ضرب‌الاجل راه‌اندازی بازارچه برای ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر

چهارراه ولیعصر (عج) به عنوان یکی از چهارراه‌های اصلی شهر که دو منطقه ۱۱ و ۶ شهر تهران را به هم وصل می‌کند، همه‌ساله از مهم‌ترین مراکز حضور دستفروشان و بساط‌گستران در شهر تهران بوده و اقدامات همه‌جانبه‌ای را برای بازگشت آرامش به این نقطه از شهر از سوی مدیریت شهری مطالبه می‌کند. با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و شلوغی بازارهای ویژه شب عید، روزشمار شهرداری منطقه ۱۱ برای راه‌اندازی بازارچه برای ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر (عج) آغاز شده و به دستور شهردار این منطقه، قرار است تا ۲۰ دی سال جاری، این امر محقق شود.

به گزارش سادس، یکی از مشکلات و معضلات سال‌های اخیر شهر تهران افزایش بی‌رویه بساط‌گستری، دستفروشی و… به‌ویژه در مناطق مرکزی شهر است. این اقدام روزبه‌روز در حال ازدیاد بوده و در حال تبدیل‌شدن به یک خرده‌فرهنگ است؛ به طوریکه شاهدیم که عده‌ای افراد سودجو به شکل سازمان‌یافته، دامنه فعالیت نامتعارف خود را در طول چهار فصل سال و در سطح کلانشهر تهران توسعه داده‌اند و اگر اهتمام جدی و همه‌جانبه برای برخورد با آنها صورت نگیرد، در آینده نزدیک خود را ذی‌نفع و مطالبه‌گر جلوه خواهند داد. 

سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱ به عنوان یکی از شهردارانی که به جهت موقعیت مکانی منطقه، بیشترین دردسرها برای ساماندهی دستفروشان را در چهارراه ولیعصر، محدوده تئاتر شهر و حتی بخش‌هایی از خیابان جمهوری دارد در گفتگویی با سادس، عمده‌ترین مشکلات و معضلات شهری بساط‌گستری و دستفروشی در معابر شهر را ایجاد گره مضاعف به بار ترافیکی شهر تهران، سد معبر در پیاده‌روها و سواره‌روها با گستراندن بساط، ترسیم جلوۀ بصری نازیبا برای شهر، استفاده از برق پایه چراغ‌های معابر به صورت بسیار ناایمن و ایجاد مخاطرات ایمنی و ایجاد مزاحمت در عبور و مرور شهروندان و خودروها می‌داند.

وی همچنین افزایش احتمال تصادف، نارضایتی کسبه و از رونق‌افتادن شغل آنها، تحمیل هزینۀ مضاعف برای شهرداری، آلودگی محیطی و مخاطرات علیه سلامت و امنیت شهروندان، آسیب‌های اجتماعی و افزایش پیام‌های اعتراض‌آمیز در سامانه‌های نظارت همگانی را از دیگر مشکلات و معضلات شهری بساط‌گستری و دستفروشی در معابر شهر عنوان کرده و می‌گوید: این مشکلات و دیگر مشکلاتی که در این زمینه متصور است، لزوم اهتمام همه‌جانبه برای برخورد مناسب با این معضل را مبرم ساخته است.

شهردار منطقه ۱۱ به اقدامات این منطقه برای اجرای انضباط شهری در چهارراه ولیعصر (عج) اشاره کرده و با تأکید بر اینکه مدیریت شهری در منطقه ۱۱ از حدود ۴ ماه پیش برای رسیدگی به این معضل، اقدامات خود را آغاز کرده که مهم‌ترین آنها پیگیری و هماهنگی با شرکت شهربان و حریم‌بان و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برای اجرای طرح انضباط شهری در محدوده تئاتر شهر (با همکاری شرکت شهربان و مشارکت نیروی انتظامی (یگان امداد) طی کردن این طرح است، ادامه می‌دهد: ضمن شناسایی بساط‌گستران و عوامل آنها و لیدرهای دستفروشان، از ساعت ۹ صبح تا ۱۸:۰۰ از فعالیت آنها در ضلع شرقی خیابان حضرت ولیعصر (عج) جلوگیری شده است. 

موسوی ادامه می‌دهد: ایجاد ساختار فیزیکی جدید و موانع جداکننده معابر عمومی برای جلوگیری از بساط‌گستری (نصب نرده جداکننده باغچه و پیاده‌رو، احداث نهر روباز و ایجاد باغچه در پیاده‌روی خیابان لبافی‌نژاد و…) و در مورد دستفروشان خیابان لبافی‌نژاد با احداث باغچه در قسمت پیاده‌رو و نصب نرده اطراف باغچه اقدام شده که این پروژه در حال انجام است.

تخلیه انبارهای مسجد ولیعصر که به کلونی دپوی چرخ و اجناس بساطی‌ها تبدیل شده بود

شهردار منطقه ۱۱ می‌گوید: نسبت به تخلیه انبارهای مسجد حضرت ولیعصر (عج) که به کلونی دپوی چرخ و اجناس بساطی‌ها تبدیل شده بود (با پیگیری‌های قانونی و حقوقی-انتظامی)، اقدام شد و انبارهای غیرمجاز و کلونی‌های انبار اقلام و چرخ‌های بساطی‌های چهارراه تخلیه و مسدود شدند.

تهیه بانک اطلاعاتی از همه بساطی‌ها و لیدرهای آنها و معرفی به مراجع ذی‌صلاح

به گفته شهردار منطقه ۱۱، پیگیری و مکاتبه با برق منطقه‌ای برای برخورد قانونی با انشعابات غیرمجاز بساط‌گستران از پایه چراغ‌ها، تخریب املاک فرسوده، حمل نخاله و تسطیح زمینی با وسعت حدود ۲ هزار مترمربع در کوچه سرمد و آماده‌سازی برای ایجاد بازارچه به منظور ساماندهی دستفروشان بساط‌گستران محدوده چهارراه با همکاری شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی از همه بساطی‌ها و لیدرهای آنها و معرفی به مراجع ذی‌صلاح از اقدامات شهرداری منطقه نیز در راستای ساماندهی دستفروشان و جلب رضایت شهروندان است.

وی حضور و نظارت مستمر مسئولان و مدیران شهری منطقه ۱۱ در محدوده طرح، حذف فضای بی‌دفاع و ایجاد سکوی مراسم و مناسبت‌های ملی و مذهبی در شمال بوستان دانشجو، هماهنگی‌های فراسازمانی با وزارت ارشاد و شروع و تجهیز کارگاه برای حصار حریم تئاتر شهر، مکاتبه با مرکز بهداشت جنوب تهران و معرفی مصادیق نقض پروتکل‌های بهداشتی توسط اغذیه‌ فروشان چهارراه ولیعصر (عج) و آماده‌سازی زمینی به متراژ حدودی ۲ هزار مترمربع برای ایجاد بازارچه ساماندهی بساط‌گستران را از اقدامات صورت‌گرفته برای ساماندهی دستفروشان و بساط گستران این محدوده عنوان کرد.

موسوی اظهار می‌کند: طی یک ماه و نیم گذشته و پس از برگزاری جلسات متعدد کمیسیون رفع خطر از املاک فرسوده در موقعیت کوچه سرمد(محلی که در این منطقه برای اختصاص به ایجاد بازارچه ساماندهی بساط‌گستران در نظر گرفته شده)، املاک موجود در این کوچه تخریب و آماده برای راه‌اندازی بازارچه در این محدوده شد.

شهردار منطقه ۱۱ از جمله اقدامات صورت‌گرفته برای این ساماندهی را بارگیری و حمل نخاله و گرفتن آمار از املاک کوچه سرمد برای اختصاص به بازارچه به منظور ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر (عج) عنوان کرد که ۳۱۰ سرویس خاک و نخاله بارگیری و به مرکز کهریزک انتقال یافت و ادامه می‌دهد: به‌کارگیری گریدر برای آماده‌سازی، تسطیح و آسفالت زمین واقع در کوچه سرمد و آماده‌سازی تسطیح زمین کوچه سرمد به منظور اجرای عملیات آسفالت نیز از اقدامات دیگر در این زمینه است.

ضرب‌الاجل راه‌اندازی بازارچه در محدوده کوچه سرمد

شهردار منطقه ۱۱ اظهار می‌کند: با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و ضرورت هم‌افزایی و مشارکت بین شهرداری‌های مناطق ۱۱ و ۶، جلسه‌ای به دعوت شهرداری منطقه ۱۱ و با حضور شهردار منطقه ۶، در مورد اقدامات مقتضی برای ساماندهی همه‌جانبه دستفروشان چهارراه ولیعصر (عج) برگزار و بحث و بررسی صورت گرفت.

موسوی با بیان اینکه طرح انضباط شهری از اول تیرماه در محدوده تئاتر شهر فعال است، می‌گوید: اکنون که زمین بازارچه در کوچه سرمد تسطیح و آماده شده، تلاش می‌کنیم تا ۲۰ دی ماه در اختیار دستفروشان شناسایی و ثبت‌نام‌شده قرار گیرد تا قبل از بهمن‌ماه، این بازارچه راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری کامل برسد.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری نیروهای شهربان و معبربان برای ساماندهی دستفروشان، ادامه می‌دهد: باید از دیگر ظرفیت‌های قانونی نظیر نیروی انتظامی، پلیس امنیت و دستگاه قضایی نیز برای جلوگیری از هرگونه بساط‌گستری در این محدوده استفاده کنیم.

موسوی همچنین از برگزاری جلساتی با اتحادیه‌های صنفی در آینده نزدیک خبر داده و می‌گوید: اصناف فعال در مجاور خیابان ولیعصر (عج) که عمدتاً از صنف پوشاک‌اند، در این جلسات شرکت خواهند کرد تا همکاری‌های لازم را برای پیشبرد بهتر این طرح داشته باشیم.

شهردار منطقه ۱۱ به برخی اقداماتی که می‌تواند به بهبود این طرح کمک کند، اشاره کرده و یادآور می‌شود: هماهنگی برای افزایش ساعت حضور یگان امداد تا ساعت ۲۱:۰۰ به منظور اثربخش‌بودن اجرای طرح و هماهنگی با دستگاه قضایی و امنیتی جهت برخورد قانونی و قاطع با لیدرها و افراد شرور حاکم در محل و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای برخورد با افراد و محل‌هایی که به کلونی‌های دپوی اقلام و چرخ‌های بساطی‌ها تبدیل شده، از اقدامات لازم برای ساماندهی دستفروشان است.

استمرار اعزام اکیپ‌های پشتیبان از سوی شرکت شهربان برای پایان سال، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های جمعی و در حد گسترده (با موضوع نمایش آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و… و همچنین تخلفاتی که در محدوده چهارراه اتفاق می‌افتد)، استفاده از ظرفیت قانونی وزارت بهداشت و درمان برای برخورد با مصادیق توزیع اغذیه غیربهداشتی و مخاطرات سلامت جامعه و همچنین افزایش تعداد بازارچه‌های حمایتی از بساط گستران نیازمند با شرایط خاص و دلالت افراد برای استفاده از فضاهای در اختیار نیز از دیگر اقداماتی است که شهردار منطقه ۱۱ در راستای ساماندهی دستفروشی و بساط گستری عنوان کرد.

انتهای پیام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *