ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در بازسازی مناطق تحت تاثیر سوانح طبیعی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردمی برای بازسازی مناطق تحت تاثیر سوانح طبیعی تاکید کرد و گفت که این الگو در بازسازی بم مورد استفاده قرار گرفته و بسیار موثر بود.

به گزارش سادس، مجید جودی در نشست «بررسی درس آموخته های زلزله بم» که به مناسبت بیستمین سالگرد این زمین‌لرزه از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی برگزار شد، گفت: میزان آوار برداری در شهرستان بم حجم بسیار زیادی داشت که با دقت بالایی انجام شد. همچنین از دیگر اقدامات مثبت پس از زلزله سال ۱۳۸۲ بم، بازسازی منازل مسکونی و تأمین مسکن دائم در همان محل سکونت قبلی افراد بود. نظام جانمایی اسکان دائم با وجود اسکان اضطراری خیلی پیچیده و دشوار بود. اسکان موقت تبدیل به اسکان دائم شد و آثار آن هنوز به عنوان فضای جانبی در منازل بم مشاهده می‌شود.

وی گفت: علت تأمین مسکن در همان محل سکونت نیز به دلیل وجود درخت‌های نخل در داخل شهرستان است که باعث کاهش دمای حدود هفت درجه‌ای نسبت به بیرون شهرستان می‌شود. بهره‌‍مندی از ظرفیت مردمی از دیگر نقاط قوت بازسازی پس از زلزله بم بود که به عنوان مثال از مهندسان همان شهرستان برای نظارت سازه‌های بازسازی‌شده استفاده شده است.

جودی با بیان اینکه عاملیت کار در بازسازی مناطق زلزله‌زده باید با خود مردم باشد تا اقتصاد آنها نیز نوسازی شود، گفت: تجارب قبلی در هر حادثه و بحرانی باید به مدیران منقل و درس آموخته‌ها مکتوب شود، تا امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *