ایجاد رشته «موسیقی» و «امور خدمات عمومی» در هنرستان‌های استثنایی از مهر ۱۴۰۳

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اعلام کرد که امسال برای اولین بار در این سازمان گروه اختصاصی برای دانش آموزان طیف اتیسم ایجاد شده است تا به صورت خاص بر روی برنامه درسی مربوط به طیف اتیسم کار شود.

به گزارش سادس، حمید طریفی حسینی در نشست خبری نخستین همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه، اظهار کرد: روز آمد سازی برنامه درسی دانش آموزان استثنایی برای ما بسیار مهم است که بخش مربوط به پژوهش این امر را به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سپرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این همایش نسبت به سایر همایش‌ها بسیار متفاوت است، توضیح داد: از خروجی این همایش وزارت آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استثنایی کشور می‌تواند در جهت به روز رسانی برنامه‌های درسی مدارس استثنایی استفاده کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه امسال برای اولین بار گروه اختصاصی برای طیف اتیسم ایجاد کردیم، گفت: قرار است به صورت ویژه روی برنامه‌ریزی آموزشی طیف اتیسم کار شود تا این دانش‌آموزان نظام آموزشی متفاوتی داشته باشند. این امر نیاز به کار عمیق و پشتوانه پژوهشی دارد لذا خروجی این همایش خیلی می‌تواند به ما کمک کند تا ریل گذاری اساسی به لحاظ روزآمد سازی برنامه درسی دانش آموزان طیف اتیسم داشته باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی کشور تا کنون ۳۶ رشته برای تحصیل دانش آموزان در دوره کار و دانش داشته است و از مهر ۱۴۰۳ دو رشته موسیقی و امور خدمات عمومی نیز در هنرستان‌های استثنایی کشور قابلیت اجرا دارد، افزود: اعتقاد ما این است که در آموزش و پرورش باید به سمت سیاست گذاری و برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش، شواهد و سیاست‌های متقن حرکت کنیم و حکمرانی داده‌ مبنا داشته باشیم.

طریفی افزود: جدول عناوین دروس پنج رشته شامل گیاهان دارویی، خدمات فروشگاهی، کمک پیرایشگری مردانه، کمک سراجی و کشاورزی شهری در حال نهایی شدن است که پس از نهایی شدن باید آن را به سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کنیم و در صورت تصویب می‌توانیم وارد طراحی برنامه درسی این رشته‌ها شویم تا قابلیت اجرا پیدا کنند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، امسال مجوز ۴۲ کد دوره خاص هنرستان کار دانش استثنایی و ۵۸ کد دوره تحصیلی متوسطه پیش حرفه‌ای جدید توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور صادر شده است.

طریفی با بیان اینکه روزآمد سازی و اثربخشی برنامه‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه در دستور کار ما است، افزود: چارجوب کلی در آموزش و پرورش استثنایی آماده کردیم تا بر آن اساس برنامه درسی انطباق یافته‌ای که ویژگی‌های اختصاصی دانش آموزان استثنایی را مبتنی بر سند برنامه درسی ملی مد نظر دارد را طراحی کنیم.

به گزارش سادس، در بخش دیگر این نشست، علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش توضیح داد: این همایش هم وجه توسعه‌ای و هم وجه کاربردی دارد و به اصلاح طراحی و برنامه ریزی درسی حوزه کودکان با نیازهای ویژه کمک می‌کند. امیدواریم این همایش که نخستین همایش در این زمینه است فتح بابی شود تا امور مربوط به دانش آموزان با نیازهای ویژه را از مجرای تحقیق و پژوهش پیش ببریم.

به گفته وی، این همایش دارای دو بخش یعنی ارائه مقالات و سخنرانی سخنرانان ویژه است.

محبی توضیح داد: تمام مقالات ارسالی به این همایش داوری شده و اگر قابلیت ارائه داشته باشند در روز همایش ارائه می‌شوند. از طرفی سخنرانان ویژه ما به ارائه سخنرانی می‌پردازند.

به گزارش سادس، همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه، یک اسفند سال جاری با ۸ محور  و ۴۰ موضوع کتب درسی  برگزار می‌شود.

هشت محور این همایش شامل مبانی و اصول برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، چالشهای موضوعی و برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، ، مدیرت منابع در برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، الزامات سنجش و ارزشیابی در برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، ، دلالت‌های علوم اجتماعی برای برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، ، توان بخشی بالینی مبتنی بر مدرسه در نظام آموزشی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، تکنولوزی آموزشی در برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه و ارگونومی و فضای آموزشی در مدارس و تاثیر آن در برنامه درسی کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه می‌شود.

همچنین سامانه این همایش از اول آذر شروع به کار کرده و تا ۲۰ دی ماه آماده دریافت مقالات است و در این راستا دانشجویان، متخصصین و معلمین می‌توانند مقالات خود را در محل‌های یاد شده به این همایش ارسال کنند.

برای بخش بین المللی این همایش نیز تا کنون با پنج مهمان خارجی که شامل اساتید ایرانی خارج از کشور و یا اساتید خارجی می‌شود در زمینه‌های مختلف اعم از تکنولوژی آموزشی و کاربرد هوش مصنوعی در آموزش کودکان و دانش آموزان با نیاز ویژه، هماهنگی لازم انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *