هوای پاک؛ محصول مشارکت مسوولان و مردم/ خودرو و موتورخانه عاملان اصلی آلودگی هوا

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم ارتباط دوجانبه مسئولان ومردم برای داشتن هوای پاک اظهار کرد: مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها خودروها و عامل دوم موتورخانه‌های تامین گرمایش مراکز مسکونی و تجاری هستند.

امیر عبدوس در گفت و گو با سادس به مناسبت آغاز هفته ملی هوای پاک اظهار کرد: 3 اردیبهشت سال ۱۳۷۴ بود که برای اولین‌بار قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب شد سپس در سال ۱۳۹۶ این قانون با تغییراتی به عنوان قانون هوای پاک به تصویب رسید. در همان بازه زمانی که پیش‌نویس این قانون در حال آماده شدن بود، در کارگروه‌های آن پیشنهاد شد که با توجه به این که بیشتر روزهایی که ما وارونگی دما و آلودگی هوا تجربه می‌کنیم، در زمستان است و در این فصل کلانشهرها بیشترین میزان آلودگی هوا را تجربه می‌کنند یکی از همین روزهای زمستانی تحت عنوان روز هوای پاک نامگذاری شود. این پیشنهاد به تایید کارگروه‌های فعال آن زمان رسید و در نهایت به قدری این روز مورد توجه و استقبال قرار گرفت که بعدها به روز ملی هوای پاک تبدیل شد.

وی ادامه داد: شعار هفته هوای پاک در سال جاری «مسئول پاسخگو، شهروند مسئول؛ هوای پاک» است. تحقق هوای پاک درگرو همکاری دوجانبه مردم و مسئولان است و هم مسئولان تکالیفی در قانون هوای پاک دارند که باید در زمینه اجرای آن پاسخگو باشند همچنین مردم باید همکاری‌های لازم برای تحقق هوای پاک داشته باشند بنابراین شعار با توجه به این موضوع انتخاب شده است که همکاری دوجانبه میان مردم و مسئولان برای داشتن هوای پاک موثر است و این نکته را یادآوری می‌کند.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نقش مردم و نحوه مشارکت آن‌ها برای برخورداری از هوای پاک گفت: مهم‌ترین عامل آلودگی هوا در کلانشهرها خودروها و عامل دوم موتورخانه‌های تامین گرمایش مراکز مسکونی و تجاری است. تنظیم موتورخانه‌ها و استانداردسازی خروجی موتورخانه‌های مسکونی اهمیت بسیار بالایی دارد و یکی از نکات بسیار مهمی است که شهروندان مسئول می‌توانند با توجه به آن تاثیر به‌سزایی در کنترل میزان آلودگی هوای شهر داشته باشند چراکه گرمایش هر یک از خانه‌ها و موتورخانه‌های مسکونی با گاز طبیعی است.

وی تصریح کرد: در محفظه احتراق موتورخانه‌ها تنها متان نمی‌سوزد، بلکه چهارپنجم هوایی که وارد محفظه احتراق می‌شود نیتروژن و باقی گازهایی است که به همراه هوای محیط وارد محفظه می‌شوند و در این محفظه می‌سوزند و گازهای زیادی در اثر سوختن گاز طبیعی در هوای شهر متصاعد می‌شود و در زمان وارونگی دما، آلودگی هوا تشدید می‌شود این درحالیست که خودروهای بنزینی و دیزلی نیز در سطح شهر تردد می‌کنند. در چنین شرایطی استفاده از خودروهای عمومی توسط مردم می‌تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

عبدوس در پایان گفت: از جمله رویکردها و سیاست‌هایی که در هفته هوای پاک پیگیری می‌شود می‌توان به برجسته‌سازی اهمیت کاهش آلودگی هوا، تعیین نقش دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف در اجرای قانون هوای پاک، برجسته سازی اهمیت و ضرورت جلب مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا، افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مسئول در کاهش آلودگی هوا و تشکل‌های فعال حوزه محیط زیست، تقویت دانش و آگاهی و امیدبخشی از طریق رسانه‌های ملی و جمعی، حضور مقامات ملی در مراسم و برنامه‌هایی که در نقاط مختلف کشور انجام شود، بهره‌گیری از ظرفیت‌های خانه‌های محیط زیست در اجرای برنامه‌ها، بهره‌مند شدن از مشارکت مردم، زمینه‌سازی مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در برنامه‌های روز هوای پاک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی پرمخاطب همچون تریبون‌های نماز جمعه و تجمعات و انتشار پیام‌های محیط زیستی اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *