برگزاری اجلاسیه استانی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری در سمنان

سادس/سمنان اجلاسیه استانی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری با حضور جمعی از حقوقدانان و مسوولان قضایی در ‌دادگستری کل استان سمنان برگزار شد.

محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان امروز، ۲۳دی در این اجلاسیه که با حضور معاونین رئیس کل، دادستان مرکز استان، مقام های قضایی دادگاه‌های تجدید نظر، محاکم عمومی و انقلاب، شعب دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان سمنان، نویسندگان، قضات، وکلاء و صاحب نظران حوزه حقوق برگزار شد با گرامی داشت یاد و خاطره زائران گلزار شهدای کرمان و سردار دل‌ها اظهار کرد: هدف و اهتمام شهدا در پیکار با دشمنان، اجرای صحیح عدالت بوده است.

وی با بیان اینکه عدالت حلقه گمشده زندگی بشر محسوب می‌شود تصریح کرد: برای گریز از تبعیض و نابرابری، بایستی بارزترین شقوق عدالت که اجرای امر قضا و داوری بین الناس است به خوبی اجرا شود.

عبدالهی با مروری بخشی از نامه ۵۳ امیرالمومنین علی(ع) به مسئولان و زمام داران حکومت گفت: متناظر توصیه‌های حکیمانه مولی الموحدین حضرت علی(ع)  را در سه بخش می‌توان چراغ راه قرار داد، نخست اینکه؛ بخش اعظمی از اجرای عدالت قضایی در دستگاه قضا برعهده قضات است؛ به عبارتی دستگاه قضایی مجری عدالت قضایی است و آن حضرت، جایگاه والا و برتری را برای قضات در نظر گرفته و تکریم آنان را لازم می‌ داند، زیرا مجری عدالت در جامعه قضات هستند.

وی از” شفافیت آراءقضایی صادره” به عنوان دومین اصل مهم مستتر در آموزه‌های مستتر در عدالت علوی نام برد و افزود: دومین موضوع؛ شفافیت آراءقضایی صادره است. یعنی رأی امری پنهانی نیست که پس از صدور آن واهمه اظهار نظر حقوقی وجود داشته باشد؛ بلکه با پیش‌بینی که در دستگاه قضا صورت گرفته، آراء  قضایی با حفظ گمنامی اشخاص در سامانه در اختیار علاقه مندان به مباحث حقوقی قرار گرفته و بهره‌برداری می شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان سومین وظیفه حاکمان قضایی را سرعت در دادرسی دانست و تاکید کرد: رسیدگی مستند، مستدل و با کیفیت و به موقع، امر بدیهی است که مراجعین دستگاه قضایی مطالبه به حقی از زمام داران امور دارند.

وی تصریح کرد: مصادیق و موضوعات مختلفی است که مانع اجرای به موقع عدالت می‌شود و باید با حذف تشریفات غیر ضروری، احکام در بهترین زمان ممکن و فارغ از تأخیر اجرا شود.

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری به منظور حفظ جایگاه قضا افزود: اجرای صحیح عدالت به نیکی در اندیشه سترگ رهبر معظم انقلاب اسلامی مشاهده می شود. ایشان شأن و جایگاه قضاوت را بالا می‌دانند و به مسئولان قضایی توصیه می‌کنند با انتقال صحیح و به موقع حق به صاحبان آن درصدد حفظ و ظهور جلوه‌های آن برآیند.

عبدالهی در خاتمه اظهار کرد: درایت و زیرکی اندیشه‌های قضایی مقام معظم رهبری تلنگری به مسئولان قضایی است تا مردم گرایی و حق گرایی را در جامعه با اجرای حدود عدالت فراگیر کنند. در حقیقت قضات در زمره خواص جامعه به شمار می‌آیند و باید زمینه‌های حفظ و بقاء حکومت عدل گستر را فراهم آورند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *