ضرورت بهره‌گیری از تجربیات جهانی در مدیریت بحران/در ژاپن آموزش مدیریت بحران به مردم نمادین نیست

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بر ضرورت بهره‌گیری از تجربیات جهانی و دانش روز در مدیریت بحران تاکید کرد.

 به گزارش سادس، علی نصیری در نشست تخصصی درس‌آموخته‌های مدیریت بحران ژاپن که با هدف انتقال تجربیات و اطلاعات تخصصی در مدیریت بحران در مرکز عملیات اضطراری شهر تهران برگزار شد، با اشاره به سفر انجام گرفته به کنفرانس جهانی بوسای سندای در کشور ژاپن در سال گذشته ضمن تشریح دستاوردهای این سفر به بررسی ساختار مدیریت بحران در این کشور و برنامه‌های آمادگی و پاسخ آن پرداخت.

وی با اشاره به تجربیات بیش از یک قرن ژاپن در زمینه مدیریت بحران از اقدامات انجام گرفته طی یک دهه اخیر در زمینه مدیریت بحران تهران و کشور به عنوان اقداماتی موفق و قابل تقدیر یاد کرد و برگزاری نشست‌های این‌چنینی را برای انتقال تجربیات و بهره‌گیری از دانش روز دنیا واجد اهمیت و ارزشمند توصیف کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با ارائه گزارشی از حضور در کنفرانس جهانی بوسای سندای در کشور ژاپن و بازدید از دستاوردهای مدیریت بحران این کشور به تشریح ساختار مدیریت بحران و برنامه‌های آمادگی و پاسخ در ژاپن پرداخت.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت جغرافیایی و ساختار اداری در ۴۷ استان ژاپن ، به تشریح ساختار مدیریت بحران بر مبنای این ساختار اداری پرداخت و هدف از برگزاری کنفرانس جهانی بوسای را اشتراک‌گذاری تجربیات کشورهای جهان در حوزه پروژه‌ها و اقدامات کاهش خطر بحران و بررسی چالش‌ها و میزان پیشرفت سند جهانی سندای عنوان کرد.

به گفته نصیری در این کنفرانس جهانی جمعی از مدیران بحران کشورها، شهرداران، مدیران شرکت‌های خصوصی شاغل در حوزه کاهش خطر، رسانه‌ها، سمن‌ها و آژانس‌های بین المللی مرتبط با مدیریت بحران و نهادهای مرتبط با مدیریت بحران سازمان ملل حضور داشتند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه ضمن تشریح برنامه بازدید از مراکزی چون مرکز امداد هوایی منطقه کوتو و مشاهده آموزش‌ها و تمرینات روزانه تیم‌های امداد هوایی، بازدید از مرکزآموزش‌های شهروندی در پیشگیری از بلایا در شهر توکیو، بازدید از آتش‌نشانی کاندا ، بازدید از نمایشگاه‌های جانبی، بازدید از مدرسه آراهاما به عنوان موزه سونامی در کشور ژاپن و دیگر برنامه‌‎ها ، گفت: در کشور ژاپن آموزش مدیریت بحران به مردم کاری نمادین نیست و یک راهبرد است.در نتیجه یکی از ارکان مهم مدیریت بحران این کشور دولت‌های محلی یا همان مدیریت شهری و شهرداری‌هاست. شهرداران و مدیران شهری هم تهیه و اجرای طرح‌های آموزش شهروندی و اقدامات پیشگیرانه در کاهش خطرات و بلایای شهر و روستا را به صورت جدی دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به بازدید از مدارس و اطلاع از تمرینات مرتبط با بحران، بازدید از انبارهای مواد غذایی و آشنایی با تخلیه اضطراری مدارس در ژاپن، گفت:  مدارس در این کشور هر ماه یک روز مشخص تمرین‌های مرتبط با مدیریت بحران برگزار می‌کنند. کنار میز هر دانش‌آموز کلاه ایمنی قرار دارد تا در هنگام وقوع زلزله از آن استفاده کنند.سازه مدارس بسیار مستحکم ساخته می‌شود و از حیاط مدارس و سالن‌های ورزشی به عنوان مکانی برای اجتماع و اسکان اضطراری نیز استفاده می‌کنند.

نصیری در ادامه توضیحاتی در خصوص اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران ژاپن ، نحوه ایمنی حریق در ساختمان‌ها، ساختار سازمانی آتش‌نشانی و تیم‌های عملیات نجات، بخش امداد و اطفای هوایی و آبی  و بازرسی جامع ایمنی در این کشور ارائه داد.

در ادامه این وبینار افشین کلانتری مدیر دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران در خصوص ارتقای زیرساخت‌های شهری و اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری  و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران تهران نیز در خصوص اقدامات پیشگیری و کاهش خطر در مدیریت بحران ژاپن توضیحاتی ارائه دادند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *