گرمایش جهانی اقیانوس‌ها را تکان داد

سادس/خراسان رضوی گرمایش زمین، باعث ایجاد امواج لرزه‌ای قوی‌تر شده و انرژی امواج اقیانوس از اواخر دهه ۱۹۸۰ سالانه ۰.۲۷ درصد افزایش یافته و اقیانوس اطلس شمالی بیشترین تأثیر را از این افزایش گرفته است.

به گزارش سادس به نقل از ویفروم، همان‌طور که امواج اقیانوس‌ها بالا و پایین می‌روند، نیرویی به کف دریا وارد و امواج لرزه‌ای ایجاد می‌کنند. این امواج لرزه‌ای به قدری قدرتمند و گسترده هستند که به‌عنوان یک ضربه ثابت بر روی لرزه نگارها، همان ابزاری که برای پایش و مطالعه زمین لرزه‌ها استفاده می‌شود، ظاهر می‌شوند. این سیگنال موج در دهه‌های اخیر شدیدتر شده و منعکس‌کننده دریاهای طوفانی فزاینده و موج بیشتر در اقیانوس‌هاست.

در تحقیق جدیدی که نتایج آن در مجله Nature Communications منتشر شده است، مشخص شد که این افزایش در سراسر جهان طی چهار دهه گذشته وجود داشته است. این داده‌های جهانی، همراه با سایر مطالعات لرزه‌شناسی اقیانوسی، ماهواره‌ای و منطقه‌ای، افزایش چندین دهه انرژی امواج را نشان می‌دهند که همزمان با افزایش طوفان ناشی از افزایش دمای جهانی است.

نتایج نشان می‌دهد که میانگین انرژی امواج اقیانوس در سطح جهان از اواخر قرن بیستم با نرخ متوسط ۰.۲۷ درصد در سال افزایش یافته، با این حال، از سال ۲۰۰۰، این افزایش متوسط جهانی در نرخ ۰.۳۵ درصد در سال صعود کرده است.

این نتایج مشخص کردند که امواج اقیانوس اطلس شمالی در دهه‌های اخیر در مقایسه با سطوح تاریخی، سریع‌ترین شدت را داشته‌اند. این مورد با نتایج تحقیقات اخیر که نشان می‌دهد شدت طوفان اقیانوس اطلس شمالی و خطرات ساحلی در حال افزایش است، مطابقت دارد.

اینها و سایر مطالعات لرزه‌نگاری اخیر با هم نتایج حاصل از تحقیقات آب‌وهوا و اقیانوس را تکمیل می‌کنند که نشان می‌دهد طوفان‌ها و امواج با گرم شدن آب‌وهوا تشدید می‌شوند.

اقیانوس‌ها حدود ۹۰ درصد از گرمای اضافی مرتبط با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی را در دهه‌های اخیر جذب کرده‌اند. این انرژی اضافی می‌تواند به امواج مخرب‌تر و طوفان‌های قوی‌تر تبدیل شوند.

نتایج، هشدار دیگری را برای جوامع ساحلی ارائه می‌دهد که افزایش ارتفاع امواج اقیانوس می‌تواند خطوط ساحلی را تحت تأثیر قرار دهد، به زیرساخت‌ها آسیب برساند و زمین را فرسایش دهد. اثرات افزایش انرژی امواج با افزایش مداوم سطح دریا که توسط تغییرات اقلیمی و فرونشست ایجاد می‌شود، بیشتر خواهد شد و آنها بر اهمیت کاهش تغییرات آب‌وهوایی و ایجاد انعطاف‌پذیری در زیرساخت‌های ساحلی و راهبردهای حفاظت از محیط زیست تأکید می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *