نقش دخالت‌های انسانی در وقوع و تشدید سوانح طبیعی/ هشدارها را باور کنیم

مدیر گروه پژوهشی مخاطرات هیدرولوژیکی پژوهشکده سوانح طبیعی با بیان اینکه دخالت‌های انسانی موجب بروز بسیاری از حوادث و سوانح طبیعی یا تشدید آنها می‌شود، گفت: دانشمندان بومی که همان مردم محلی هستند باید کمک کنند تا ریسک سوانح کاهش یابد.

به گزارش سادس، فاطمه فلاحتی در کارگاه روزه «دانش محلی و بومی و کاهش ریسک سوانح» از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی با همکاری و حمایت دفتر یونسکو در تهران برگزار شد، به بیان دلایل رخداد مخاطرات پرداخت و تاکید کرد دخالت انسان موجب بروز حوادث و سوانح یا تشدید آنها می‌شود و دانشمندان بومی که همان مردم محلی هستند باید کمک کنند تا ریسک سوانح کاهش یابد.

فلاحتی درخصوص طرح شناسایی روستاهای در معرض خطر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: به عنوان مثال در استان فارس 227 روستای در معرض خطر چندمخاطره‌ای شناسایی شده است.

وی در ادامه درخصوص انواع مخاطرات محتمل در روستا شامل سیلاب، زمین‌لرزه، فرونشست، زمین‌لغزش و ماسه‌های روان توضیحاتی ارائه کرد و درخصوص سیل گفت: با پیش‌روی در رودخانه که معنای درست آن خانه رود است و انجام اقداماتی نظیر تخلیه زباله و نخاله در بستر رود و… مردم در معرض خطر قرار گرفته‌اند و در صورت وقوع سیلاب، رود، خانه خود را می‌شناسد و راهش را باز می‌کند و هر چه در آن است می‌بلعد.

باید هشدارها درباره مخاطرات را باور کنیم

فلاحتی انواع راهکارهای محلی و بومی برای کاهش خطر و هشدار سریع را برشمرد و تاکید کرد که باید وقوع مخاطرات را باور کنیم و هشدارها را باور کنیم. برای هشدار از راهکاری موثر و ساده مانند هشدار نفر به نفر بر مبنای شواهد وقوع سیل بهره ببریم.

عضو هیات علمی و مدیر گروه پژوهشی مخاطرات هیدرولوژیکی پژوهشکده سوانح طبیعی با تاکید بر ضرورت آمورش و انتقال دانش و تجربیات در حوزه سوانح و تاب‌آوری به فرزندان و نسل‌های بعدی گفت: گاهی بزرگترها و سالمندان تجربیاتی دارند که ما شاهدیم این تجربیات به نسل‌های بعدی منتقل نمی‌شود. اما همین تجربیات سبب شده تا بارها از خسارات جانی حوادثی مانند سیل و طوفان و … جلوگیری شود.

وی به ارتباط میان اتفاقات و مخاطرات مختلف پرداخت و گفت خالی از سکنه شدن روستاها ممکن است به ماسه‌های روان و ماسه‌های روان به طوفان گرد و غبار منجر شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *