سهم کم ایران از المپیک پاریس/ ۴ رشته قطعی بقیه در انتظار

سهم کم ایران از المپیک پاریس/ ۴ رشته قطعی بقیه در انتظار

کاروان ایران در فاصله ۱۹۳ روز تا بازی‌های المپیک پاریس تنها ۱۴ سهمیه قطعی دارد و اکثر رشته‌ها هنوز باید برای رسیدن به سهمیه المپیک بجنگند.

به گزارش سادس، پیش‌بینی کمیته ملی المپیک بر این است که تعداد سهمیه های ایران در المپیک پاریس ۳۵ نفر باشد. با توجه به اینکه شانس گرفتن سهمیه تیمی خیلی کم است، از این رو تعداد نفراتی که راهی المپیک پاریس می‌شوند کمتر از المپیک توکیو خواهد بود.

ایران در فاصله حدود هفت ماه مانده به بازی‌های المپیک پاریس ۱۴ سهمیه قطعی گرفته و ۲۱ نفر دیگر باید جواز حضور در المپیک را به دست آورند تا پیش‌بینی کمیته ملی المپیک درست از آب در بیاید.

البته اینکه سهمیه‌ها نسبت به المپیک توکیو کمتر شود، اتفاق خوشایندی برای ورزش ایران نخواهد بود. به هر حال در فاصله چهارساله تا برگزاری المپیک کشورها برنامه ریزی می‌کنند تا علاوه براینکه سهمیه بیشتری در این رویداد بزرگ داشته باشند، سهم بیشتری هم از مدال ها به دست آورند اما در مورد ایران حتی تعداد سهمیه‌ها کمتر است.

کاروان ایران ۶۵ نفر را در المپیک توکیو داشت. والیبال و بسکتبال سهمیه‌های تیمی را گرفتند و هر کدام ۱۲ ورزشکار داشتند. شمشیربازی هم با سهمیه تیمی که گرفت چهار  نفر را در المپیک داشت.

برای المپیک پاریس بسکتبال موفق به گرفتن سهمیه نشد و این اتفاق برای فوتبال و هندبال هم رخ داد. والیبال هم لیگ ملت‌ها را خرداد سال آینده در پیش دارد و برای گرفتن سهمیه المپیک باید بجنگند که البته شانس بسیار کمی برای آن قائل هستند تا بتواند مسافر پاریس شود. در نهایت به نظر می‌رسد شمشیربازی تنها رشته تیمی ایران در المپیک پاریس باشد.

چهار رشته سهمیه قطعی گرفته‌اند:

دوچرخه سواری: یک سهمیه در بخش جاده مردان

تیراندازی: چهار سهمیه ( سه سهمیه زنان و یک سهمیه مردان) 

تکواندو: دو سهمیه در مردان و زنان

کشتی: هفت سهمیه در مردان (چهار سهمیه در فرنگی و سه سهمیه در آزاد)

رشته‌هایی که سهمیه دارند اما هنوز رسمی اعلام نشده است:

در برخی رشته‌ها ایران سهمیه المپیک دارد اما به دلیل پایان نیافتن دوره انتخابی المپیک هنوز به صورت رسمی و قطعی اعلام نشده است.

وزنه‌برداری: در حال حاضر در رنکینگ المپیک سه سهمیه مردان (مصطفی جوادی، علی داودی و رضا دهدار) را دارد و پس از پایان جام جهانی تایلند در فرودین اعلام رسمی می‌شود.

شمشیربازی: سهمیه تیمی (چهار ورزشکار) را در حال حاضر در اختیار دارد و سه جام جهانی دیگر باقی مانده است که اگر در دو جام جهانی جزو هشت تیم قرار بگیرد، سهمیه قطعی خواهد بود. همچنین پاکدامن هم در انفرادی سهمیه دارد.

رشته‌هایی که انتظار می رود صاحب سهمیه شوند:

تنیس روی میز:  مسابقه قهرمانی تیمی قهرمانی جهان را در پیش دارد اما شانس گرفتن سهمیه تیمی کم است. در بخش انفرادی امکان گرفتن یک سهمیه آسیا میانه وجود دارد. نوشادعالمیان هم شانس این را دارد که از طریق رنکینگ جهانی بتواند سهمیه المپیک پاریس را بگیرد.

دوومیدانی: تیر سال آینده رنکینگ نهایی اعلام می‌شود و ایران شانس گرفتن حداقل سه سهمیه از طریق رنکینگ را دارد. در حال حاضر شش نفر (حسن تفتیان، فرزانه فصیحی، حسین رسولی، مهدی پیرجهان، حمیده اسماعیل نژاد و مهدی صابری) در رنکینگ قرار دارند. 

قایقرانی: مسابقات قایقرانی انتخابی المپیک در آب‌های آرام و رویینگ فروردین و اردیبهشت سال آینده برگزار می شود. در رویینگ انتظار می رود که دو سهمیه (یک نفره و دونفره زنان) گرفته شود. در کایاک و کانو هم احتمال گرفتن سهمیه المپیک وجود دارد.

تیروکمان: در این رشته به دنبال گرفتن سهمیه تیمی و انفرادی مردان و زنان هستند.

سنگ‌نوردی: در این رشته رضا علیپور، مهیا دارابیان و الناز رکابی بهار سال آینده در دو کشور چین و مجارستان در انتخابی المپیک شرکت می کنند. ایران در این رشته علاوه بر سهمیه المپیک، امید به گرفتن مدال المپیک هم دارد.

شنا: در این رشته  در تلاش هستند که یک سهمیه گروه B را به دست آورند و اگر این سهمیه کسب نشد، امید به گرفتن یک سهمیه وایلد کارت وجود دارد.

بوکس: در این رشته  به دنبال این هستند حداقل دو سهمیه دوره قبل گرفته شود و مسابقات انتخابی المپیک از ۱۰ اسفند آغاز می‌شود و ۱۴ خرداد به پایان می‌رسد.

تکواندو: به دنبال این است که یک سهمیه زنان و یک سهمیه دیگر در مردان بگیرد.

کشتی: این رشته می تواند ۱۲ سهمیه داشته باشد و به دنبال گرفتن دو سهمیه در کشتی فرنگی و سه سهمیه دیگر در کشتی آزاد است.

ژیمناستیک: دو ورزشکار دنبال گرفتن سهمیه المپیک هستند و مسابقات از ۲۶ بهمن آغاز می‌شود. 

جودو: گفته می شود این رشته هم امیدوار است بتواند از طریق وایلد کارت در المپیک پاریس باشد.

تیراندازی: یک مسابقه دیگر در برزیل دارد که سال آینده برگزار می‌شود و آخرین فرصت تیراندازان برای گرفتن سهمیه است. 

تعداد سهمیه ایران در چهار دوره اخیر بازی‌های المپیک:

۲۰۰۸ پکن: ۵۵ سهمیه ( ۵۲ مرد و ۳ زن)

۲۰۱۲ لندن: ۵۳ سهمیه ( ۴۵ مرد و ۸ زن)

۲۰۱۶ ریو: ۶۳ سهمیه ( ۵۴ مرد و ۹ زن)

۲۰۲۰ توکیو: ۶۵ سهمیه ( ۵۵ مرد و ۱۰ زن)

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *