لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها برای حفاظت از محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همه دستگاه‌ها باید در زمینه حفاظت از محیط زیست مشارکت داشته باشند.

به گزارش سادس حسن اکبری طی تماس ویدیویی با مراسم اختتامیه جشنواره جایزه ملی وجدان محیط زیست که امروز در تالار ایوان شمس با حضور  حسین نظری – معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران – برگزار شد، اظهار کرد: ما متاسفانه در زمینه خالی کردن سفره‌های زیرزمینی، رو به انقراض رفتن گونه‌های جانوری، خشکسالی و کم بارشی و… رتبه داریم.

وی تاکید کرد: حفاظت از محیط زیست نمی‌تواند تنها بر عهده یک یا دو دستگاه حاکمیتی و نظارتی باشد که توانایی تصمیم‌گیری‌های کلان ندارند بلکه باید همه دستگاه‌ها در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شهادت محیطبانان و حافظان محیط زیست طی هفته گذشته اظهارکرد: محیط بانان بسیار قشر زحمتکش و مظلومی هستند که برای حفاظت از محیط زیست از جان خود هزینه می‌کنند و هیچوقت اقداماتی که ما انجام می‌دهیم به حد فعالیت‌های آن‌ها نمی‌رسد در زمینه نشان دادن زحمت و مظلومیت آن‌ها برخی فیلم و سریال‌ها همچون پایتخت نقشه بسیار مهم‌تری از من کارمند سازمان دارند و از تمام این عزیزان که صادقانه از جان خود هزینه می‌کنند، سپاسگزاریم.

 لزوم کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی برای رفع آلودگی هوا

داریوش گلعلیزاده – رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست – با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم بزرگ‌ترین چالش جهانی است اظهار کرد: ما باید برای رفع آلودگی هوا وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم چراکه ایران رتبه یک دنیا در شدت مصرف انرژی(۲.۵ برابر میانگین دنیا، حدود دو برابر چین و حدود ۱۵ برابر ژاپن) را دارد.

گلعلیزاده در ادامه  اظهار کرد: همه می‌گویند آلودگی هوا چالش است اما تغییر اقلیم بزرگترین چالش جهان و کشور ما است. آلودگی هوا چالش نیست چراکه قابل حل است اما تغییر اقلیم یک ابرچالش محسوب می‌شود. برای اینکه از تغییرات اقلیمی آسیب کمتری ببینیم، در برنامه هفتم توسعه بندی با عنوان برنامه مدیریت تغییرات اقلیمی در راستای اجرای بند ۷ سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست ابلاغ شد تدوین شده است‌.در این بند ذکر شده است که با ایجاد سازگاری، کاهش آسیب‌پذیری، توسعه اقتصاد سبز و اقتصاد کم‌کربن در مسیر مقاومت و سازگاری با تغییرات اقلیمی قرار گیریم، در غیر این صورت آسیب‌های محیط زیستی بیشتری را متحمل خواهیم شد.

وی افزود: بزرگ‌ترین مشکل در کشور ما مسئله مدیریت منابع آبی است چراکه هنوز هم در زمینه‌های مختلف کشاورزی، ساختمان‌سازی و آبیاری فضای سبز استفاده بی‌رویه از آب به‌ویژه آب شرب مشاهده می‌شود و این بدان معناست که ما هنوز باور نکرده‌ایم که پدیده تلخی به نام تغییر اقلیم وجود دارد.

گلعلیزاده در ادامه گفت: ایران رتبه یک دنیا در شدت مصرف انرژی(۲.۵ برابر میانگین دنیا، حدود دو برابر چین و حدود ۱۵ برابر ژاپن) را دارد علاوه بر آن نرخ فرسایش خاک در کشورمان شش تا هفت برابر میانگین دنیاست این در حالیست که ۹۰ درصد نقش تامین غذا بر عهده خاک است، همچنین نرخ فرونشست کشور سالانه حدود ۱۲ سانتیمتر، میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر (تبخیر روزانه حدود ۳۰۰ هزار لیتر) است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ما برای کاهش آلودگی هوا باید وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم چراکه این سوخت در هر کجا اعم از نیروگاه، صنعت، موتورخانه منازل و خودرو مصرف شود، آلاینده منتشر می‌کند. سوخت گاز نسبت به سوخت‌های سنگین و مایع انتشار آلایندگی کمتری دارد اما همچنان سوخت پاکی نیست. ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت‌های فسیلی است.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم تا سهم انتشار آلاینده را کاهش دهیم و منابع کشور را هدفمند عرضه می‌کنیم. از جمله اقداماتی که در جهت کاهش آلودگی هوا در حال انجام است، می‌توان به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها  اشاره کرد. برنامه‌های خوبی در این زمینه تدوین شده است. مورد دیگر نیز از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. خوشبختانه برای اولین بار طرح عملیاتی بسیار مثبتی در قالب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو تهیه شده است.

گلعلیزاده ادامه داد: حدود ۷ میلیون دستگاه خودروی فرسوده از ۲۵ میلیون دستگاه خودرویی که در کشور شماره‌گذاری شده و از ۱۲.۵ تا ۱۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در کشور حدود ۱۰ میلیون آن‌ها فرسوده هستند که بخشی از آن‌ها در سطح شهر تردد می‌کنند. این مسئله موجب افزایش انتشار آلاینده‌ها، افزایش میزان مصرف سوخت همچنین کاهش ایمنی می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال گذشته  یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط ۲۰ هزار و ٨٠٠ خودرو و در نیمه اول امسال نیز فقط ۳۵ هزار اسقاط شد همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده این در حالیست که هفت میلیون خودروی فرسوده داریم و مصرف سوخت آن‌ها بسیار بالا است.

وی ادامه داد: عملکردها نشان می‌دهد که در تمام این سال‌ها تنها یک درصد ظرفیت انرژی کل ایران یعنی حدود ۸۴۰ مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است. با توجه به تکالیف مشخص شده درقوانین پیگیری کردیم و مقرر شده است که وزارت نیرو طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند.

 گلعلیزاده افزود: ما سالانه ۳۰۰ روز ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی داریم و جزو کشورهای رتبه یک از منظر ظرفیت‌های خورشیدی هستیم ولی متاسفانه کمترین استفاده را از این ظرفیت می‌کنیم چراکه تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی ارزان است و کسی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی سرمایه‌گذاری می‌کند به دلیل بالا بودن هزینه‌های اولیه این زیرساخت‌ها نمی‌تواند رقابت کند بنابراین یک مدل مالی باید تعریف شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری اشتیاق داشته باشد و برخی مشکلات و کمبودها را در این زمینه حل کند.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست یک امانت است نه یک میراث و ما حق تصرف بیش از حد آن را نداریم، گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی وظیفه ما را به بهترین نحو در قبال حفاظت از محیط زیست مشخص کرده و تنها اصلی است که برای نسل به دنیا نیامده حق قائل شده است اما متاسفانه ما محیط زیست را در شرایط نابخردانه‌ای قرار داده‌ایم که سال‌های آینده شاید حسرت این روزها را بخوریم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آموزش در حوزه محیط زیست بسیار اهمیت دارد و هرگز خاتمه نخواهد یافت. هرگاه آموزش موجب تغییر در رفتارها شد می‌توانیم ادعا کنیم که در این زمینه موفق شده‌ایم اما آموزش‌های امروزه در مدارس و … نشان دهنده این نیست که در این زمینه بدون در نظر گرفتن منافع شخصی موفق شده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما با انباشت تکالیف در زمینه اجرای قانون هوای پاک مواجه هستیم، گفت: در خصوص اجرای قانون هوای پاک تاکنون ندیدم که هیچ دستگاه و شخصی به طور مشخص پاسخگو باشد. ما باید در جهت ارضای روحی و وجدان خود قدم برداریم و در راستای منافع سازمانی خود به اصول نیز پایبند باشیم و صرفاً در جهت تحقق منافع یک سازمان عمل نکنیم بلکه باید در راستای سلامت زمینی که در آن زندگی می‌کنیم نیز تلاش کنیم.

گلعلیزاده در پایان با بیان اینکه امیدواریم در آینده مدافع عملکردهای خود باشیم نه وعده‌ها اظهار کرد: امیدواریم همه مسئولان در جهت وظایف خود قدم بردارند و پاسخگو باشند همچنین باید اطلاع رسانی به مردم به‌درستی انجام شود. ما نباید بزرگ‌ترین سرمایه بین مردم و حاکمیت که اعتماد است را از دست دهیم.

 در این مراسم از حلیا حسینی – مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و نورالله مرادی – معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست  – نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *