود که هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر زنان در مسابقات قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ و شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی زنان در مسابقات قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۲ صاحب سهمیه شدند. تیراندازان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا کره نتوانستند سهمیه‌ای کسب کنند. جاکارتا هم آخرین فرصت آسیایی برای توزیع سهمیه المپیک بود اما تیراندازان ایرانی نتوانستند از این فرصت به خوبی استفاده کنند و تنها یک سهمیه در تفنگ بادی توسط فاطمه امینی کسب شد.

بنابراین تپانچه و تفنگ ایران تاکنون سه سهمیه المپیک پاریس را دارند و مسابقات جهانی برزیل آخرین فرصت توزیع سهمیه در این دو ماده خواهد بود.

در این مسابقات در هر کدام از ماده‌های تفنگ بادی مردان و زنان، تفنگ سه وضعیت مردان و زنان، تپانچه بادی زنان و مردان، تپانچه ۲۵ متر زنان و مردان دو سهمیه توزیع می‌شود و هر کشور می‌تواند در هر ماده یک سهمیه المپیک کسب کند. ایران در تفنگ بادی زنان هر دو سهمیه‌اش را گرفته است و دیگر در این ماده سهمیه‌ای به ایران تعلق نمی‌گیرد.

تیراندازی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شش سهمیه در دو رشته تفنگ و تپانچه داشت اما تاکنون برای پاریس تنها به سه سهمیه رسیده است. البته محمد بیرانوند ملی‌پوش ۱۵ ساله تراپ با قهرمانی در مسابقات کویت توانست با رکوردشکنی، قهرمانی و کسب سهمیه المپیک تاریخ‌سازی کند و تعداد سهمیه‌های ایران را به عدد چهار برساند.

برزیل تنها فرصت برای تیراندازان تفنگ و تپانچه و قطر تنها فرصت تیراندازان اهداف پروازی برای کسب سهمیه است اما از آنجایی که این مسابقات جهانی است و تمامی کشورها با تمام ظرفیت برای کسب سهمیه حضور خواهند داشت، باید دید تیراندازان ایرانی در آخرین فرصت می توانند تعداد سهمیه ها را افزایش دهند یا تیراندازی با سهم کمتر نسبت به توکیو راهی پاریس خواهد شد.

در ادامه عملکرد تیراندازان ایرانی در مسابقات کسب سهمیه المپیک و همچنین شانس‌های کسب سهمیه در مسابقات برزیل بررسی شده است.

تپانچه بادی مردان بدون سهمیه

در مجموع ۴ مسابقه‌ توزیع سهمیه المپیک، تیراندازان ایرانی در ماده تپانچه بادی مردان موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس نشده‌اند. تاکنون در مجموع ۲۱ سهمیه المپیک پاریس در این ماده توزیع شده و تنها ۴ سهمیه دیگر باقی مانده است. دو سهمیه در مسابقات برزیل و دو سهمیه نیز از طریق رنکینگ.

حدود ۶۰ کشور برای کسب سهمیه‌های المپیک رقابت می‌کنند و تاکنون کشورهای چین و هند هر دو سهمیه خود را در این ماده گرفته‌اند و کشورهای ترکیه، اوکراین، الجزایر، آلمان، آذربایجان، برزیل، بلغارستان، کانادا، لیبی، مالزی، مغولستان، پاکستان، استرالیا، فرانسه و کره هر کدام یک سهمیه کسب کرده‌اند و همراه دیگر کشورها در برزیل به دنبال سهمیه هستند.

جواد فروغی، امیرجوهری‌خو و سجاد پورحسینی ملی‌پوشانی هستند که در بیشتر مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس حضور داشته‌اند و شانس زیادی برای حضور در مسابقات برزیل خواهند داشت. ورزشکاران ایرانی در برزیل که آخرین فرصت برای گرفتن سهمیه المپیک است تنها یک سهمیه می‌توانند کسب کنند.

جواد فروغی قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو جزو کسانی است که هنوز نتوانسته سهمیه المپیک پاریس را بگیرد. اگر او در آخرین فرصت در برزیل هم نتواند موفق شود، ناکامی بزرگی برای او محسوب می‌شود.

نتیجه تیراندازان در تپانچه بادی ۱۰ متر مردان مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس:

ورزشکار قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا کره ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا جاکارتا ۲۰۲۴
جواد فروغی رکورد ۵۷۷ در رده ۳۳ با رکورد ۵۷۷ در رده ۱۲
سجاد پورحسینی رکورد ۵۸۱ در رده ۱۰ با رکورد ۵۷۲ در رده ۵۹ با رکورد ۵۷۸ در رده ۱۵ با رکورد ۵۸۰ در رده ۴
امیر جوهری خو با رکورد ۵۷۸ در رده ۲۳ با رکورد ۵۷۴ در رده ۲۶ با رکورد ۵۷۵ در رده ۱۹
محمدرسول عفتی رکورد ۵۷۳ در رده ۵۷
وحید گلخندان با رکورد ۵۷۵ در رده ۳۹ با رکورد ۵۷۷ در رده ۱۹

تپانچه بادی و ۲۵ متر زنان/ رستمیان اولین مسافر پاریس

در تپانچه بادی زنان نیز تاکنون ۲۰ سهمیه المپیک پاریس توزیع شده است. کشورهای چین، کره، آمریکا و یونان در این ماده دو سهمیه و کشورهای هند، ارمنستان، مجارستان، پاکستان، صربستان، تونس، اوکراین، ویتنامف استرالیا، فرانسه، چین‌تایپه و مصر نیز هر کدام یک سهمیه کسب کره‌اند اما تاکنون ملی‌پوشان ایران موفق به کسب سهمیه در این ماده نشده‌اند.

گلنوش سبقت‌الهی یکی از شانس‌های کسب سهمیه در این ماده است. او در مسابقات قهرمانی جهان باکو به فینال رسید و تا کسب سهمیه پیش رفت که به دلیل خرابی سلاحش شانس کسب سهمیه را از دست داد. او بعد از این مسابقات نتوانست خود را به اوج برگرداند و در مسابقات آسیایی کسب سهمیه جاکارتا و کره نتوانست به فینال برسد. البته او در جاکارتا عملکرد بهتری داشت و با اختلاف امتیاز کمی نسبت به رتبه هشتم در رده نهم ایستاد و از رسیدن به فینال بازماند. در برزیل دو سهمیه در این ماده توزیع می‌شود و گلنوش سبقت‌الهی یکی از شانس‌های کسب سهمیه ایران در این ماده خواهد بود.

هانیه رستمیان در اولین مسابقه توزیع سهمیه در ماده تپانچه ۲۵ متر مسافر پاریس شد.  اگر در تپانچه بادی سهمیه‌ای کسب نشود او با داشتن سهمیه المپیک می‌تواند در بادی نیز رقابت کند.

نتیجه تیراندازان در تپانچه ۱۰ متر و ۲۵ متر زنان مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس:

ورزشکار قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا کره ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا جاکارتا ۲۰۲۴
هانیه رستمیان

با رکورد ۵۷۵ در رده ۲۲

با رکورد ۵۷۳ در رده ۲۳ با رکورد ۵۷۳ در رده ۱۷ با رکورد ۵۷۳ در رده ۱۳
گلنوش سبقت الهی با رکورد ۵۷۳ در رده ۲۹ با رکورد ۵۸۰ در رده ۸ با رکورد ۵۷۳ در رده ۱۹ با رکورد ۵۷۴ در رده ۹

تفنگ سه وضعیت زنان و مردان بدون سهمیه

در تفنگ سه وضعیت نیز تاکنون در هر دو بخش زنان و مردان ۲۱ سهمیه توزیع شده است و تنها ۴ سهمیه دیگر باقی مانده است. در بخش مردان چین و هند هر کدام دو سهمیه گرفته‌اند و کشورهای استرالیا، قزاقستان، مکزیک، مجارستان، مغولستان، نیوزلند، لهستان، سوئیس، تایلند، اوکراین، چک، استرالیا، فرانسه، نروژ، مصر و آمریکا یک سهمیه در این ماده کسب کرده‌اند.

در بخش زنان نیز هند، چین، قزاقستان، کره و آمریکا در این ماده دو سهمیه دارند و کشورهای آلمان، کانادا، مغولستان، نیوزلند، لهستان، چک، استرالیا، دانمارک، نروژ، مصر نیز یک سهمیه دارند و برای کسب دیگر سهمیه‌ها رقابت خواهند کرد.

پوریا نوروزیان در بخش مردان و نجمه خدمتی در بخش زنان در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد بهتری داشتند و از جمله شانس‌های کسب سهمیه در این ماده هستند. الهه احمدی نیز در تمامی مسابقات حضور داشته است اما رتبه‌ای بهتر از ۱۵ کسب نکرده است.

نتیجه تیراندازان در تفنگ سه وضعیت زنان در مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس:

ورزشکار قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا کره ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا جاکارتا ۲۰۲۴
نجمه خدمتی با رکورد ۵۷۶ در رده ۵۷ با رکورد ۵۸۷ در رده هشتم
الهه احمدی با رکورد ۵۷۶ در رده ۵۵ با رکورد ۵۸۴ در رده ۲۰ با رکورد ۵۸۴ در رده ۱۵ با رکورد ۵۷۶ در رده ۳۱
فاطمه کرم زاده با رکورد ۵۷۳ در رده ۶۱ با رکورد ۵۸۱ در رده ۲۶ با رکورد ۵۷۷ در رده ۲۷
آرمینا صادقیان با رکورد ۵۸۰ در رده ۳۸
فاطمه امینی با رکورد ۵۷۶ در رده ۳۴

نتیجه تیراندازان در تفنگ سه وضعیت مردان در مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس:

ورزشکار قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا کره ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا جاکارتا ۲۰۲۴
پوریا نوروزیان با رکورد ۵۸۳ در رده ۴۹ با کرود ۵۷۷ در رده ۴۸ با رکورد ۵۹۳ در رده ۶ با رکورد ۸۷۸ در رده ۲۱
امیرمحمد نکونام با رکورد ۵۸۵ در رده ۱۴ با رکورد ۵۷۹ در رده ۱۸
مهیار صداقت با رکورد ۵۷۹ در رده ۲۴ با رکورد ۵۷۵ در رده ۲۷

تفنگ بادی مردان و زنان/ چهل‌امیرانی و امینی مسافران پاریس

در تفنگ بادی مردان همانند سایر رشته‌ها ۲۱ سهمیه توزیع شده است. کشورهای چک، چین و هند هر دو سهمیه خود را بدست آورده‌اند و کشورهای استرالیا، آلمان، اندونزی، ژاپن، قزاقستان، مکزیک، اسلواکی، ایتالیا، سوئد، الجزایر، سترالیا، فرانسه، مصر، آمریکا و کره نیز صاحب یک سهمیه هستند و در برزیل به دنبال دومین سهمیه خود هستند.

امیرمحمد نکونام، پوریا نوروزیان و مهیار صداقت سه ورزشکاری هستند که در بیشتر مسابقات کسب سهمیه در بادی مسابقه داده‌اند. ایران در این ماده هیچ سهمیه ای کسب نکرده است و تیراندازان باید در برزیل برای کسب سهمیه تلاش کنند. در آخرین مسابقه کسب سهمیه تنها یک سهمیه به هر کشور داده می‌شود.

نتیجه تیراندازان در تفنگ بادی مردان در مسابقات کسب سهمیه المپیک پاریس:

ورزشکار قهرمانی جهان مصر ۲۰۲۲ قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا کره ۲۰۲۳ قهرمانی آسیا جاکارتا ۲۰۲۴
مهیار صداقت با رکورد ۶۲۲ در رده ۷۳ با رکورد ۶۲۷ در رده ۱۵ با رکورد ۶۲۶ در رده ۱۹
امیرمحمد نکونام با رکورد ۶۳۲ در رده ۶ با رکورد ۶۲۷ در رده ۲۹ با رکورد ۶۲۷ در رده ۱۶ با رکورد ۶۲۴ در رده ۲۷
پوریا نوروزیان با رکورد ۶۲۴ در رده ۵۷ با رکورد ۶۲۷ در رده ۴۱ با رکورد ۶۲۴ در رده ۲۵ با رکورد ۶۲۷ در رده ۱۴
هادی قزه‌باغی با رکورد ۶۲۱ در رده ۷۹

اما در تفنگ بادی زنان شرمینه چهل‌امیرانی در قهرمانی جهان باکو ۲۰۲۳ با کسب رتبه پنج و فاطمه امینی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ جاکارتا با کسب رتبه ششمی سهمیه المپیک گرفتند و سهمیه‌های ایران در تفنگ بادی زنان کامل شده است و دیگر در این ماده سهمیه‌ای به ایران تعلق نمی‌گیرد.

تاریخ‌سازی ملی‌پوش تراپ با کسب سهمیه المپیک پاریس

محمد بیرانوند ملی‌پوش ۱۵ ساله در مسابقات اهداف پروازی کسب سهمیه المپیک در کویت قهرمان شد و برای اولین بار در تاریخ اهداف پروازی ایران صاحب سهمیه المپیک شد. مسابقات کسب سهمیه قطر نیز آخرین فرصت توزیع سهمیه در این رشته است. بابک یگانه که در مسابقات قهرمانی آسیا سوم شد یکی دیگر از شانس‌های کسب سهمیه المپیک در این رشته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *