تخصیص اعتبارات عمرانی متناسب با اولویت هر شهرداری/ الگوی جدید برای رتبه بندی شهرداری‌های کشور

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شیوه جدید و متفاوت رتبه بندی شهرداری های کشور و همچنین هدفمندسازی تخصیص اعتبارات عمرانی به شهرداری های کشور را تشریح کرد.

سید سجاد انوشه در گفت‌وگو با سادس، در تشریح وظایف سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در وظایف خود فراز و فرودهایی در سنوات گذشته داشته، اما برنامه ریزی و سیاست گذاری به همراه نظارت و اقدامات اصلاحی از وظایف اصلی این سازمان است.

وی افزود: برنامه‌ریزی و سیاست گذاری کلان توسط این سازمان انجام می شود و در سراسر کشور نیز استثنائی وجود ندارد، لذا این اقدامات شامل حوزه سرمایه گذاری، حمل و نقل و ترافیک، برنامه های ۵ ساله، فضای سبز و ایمنی و آتش نشانی و … خواهد بود. موضوع بعدی مرحله اجراست که توسط شهرداری های سراسر کشور انجام می شود و نظارت عالیه توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور انجام می شود و نظارت های استانی توسط استانداری ها و سایر دستگاه های مرتبط صورت می‌گیرد.

انوشه در خصوص هدفمندسازی و تخصیص اعتبارات عمرانی شهرداری های کشور گفت: در قوانین مختلف تکلیف شده که باید مبتنی بر فعالیت های عمرانی تخصیص اعتبارات انجام شود، لذا مستندات قانونی مورد توجه قرار گرفته که همگی تأکید دارند، منابع در پروژه های عمرانی تجهیزات و ماشین آلات هزینه شود؛ لذا پروژه هایی تعریف کردیم چنانچه شهرداری های کشور پروژه هایی با ویژگی های تدوین شده دارند، اعلام کنند و مثلا اگر پروژه های ناتمام و مورد نیاز اساسی مردم در شهرشان وجود دارد در سقف اعتبارات سال گذشته ببینند و در قالب تکمیل فرم ها و تأییدات معاونان امور عمرانی و مدیران کل شهری، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی شهر با نظارت عالیه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، کار انجام شود. 

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: ۷۷۵ پروژه عمران و توسعه، ۵۶۵ پروژه خدمات شهری، ۱۳۹ پروژه حمل و نقل را دریافت کردیم و درحقیقت مابه ازای هر شهرداری یک پروژه برای سال جاری دریافت شده که عمدتا پرداخت ها نیز انجام شده است و بیشترین موضوع شهرداری ها آسفالت و بهسازی معابر شهری، ایمنی و آتش نشانی و پس از آن نیز بوستان ها و فضای سبز و بازآفرینی شهری از پروژه های ثبت شده شهرداری های کشور بوده است، قطعا با این روش می‌توانیم مسائل را اولویت بندی و اعتبارسنجی کنیم و اعتبارات سال آینده را با تعریف همین پروژه ها انجام دهیم.

انوشه در خصوص رتبه بندی شهرداری ها نیز گفت: این رتبه بندی با وجود ۱۲ درجه شهرداری ها درحال انجام است، درجه بندی که بر اساس جمعیت شهر، تفریغ بودجه و درگیر شاخص ها انجام می شده، اما رتبه بندی شهرداری ها را با الگوی دیگری دنبال می‌کنیم که نتایج آن را در همایش دی ماه اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: در این همایش جایزه ای به نام مدیریت شهری که محور اصلی آن حمل و نقل خدمات شهری، توسعه شهری و شهرسازی است را با نام جایزه شهید باکری برگزار خواهیم کرد و با این الگو به رتبه بندی شهرداری ها می رسیم به این ترتیب شهرداری ها را با عینک های مختلف می‌بینیم و در برنامه شهر ایران که به عنوان نمایشگاه و همایش تخصصی برگزار می شود به نتایج مطلوب می رسیم.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه به تشریح عملکرد این سازمان در راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در حوزه راهپیمایی اربعین فعالیت جدی داشت. قرارگاه اربعین به ریاست وزیر کشور تشکیل شد و حوزه حمل و نقل به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور محول شد. آنچه که زائرین از مرزهای زمینی ایران وارد عراق شدند محدوده چند کیلومتری در اختیار حمل و نقل درون شهری کشور بوده است و صد درصد زائران که وارد شدند از خدمات درون شهری خدمات دریافت کردند.

وی اظهار کرد: همچنین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس در این ایام به کار گرفته شد که ۴۷۰ دستگاه اتوبوس جدید آغاز به کار خود را در راهپیمایی اربعین تجربه کردند، بطوریکه ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس در خاک ایران و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در خاک عراق حضور داشتند که با هماهنگی خوبی که شکل گرفت زائران هیچ معطلی حتی در طرف عراق را تجربه نکردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *