همکاری ستاد فناوری‌های اپتیک و کوانتوم با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

توافق‌نامه مشترکی میان ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان جهت برگزاری کارسوق‌های دانش‌آموزی با حضور علی اسفندیار دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم و الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و کارشناسان هر دو نهاد به میزبانی سمپاد به امضا رسید.

به گزارش سادس، یکی از رسالت‌های اصلی ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم گسترش و توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با حوزه کاری خود در بین دانش‌آموزان و یا به عبارتی ترویج این علوم و فناوری در بین آینده‌سازان کشور است. به همین منظور و با مذاکرات اولیه صورت گرفته با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان توافق‌نامه‌ای در خصوص همکاری‌های دوجانبه جهت همکاری و مشارکت در انجام فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و پژوهشی مرتبط با علوم اپتیک، فتونیک، لیزر و کوانتوم و برگزاری رویدادهای علمی مختلف به‌ویژه کارسوق‌های علمی، پژوهشی در راستای شناسایی، پرورش و هدایت استعدادهای درخشان دانش‌آموزی با ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم تدوین شد.

در این جلسه به جامعه آماری ۱۲۵ هزار دانش‌آموزی و هدف سازمان سمپاد در جهت هدایت آن‌ها به سمت رشته‌های اولویت‌دار کشور از راه‌های گوناگون و علی‌الخصوص برگزاری کارسوق‌های مختلف به‌منظور خارج شدن از محیط صرف آموزش محور به سمت پژوهش محوری و اهمیت این کارسوق‌ها برای سازمان اشاره شد.

در ادامه کارشناسان ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم به توانایی‌های این ستاد در زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای دانش‌آموزی و ارتقای سطح علمی مدیران و دبیران این سازمان با برگزاری کارسوق‌ها و سایر رویدادهای مختلف آموزشی، علمی و پژوهشی اشاره و آینده تعامل و همکاری این دو نهاد با یکدیگر را بسیار روشن پیش‌بینی کردند.

در ادامه برنامه، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با تشکر از دست اندرکاران تدوین این تفاهم‌نامه، گفت: کارسوق‌ها در جهت تربیت و هدایت دانش‌آموزان برگزار می‌شود که منجر به تحقق شعار اصلی این سازمان یعنی «هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری» می‌شود.

وی اشاره کرد: وظیفه سمپاد در دو دوره ۶ ساله تربیتی این است که ۲۵ شایستگی را در دانش آموزان تقویت کند که یکی از ابزارهایمان برای این امر برگزاری فوق برنامه در سمپاد است و یکی از این شایستگی‌ها، تقویت کار گروهی و شبکه‌سازی است. از آنجاکه پیدا نکردن نفرات شبیه به خود، یکی از دلایل مهاجرت بچه‌ها و حتی بزرگسالان است، تقویت شایستگی کار گروهی و شبکه‌سازی می‌تواند مانع از مهاجرت در بین دانش‌آموزان سمپادی‌ شود و در واقع دانش‌آموزان احساس می‌کنند نفرات شبیه به خود آن‌ها در اطرافشان و برای انجام کار مشترک کم نیست و این شبکه‌سازی می‌تواند با امر مهاجرت مقابله کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، یاوری در پایان به بیان تجربیات موفق در برگزاری دو دوره قبلی کارسوق لیزر و کوانتوم که در آن حدود سه هزار و ۲۱۸ دانش‌آموز از ۱۵ استان کشور شرکت کرده بودند، پرداخت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *