افت شدید دمای هوا در مناطق زلزله‌زده ژاپن؛ امدادرسانی ادامه دارد

زمین‌لرزه مهیبی که روز سال نو میلادی (۲۰۲۴) در مرکز ژاپن روی داد تاکنون جان ۲۱۵ نفر را در استان «ایشیکاوا» گرفته و کارشناسان هواشناسی از کاهش شدید دمای هوا در مناطق تحت تاثیر این زلزله در شبه‌‍‌جزیره نوتو خبر داده‌اند.

به گزارش سادس، روز پنج‌شنبه دمای هوا در مناطق تحت تاثیر زلزله به زیر صفر کاهش یافت و به ساکنان این مناطق توصیه شد که مراقب عارضه هیپوترمی یا افت دمای بدن باشند و همچنین به افرادی که ممکن است حالشان خوب نباشد و دچار مشکل شده‌ باشند، کمک کنند و در صورت ضرورت با اورژانس تماس بگیرند.

مقامات محلی می‌گویند ۱۰ نفر پس از نقل مکان اولیه به پناهگاه به علت آسیب‌های مرتبط با این حادثه جان خود را از دست دادند. مقامات در حال حاضر روی آسیب‌پذیرترین نجات‌یافتگان تمرکز کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که شمار جان‌باختگان افزایش نمی‌یابد.

مقامات ایشیکاوا همچنین از استان‌های مجاور می‌خواهند که ساکنانِ خانه‌های سالمندانِ فاقد آب و برق را بپذیرند.

به گزارش «ان‌اچ‌کی»، یک بالگرد نظامی روز پنج‌شنبه شهروندان سالخورده را به استان «آیچی» منتقل کرد. همچنین ۱۲ مرکز پزشکی در استان آیچی، ده‌ها نفر را پذیرش کردند.

هنوز بیش از ۲۳ هزار شهروند نیز در ۴۰۰ پناهگاه شهرداری مانند سالن‌های ورزشی مدارس اقامت دارند و مقامات می‌خواهند افراد آسیب‌پذیر را در هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌ها اسکان دهند.

دولت مرکزی در تلاش است تا پایان هفته محل اقامت ۱۰ هزار نفر را تامین کند.

کیشیدا فومیو، نخست‌وزیر ژاپن گفت: بازسازی زیرساخت‌ها و تهیه مسکن مدتی طول می‌کشد. مردم باید برای محافظت از جان و سلامت خود به مکانی امن‌تر نقل مکان کنند.

حداقل ۲۵۰۰ نفر هنوز به دلیل آسیب دیدن جاده ها و راه آهن ارتباطشان قطع است. همچنین یک تیم پزشکی نظامی به شهر «اوتانی» اعزام شده، جایی که حدود ۲۰۰ نفر از زمان زمین‌لرزه در آن گیر افتاده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکیست برخی از مدارس در مناطق زلزله‌زده پس از تعطیلات زمستانی دوباره شروع به کار کردند اما کلاس‌ها به هیچ وجه پر نیستند. در یکی از این مدارس در روز اول فقط ۳۰ دانش‌آموز حضور پیدا کردند که این رقم کمتر از نصف کل دانش‌آموزان بود و اولین چیزی که دانش‌آموزان یاد گرفتند، نحوه استفاده از توالت قابل حمل بود زیرا مدرسه هنوز آب ندارد. سالن ورزشی مدرسه هم تبدیل به پناهگاه شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *