با هوشمندسازی تنظیم سند غیرحضوری می‌شود/ ایران جزء پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه ثبت اسناد

سادس/اصفهان رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور با تاکید بر اینکه سعی داریم که خدمات در پلتفرم‌ها ارائه و تنظیم سند غیرحضوری شود، گفت: در زمینه ثبت اسناد ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورها محسوب می‌شود. وضعیت مخابراتی دفاتر و توسعه برون‌سپاری‌ها و حدنگاری‌ها باید ارتقا پیدا کنند، بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند.

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور در مراسم گرامیداشت روز دفتار اسناد رسمی که به میزبانی اصفهان برگزار شد، با تاکید بر اینکه جایگاه سردفتری از زمانی که در کشور تمامی اسناد ثبت و ضبط رسمی شدند، بین مردم ارتقا پیدا کرد، اظهار کرد: قطعا تنها راه نجات از پولشویی و زمین‌خواری این است که مالکیت‌ها معین و مشخص شود، البته به مرور زمان مشکلاتی برای حوزه سردفتری رخ می‌دهد که به نوعی رویه‌های غلط باوجود تصویب هر قانون به شکل دیگری جایگزین می‌شود و تنها بازی با کلمات در آن اتفاق می‌افتد، اما باید عقلای کشور به سمتی بروند که بساط اسناد عادی جمع شود.

هوشمندسازی در ثبت اسناد اتفاقی پیشرو است

وی هوشمندسازی ثبت اسناد را قانون مترقی و پیشرفته‌ای دانست که الزامات خود را دارد و افزود: این امر زیرساخت‌های فعلی قابل انجام نیست، بنابراین با هر کیفیتی که تصویب می شود باید ساماندهی اسناد عادی در آن دیده شود. وضعیت مخابراتی دفاتر و توسعه برون‌سپاری‌ها و حدنگاری‌ها باید ارتقا پیدا کنند، سعی داریم که خدمات در پلتفرم‌ها ارائه و تنظیم سند غیرحضوری شود اما گسترش دفاتر مجازی به معنای نابودی دفاتر اسناد رسمی نیست بلکه کیفیت خدمات سردفتران ارتقا پیدا خواهد کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور با تاکید بر اینکه اگر هوشمندسازی نکنیم حذف می‌شویم، تصریح کرد: امیدواریم با استفاده از هوش مصنوعی خدمات را ارتقا دهیم، در اجلاس بین‌المللی اخیر که در کشور ازبکستان با حضور شاخص‌ترین کشورها در زمینه ثبت اسناد برگزار شد ایران در این زمینه جزو پیشرفته‌ترین کشورها محسوب شد.

وی در خصوص قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار، توضیح داد: این قانون با هر شرطی مصوب شده و باید اجرا شود، کسی که تازه وارد حرفه سردفتری می‌شوند مشکل ندارند، اما مطمئنیم این افراد به زودی با در بسته مواجه می‌شوند چون نمی‌دانند که بیش از ۶۰ درصد دفاتر کشور ضررده مطلق هستند.

 دغدغه‌های سردفتران کاهش پیدا می‌کند

همچنین سید عبدالعزیز الیاسی مدیر کل امور اسناد و سردفتران سازمان اسناد و املاک کشور در این مراسم، اظهار کرد: ویژگی اصلی هر سر دفتر برمبنای آموزه‌های قرآنی باید تقوا باشد و این خصوصیت باعث می‌شود که جایگاه حرفه سردفتری اهمیت و حساسیت بیشتری پیدا کند. سازمان اسناد و املاک کشور در راستای ایجاد طرح‌های نو پذیرای پیشنهاد سردفتران سراسر کشور بوده و در تلاشیم به حوزه‌های جدیدی وارد شده و اختیارات تازه‌ای را در حوزه کاری آن‌ها اصافه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سبب سردفتری محل رجوع مردم است، افزود: سازمان اسناد و املاک کشور با وجود تمام مخاطرات، در محافظت از صنف سردفتری تا حد امکان توانا بوده است. این صنف درباره برون‌سپاری‌ها نگرانی بحقی دارند و با مصوباتی که به استان‌ها ابلاغ شده سعی کرده‌ایم دغدغه سردفتران را کاهش دهیم.  

 نام‌گذاری روز دفاتر اسناد رسمی برگرفته از آیات الهی

سیامک بهارلویی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان، در مراسم گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی که به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه دویست و هشتاد و دومین آیه مداینه قرآن که طولانی ترین آیه کتاب الهی است، دستور به کتابت و معاملات ثبت اسناد داده، دویست و هشتاد و دومین روز سال به نام روز دفاتر اسناد رسمی نام‌گذاری شده است. البته این روز بهانه‌ای است که نشان دهیم حرفه ما تکیه به قرآن داشته و براساس دستور خداوند است که در آیات وحی تاکید به ثبت معاملات می‌کند.  

وی به نقل از فرزند آخوند خراسانی یکی از سردفتران در تهران، افزود: این عالم برای بیان چرایی انتخاب این شغل گفته سردفتری یک شغل نیست، بلکه شان یک فرد است. کاتبان عادلی هستند که دانش شغلی‌شان را خدا به آن‌ها یاد داده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان با اشاره به اینکه سردفتری از سال ۱۳۰۷ به عنوان شغل در کشور شناخته می‌شود، گفت: البته از قرن‌ها پیش این کار جزو سیره علما بوده و با این دیدگاه به آن می پرداخته‌اند که با یک پیچش قلم می‌توان یک انسان را نابود یا زنده کند.

وی با بیان اینکه قانون دفاتر اسناد رسمی توسط مرحوم مهدوی دامغانی در سال ۱۳۵۴ نوشته شده، توضیح داد: ماده ۳۰ این قانون تاکید می‌کند کاتب حق ندارد از نوشتن ابا کند، پس سردفتر نباید از ثبت سند امتناع کرده و اگر به هر علتی چنین کند لازم است کتبا آن را اعلام کند

تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار باید اصولی نیست

بهارلویی در خصوص تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، تصریح کرد: با این طرح محدودیت ورود افراد به حرفه سردفتری برداشته می‌شود، شاید افرادی که در این خصوص سیاستگذاری کرده‌اند قرآن را نخوانده و نمی‌دانند که این حرفه با تجارت متفاوت است، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار همانطور که نانوایی نان می‌دهد سردفتر نیز سند صادر می‌کند.

وی با اعلام اینکه در طول یک قرن ۸ هزار و ۵۰۰ مجوز سردفتری صادر شده در حالی که اکنون با یک آزمون ۹ هزار و ۵۰۰ نفر جذب این حرفه می‌شوند، گفت: نتیجه طرح الزام تنظیم سند رسمی که مورد بررسی مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته، منافی تاکیدات مقام معظم رهبری است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان در خاتمه خاطرنشان کرد: بنگاه‌ها حق تنطیم سند را ندارد اما برخلاف طرح‌های مقابله با این مسئله و پس از طی فرایند قانونگذاری، مجددا سازوکاری فراهم شده که آن‌ها می‌توانند پیشنویس بنویسند و این پیشنویس به منزله یک سند محسوب شود، اما چنین امری آثار حقوقی ندارد مگر اینکه در دفتر اسناد ثبت شود.

 کمبود نیروی انسانی در ثبت اسناد و املاک استان اصفهان گریزناپذیر است

جواد فخاری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه سردفتران در تنظیم سندرسمی نقش بسزایی دارند، اظهار کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان ۴۰ واحد ثبتی و دو نمایندگی در زیرمجموعه خود دارد و در حال حاضر با چارت سازمانی که مربوط به ۱۵ سال پیش است هزار و ۷۶ پست سازمانی دارد اما اکنون ۱۷۷۷ پست متصدی دارد که باوجود کمبود نیروی انسانی و وظایفی که هرسال بیشتر می‌شود، خدمات خود را نحو مطلوب به مراجعان ارائه می‌کند.

وی با اعلام اینکه در طی چند سال اخیر هر سال تعدادی بازنشته داریم اما در این پنج سال وروری نیروی انسانی صفر بوده است، افزود: بیش از ۹۹ درصد اسناد مربوط به اراضی ملی اصفهان صادر شده تا از تصور عدوانی این اراضی جلوگیری شود؛ همچنین از ۴۳۰ هزار هکتار اراصی کشاورزی، ۶۰ درصد به نقطه تثبیت و سند مالکیت رسیده که با وجود موانع قانونی که در این خصوص وجود دارد، اصفهان رتبه بالایی در کشور دارد.  

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، باتوجه به جلساتی که داشته‌ایم و همراهی مسئولان استانی اکنون در هر واحد ثبتی نمایندگان اداره کل برای مشاوره به مردم حضور دارند، گفت: در ثبت اراضی شهری ۵۸ درصد پیشرفت وجود دارد و این آمار در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها بین ۲۱ و ۲۶ درصد است که دلیل آن وجود چند صد هزار سند مالکیت دفترچه‌ای است و اجباری برای مراجعه مالکان از لحاظ قانونی نیست، مگر آنکه برای انتقال، صداق یا تسهیلات مجبور به اقدام برای صدور سند مالکیت الکترونیکی شوند.

وی توضیح داد: اسکن و بارگذاری پرونده‌های الکترونیکی املاک و حذف فیزیکی آن‌ها در اداره ثبت، اقدام موثری برای جلوگیری از مفقودی پرونده‌ها بوده است. در فرایند صدور اسناد بیش از ۵۷ میلیون برگ اوراق املاک به اتمام رسیده و در ۹ ماهه اخیر بیش از ۲۹ هزار سند مالکیت تک‌برگ صادر شده است.

وی با بیان اینکه در اصفهان ۵۴۶ دفتر استاد رسمی وجود دارد که ۳۳ دفتر بلاتصدی است، گفت: عملکرد این دفاتر در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۸۹۱ هزار و ۵۲۳ فقره بوده است. همچنین ۳۳۸ دفترخانه ازدواج و ۱۳۸ دفترخانه طلاق در استان در حال فعالیت هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *