جزئیات «قاب دار شدن» قبور بهشت زهرا(س) اعلام شد/ «قاب آماده» چه مزایایی دارد؟

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) با اعلام جزییات «قاب دار شدن» قبور گفت: استاندارد شدن ابعاد سنگ مزار، عدم نیاز به گشت زنی و کاهش تخلفات سنگ و کاهش سرقت سنگ از جمله مزایای اجرای طرح «قاب آماده قبور» و محوطه‌سازی قبل از خاکسپاری است.

جواد تاجیک در گفت‌وگو با سادس، تلاش جهت دستیابی به بهترین روش‌های ساخت و نگهداری قبور را در دستور کار سازمان بهشت زهرا(س) قرار داده‌ایم، افزود: تلاش‌های متعددی جهت به حداقل رساندن بی‌نظمی و بی‌سامانی در سطح قطعات سازمان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه «قاب آماده قبور» و محوطه‌سازی قبل از خاکسپاری، یک الگوی ابتکاری برگرفته از تجربیات گذشته این سازمان در چینش قبرها و نظم دهی به قطعات است، اظهار کرد: چنین الگویی تاکنون در سطح آرامستان‌های کشور اجرا نشده است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تصریح کرد: این طرح بصورت آزمایشی از یکسال پیش در قطعه فرشتگان اجرا شد و در طول این مدت هیچ گزارش نارضایتی از طرف خانواده‌ها دریافت نشد، بلکه به شدت مورد استقبال نیز قرار گرفته است؛ لذا با توجه به بازخورد مثبت طرح یاد شده در قطعه فرشتگان، اقدامات لازم جهت بازطراحی قالب‌های بتنی و ارتقاء مشخصات فنی جهت نصب بر روی قبور بزرگسالان انجام شد.

تاجیک ادامه داد: متأسفانه بدلیل نبود الگوی مناسب طی سال‌های اخیر، عدم رعایت الزامات نصب سنگ مزار و شتاب مضاعف در روند تخلفات مربوطه، منجر به بروز عدم تناسب در ابعاد طولی و ارتفاعی سنگ‌های نصب شده و محدودیت‌های زیادی برای تردد داخل قطعات به ویژه برای معلولین و افراد مسن بوجود آورده است. همچنین هزینه‌های گزافی جهت برطرف کردن آن به سازمان تحمیل می‌کند.

 وی با بیان اینکه قاب طراحی شده برای نصب سنگ مزار در قالب طرح جدید پس از بررسی‌های کارشناسی متعدد به مرحله تولید و نصب رسیده است، تأکید کرد: با اجرای این طرح و مناسب‌سازی بستر قطعات، تردد جانبازان، معلولین، ناتوانان جسمی، کهنسالان و تمام کسانی که در این قطعات تردد می‌کنند تسهیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از مزایای استفاده از قاب‌های قبور را استاندارد شدن ابعاد سنگ مزار و عدم نیاز به گشت زنی و کاهش تخلفات سنگ دانست و افزود: کاهش سرقت سنگ به دلیل کم شدن ابعاد آن، نصب اسلب (کفپوش بتنی با ابعاد ۸۰*۹۰ سانتیمتر) در قسمت پایینی قبور جهت ایجاد پیاده رو برای تأمین سهولت در تردد و افزایش جذابیت بصری در کل قطعه را از دیگر مزایای اجرای طرح قاب‌های قبور عنوان کرد.

تاجیک با بیان اینکه طراحی و تولید قاب جدید برای نظم‌دهی و مناسب‌سازی قبور قطعات عمومی در چارچوب ضوابط جدید «آئین‌نامه سنگ مزار» با ابتکار کارشناسان سازمان بهشت زهرا(س) صورت گرفته، گفت: الگوی ساماندهی قبور از سال آینده در آرامستان‌های جدید شهر تهران نیز اجرا می‌شود.

به گفته وی، قاب طراحی شده برای نصب در قطعات به مش الیاف پلی پروپیلن مسلح شده که با استفاده از این الیاف ضمن افزایش مقاومت قاب‌ها از ترک خوردگی‌های آن‌ها در آینده جلوگیری خواهد شد.

تاجیک افزود: این طرح، بستری است که مردم و خانواده‌های متوفی را به ایجاد نظم و رعایت ضوابط مربوط به سنگ مزار دعوت می‌کند و شرایطی را فراهم می‌کند تا خانواده‌ها در زمان خاکسپاری و زیارت اهل قبور بویژه در مواقع بارندگی با کمترین مشکل مواجه شوند.

 به گفته مدیر عامل سازمان بهشت زهرا(س)، با اجرای طرح مذکور، قطعات جدید از بعد زیبایی و نظافت، وضعیت بهتری نسبت به شرایط فعلی قطعات خواهند داشت.

وی در خاتمه با بیان اینکه الگوی کامل‌تر ساماندهی قطعات در آرامستان بهشت زهرا(س) نیز طی ماه‌های آینده در قطعه ۹۰ رونمایی می‌شود، افزود: قطعات مختلف در آرامستان بهشت زهرا(س) باید از امکانات حداقلی برای برگزاری مراسم و زیارت اهل قبور برخوردار باشند و تأمین این نیازها در طراحی قطعات آینده پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *