غربالگری ۲۷ میلیون نفر در «پویش ملی سلامت» تاکنون/ مشارکت ۶۵ درصدی مردان و ۳۵ درصدی زنان کشور

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: از ۲۰ آبان تاکنون شاهد مشارکت ۶۵ درصدی مردان و ۳۵ درصدی زنان کشور در «پویش ملی سلامت» بوده ایم.

به گزارش سادس، دکتر کوروش اعتماد در گفتگو با شبکه خبر، گفت: بیش از ۵ میلیون ایرانی در «پویش ملی سلامت» در مرحله پیش ابتلا به پرفشاری خون و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر نیز در مرحله پیش ابتلا به دیابت شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: مداخله به موقع برای این افراد می تواند از بروز دیابت و پرفشاری خون در آنها جلوگیری کرده یا روند درمان شان را تسهیل کند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، اظهارکرد: مشارکت ۶۵ درصدی آقایان در «پویش ملی سلامت» امیدوار کننده بوده و از بانوان کشورمان نیز می خواهیم که پوشش ۳۵ درصدی خود در این پویش را ارتقاء ببخشند.

اعتماد اعلام کرد: بیشترین گروه سنی مشارکت کننده در «پویش ملی سلامت» تاکنون گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال بوده که انتظار داریم با توجه به اهداف پویش، تمام افراد بالای ۱۸ سال کشور در پویش شرکت کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: فعال‌ترین استان‌ها در این پویش از نظر بیشترین تعداد غربالگری انجام شده استان‌های فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و ارومیه هستند که بالای یک میلیون نفر را از ۲۰ آبان تاکنون غربالگری کرده‌اند و از نظر میزان پوشش جمعیتی نیز شهرهای بهبهان، ایرانشهر، شهرکرد و بوشهر رتبه‌های برتر را در «پویش ملی سلامت» دارا هستند.

وی با بیان این که هدف این پویش مراقبت رایگان بیماران دیابتی و پرفشاری خون در بستر برنامه سلامت خانواده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است، گفت: دیابت و فشارخون بیماران شناسایی شده هر ماه یا هر سه ماه یک‌بار توسط مراقبان سلامت و پزشکان اندازه گیری خواهد شد و در صورت نیاز آزمایشات و داروهای رایگان دریافت می کنند.

غربالگری بیش از ۲۷ میلیون نفر در «پویش ملی سلامت» تاکنون

همچنین معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که ۲۷ میلیون و ۳ هزار و ۱۸۹ نفر تا امروز در «پویش ملی سلامت» در زمینه بیماریهای پرفشاری خون و دیابت در سطح کشور، غربالگری شده‌اند.

 از این تعداد ۵۳۸ هزار و ۳۰۸ نفر با احتمال ابتلا به پرفشاری خون و ۳۲۳ هزار و ۳۲۴ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۷۲ نفر در این پویش غربالگری شدند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۷۵۲ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۱۳ هزار و ۶۸ نفر با احتمال دیابت شناسایی شدند.

منظور از «احتمال دیابت» قند خون ۱۲۶ به بالا و منظور از «احتمال پرفشاری خون»، عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) به بالاست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *