نگاهی به هوای خوزستان در "روز هوای پاک"

سادس/خوزستان ۲۹ دی‌ماه، “روز هوای پاک” است؛ اما امسال اهواز پاکی هوا را به چشم ندیده و یکی از آلوده‌ترین سال‌ها را گذرانده است.

به گزارش سادس، ماه‌ها است که آلودگی روی شهر اهواز و دیگر شهرهای صنعتی خوزستان سایه انداخته است، چشم‌ها و گلوها می‌سوزند و سینه‌ها سنگین‌اند و خوزستانی‌ها این هوای آلوده را تنفس می‌کنند.

امسال هوای شهر اهواز ۵۷ روز در شرایط “ناسالم” و دو روز در وضعیت “بسیار ناسالم” بوده اما حتی یک روز پاک را هم تجربه نکرده است.

گرد و غبار، دود و خاکستر نیشکر، آتش‌سوزی زباله‌ها، دود خودروهای فرسوده، گازهای ناشی از فعالیت صنعت نفت و فعالیت صنایع همه دست به دست داده‌اند تا هوای اهواز به این روز دربیاید. این در حالی است که طبق قانون هوای پاک برای هر دستگاه اجرایی وظیفه‌ای تعیین شده است تا مردم از حداقل شرایط زندگی شهری که همان هوای پاک است، بهره ببرند. با این حال به نظر می‌رسد قانون هوای پاک در عمل در اهواز اجرا نشده است.

فرهاد قلی‌نژاد معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با سادس در خصوص وضعیت آلودگی هوای خوزستان اظهار کرد: امسال روزهای زیادی در شرایط ناسالم یا ناسالم برای گروه‌های حساس بوده‌اند.

وی افزود: منابع آلوده‌کننده هوا، یک سری منابع ثابت بوده‌اند اما باید در طرح جامع کاهش آلودگی هوا به این نکته برسیم که برای منابع ثابت آلودگی هوا برنامه‌ای داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در حال حاضر مهم‌ترین منابع آلودگی هوا در خوزستان مزارع نیشکر، فلرهای نفتی و صنایع خوزستان هستند.

وی بیان کرد: در کمیته کارگروه اضطرار آلودگی هوا مصوب شد تا زمانی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار داریم در این روزها باید آتش‌سوزی مزارع نیشکر متوقف شود. در این خصوص نظارت‌ها انجام شد و از سه شرکت نیشکر که این مصوبه را رعایت نکردند، شکایت کردیم.

نگاهی به هوای خوزستان در "روز هوای پاک"
آلودگی هوای اهواز 

قلی‌نژاد گفت: همچنین مقرر شد گازسوزی فلرهای نفتی کاهش یابد و در مدت یک سال پروژه‌های بازیابی گازهای فلرهای خوزستان به سرانجام برسد تا بخش زیادی از این گازها را بازیافت کنند و فلرسوزی را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: علاوه بر این، در سه ماه گذشته ۴۰ اخطاریه برای صنابع خوزستان صادر شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: این طرح در دستور کار قرار گرفته است و در حال تصویب بازنگری آن هستیم اما در طرحی که اکنون داریم، وظایف دستگاه‌ها را طبق طرح به هر دستگاه ابلاغ کرده و عمل‌سنجی را انجام داده‌ایم. گزارش عملکرد این دستگاه‌ها را به مقام قضایی و استانداری خوزستان ارسال کردیم و طبق دستور مقام قضایی خوزستان، دستگاه‌ها مکلف شدند اجرای وظایف‌شان را تسریع کنند.

وی در خصوص افزایش آلودگی هوای خوزستان افزود: در حال دقیق‌تر کردن دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا هستیم و قطعاً در این شرایط، اطلاع‌رسانی بیشتر می‌شود و مردم بیشتر متوجه وضعیت کیفیت هوا و آلودگی هوا می‌شوند. چه بسا سال‌های قبل هم این آلودگی‌ها وجود داشته است اما به دلیل نداشتن دستگاه‌ها یا ناقص بودن دستگاه‌ها، اطلاع‌رسانی ضعیف‌تر بوده است.

قلی‌نژاد با اشاره به حساس‌تر شدن شهروندان نسبت به آلودگی هوا گفت: طبق این دستگاه‌ها در حال شناسایی منابع بیشتر آلودگی هوا هم هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به پایان سال و گرم‌تر شدن هوا هستیم، اینورژن هوا برطرف می‌شود و در نتیجه وضعیت هوا بهتر خواهد شد اما با توجه به اینکه آتش‌سوزی مزارع گندم را پیش رو خواهیم داشت باید به این موارد توجه شود. از سوی دیگر به دلیل خشکسالی، در مورد گرد و غبار نگران هستیم و احتمال تشدید این پدیده وجود دارد که باید از هم‌اکنون به این مورد توجه شود.

نگاهی به هوای خوزستان در "روز هوای پاک"
آلودگی هوای اهواز 

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص عملکرد دستگاه‌های اجرایی برای اجرای قانون هوای پاک بیان کرد: عملکرد دستگاه‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است و باید مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه اجرایی در این قانون ندارد و ناظر اجرای این قانون است و آنچه بر عهده ما بوده از جمله شناسایی منابع آلاینده و دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در حال انجام است. تاکنون بیش از ۳۰ دستگاه سنجش کیفیت هوا در استان خوزستان نصب شده و آنالیز در حال انجام است.

قلی‌نژاد بیان کرد: ایجاد مرکز مانیتورینگ هوای خوزستان نیز به عنوان پروژه نوین در حال پیگیری است.

محمد درویش رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو و فعال محیط زیست نیز در خصوص روند اجرای قانون هوای پاک اظهار کرد: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تصویب شد و طبق این قانون، ۱۶ ارگان و وزارتخانه برای مدیریت آلودگی هوا وظایفی دارند اما واقعیت این است که طبق یک بررسی که در مرکز پژوهش‌های مجلس و فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی انجام شد، مشخص شد که همه این دستگاه‌ها ترک فعل کرده بوده‌اند.

وی افزود: بنابراین برای اولین بار و در پی این بررسی، معاون سازمان محیط زیست و معاون وزیر نیرو سه سال انفصال از خدمت گرفتند زیرا نتوانستند به تعهدات خود در قانون هوای پاک عمل کنند.

رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو بیان کرد: در این قانون، پیش‌بینی شده است که سازمان حفاظت محیط زیست حد مجاز آلایندگی را تعیین کند اما این کار را هم انجام نداده است در حالی که این موضوع نه ارتباطی به تحریم‌ها دارد و نه بودجه. قرار بود سازمان حفاظت محیط زیست به همراه نمایندگانی از بیمه، وزارت صمت و سازمان استاندارد، سن فرسودگی خودروها را تعیین کنند که این کار را هم نکردند.

وی عنوان کرد: قرار بود وزارت نیرو هر سال ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری تولید انرژی را به سمت سیستم انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی ببرد که این کار را هم نکرده است. سازمان منابع طبیعی نیز باید سالانه ۳۰۰ میلیون درخت می‌کاشت که این کار را هم انجام نداده‌اند این در حالی است که کاشت درخت هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد و سازمان برنامه و بودجه باید بودجه می‌داد که نداده است. صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش هم هیچکدام به وظایف خود در خصوص قانون هوای پاک عمل نکردند.

درویش گفت: این عمل نکردن به وظایف به نحوی بوده که میزان آلودگی هوا در طول این شش سال پس از تصویب قانون هوای پاک، نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر نیز شده است. جاهایی مانند خوزستان، اصفهان و اردکان قربانی آلودگی هوا هستند و با شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای در این مناطق روبه‌رو هستیم.

نگاهی به هوای خوزستان در "روز هوای پاک"
آلودگی هوای اهواز 

رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: قانون هوای پاک باید مطالبه مردم، تشکل‌های مردم نهاد و احزاب مختلف شود. اخیراً در خبری عنوان شد که دادستان خوزستان ۱۵ روز فرصت داده است که شهرداران چهار شهر، محل انباشت نخاله‌های ساختمانی را تخلیه کنند و به حالت اول برگردانند؛ به تشکل‌های مردم نهاد خوزستان گفتم این فرصت خوبی است تا پایش کنند و ببینند این کار انجام شده است یا نه و ببینند سازمان حفاظت محیط زیست چه کار کرده است؟ آیا دادستانی احکامی برای مدیران متخلف صادر کرد یا نه؟ اما مطلقا هیچ سازمان مردم نهادی در خوزستان هیچ فعالیتی در این زمینه نداشت و واکنشی از خود نشان نداد.

درویش گفت: مردم باید بخواهند تا اتفاقی بیفتد. چند درصد مردم قانون هوای پاک را خوانده‌اند و می‌دانند چیست؟ آیا می‌دانند باید چه چیزی را مطالبه کنند؟ نه تنها مردم بلکه خبرنگاران رسانه‌ها، مدیرانی که در ارتباط با قانون هستند، محافل دانشگاهی و …. مطلقا از اسناد بالا دستی بی‌خبر هستند و در نتیجه نمی‌توانند به درستی مطالبه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت هوا روز به روز با این وضعیت بدتر می‌شود، تصریح کرد: خوزستان چند تهدید جدی دارد و با توجه به خشکسالی و خشک شدن هورالعظیم، افزایش خشکی تالاب‌های شادگان، بامدژ، میانگران و شیمبار و انتقال آب در بالا دست خوزستان پهنه‌ها خشک‌تر خواهند شد.

رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو افزود: از سوی دیگر سوختن فلرها و آلایندگی صنعت نفت نیز در حال تشدید است. سوزاندان کاه و کلش و باقی مانده نیشکر و همه این عوامل نیز دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت خوزستان بسیار نگران‌کننده شود.

درویش با تاکید بر لزوم عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا گفت: مردم خوزستان باید متوجه شوند که نجات‌دهنده را در آینه باید دید و باید خودشان دست به کار شوند. تا وقتی چنین عزم و اراده‌ای وجود نداشته باشد آینده خوب نخواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *