جراحی کاهش وزن به سلامت روان آسیب می‌رساند؟

سادس/خراسان رضوی پژوهش جامعی که توسط دانشگاه لوند و موسسه کارولینسکای سوئد انجام شده، تاثیرات طولانی‌مدت جراحی چاقی در جوانان را مشخص کرده است.

به نقل از ساینس، در حالی‌که جراحی چاقی برای کاهش وزن قابل‌توجه و پایدار، موثر است اما به‌طور شگفت‌انگیزی منجر به بهبود سلامت روان این افراد نمی‌شود.

این پژوهش به دلیل مقیاس و مدت‌زمان انجام آن قابل توجه است و شامل همه افراد جوان در سوئد می‌شود که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند. استفاده از داده‌های ثبت‌شده امکان تجزیه و تحلیل گسترده و مقایسه با سایر گروه‌های اجتماعی را فراهم کرده است.

یافته‌ی نگران‌کننده این است که این افراد جوان پنج سال قبل از انجام عمل جراحی به احتمال زیاد درمان و دارو برای مشکلات سلامت روان دریافت کرده‌اند.

محقق این پژوهش، دانشیار روان‌شناسی در دانشگاه لوند اظهار کرد: در حالی که مشکلات سلامت روان معمولا بین سنین ۱۵ تا ۲۱ سالگی افزایش می‌یابد، این گروه خاص در مقایسه با همسالان خود افزایش سریع‌تری در نیاز به درمان نشان دادند.

پس از جراحی، این الگو ادامه داشت و علی‌رغم تاثیرات مفید جراحی بر وزن، قند خون و فشار خون، این افراد جوان همچنان نسبت به همسالان خود به درمان سلامت روان بیشتری نیاز داشتند.

مارتین نئوویوس، پروفسور اپیدمیولوژی بالینی در موسسه کارولینسکا بیان کرد: اگرچه جراحی چاقی، سلامت روان را بدتر نمی‌کند اما بهبودی نیز به همراه ندارد.

مورد نگران‌کننده‌ی این پژوهش، افزایش تشخیص‌های وابستگی به‌ویژه به الکل در گروه مورد بررسی پس از جراحی بود. این افزایش هم در مقایسه با وضعیت قبل از عمل جراحی و هم در جمعیت عمومی جوانان مشاهده شد.

این پژوهش به‌عنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی طولانی‌مدت در سراسر جهان است و جوانانی را که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، بررسی می‌کند. یافته‌های آن نیاز به رویکردی جامع‌تر در درمان چاقی در جوانان را نشان می‌دهد که نه تنها جنبه‌های سلامت جسمی بلکه جنبه‌های سلامت روان را نیز در نظر می‌گیرد.

این پژوهش بر اهمیت مراقبت و حمایت همه‌جانبه از افراد جوانی که تحت چنین رویه‌های پزشکی تغییردهنده زندگی هستند، تاکید می‌کند.

نتایج پژوهش کنونی در نشریه The Lancet Child & Adolescent Health منتشرشده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *