تدوین طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تدوین طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد برای سه میلیون هکتار خبرداد.

به گزارش سادس عباسعلی نوبخت همزمان با سفر رییس جمهوری به استان گلستان گفت: از ۱۲۵ میلیون هکتار منابع غنی در کشور ۹۰ میلیون هکتار آن فاقد طرح آبخیزداری است.

وی با بیان اینکه مشکلات منابع طبیعی تنها در مباحث جنگل خلاصه نمی‌شود، تصریح کرد: این مباحث عمدتاً شامل جنگل‌ها، مراتع و بیابان‌ها می‌شود که برنامه جهادی برای احیای سرزمین، جنگل و مراتع در کشور تدوین شده و آماده اجرا است.

نوبخت از تدوین نظام‌نامه مردمی‌‎سازی فعالیت‌های آبخیزداری در کشور خبر داد و اظهارکرد: در کشور نقاط بحرانی پیرامون ریزگردها وجود دارد که کانون‌های کنترل و فرسایش بادی در سال‌ جاری مطالعه و طرح‌های احیای آن آماده شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح جهادی مقابله با کانون‌های ریزگرد برای سه میلیون هکتار تدوین شده است، یادآور شد: برای مقابله پدیده ال نینو نیز برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که برنامه راهبردی از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ از جمله آن‌هاست.

وی در ادامه اظهار کرد: دانشجویان و مدیران حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی باید در این راستا آستین همت بالا بزنند تا بتوانیم کشور را از بحران منابع طبیعی و زیست‌محیطی نجات دهیم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی نوبخت در پایان گفت: ۱۲۵ میلیون هکتار منابع طبیعی در کشور وجود دارد که ۳۰ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش بادی واقع شده است و باید بتوانیم در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه کشور طرح‌های لازم را برای ۹۰ میلیون هکتار فاقد طرح آبخیزداری طراحی و ساماندهی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *