هیچ تسامحی با صنایع آلاینده نداریم / ۲۰۰۰ خانه محیط‌ زیست در کشور فعالند

سادس/زنجان معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی بر موضوع محیط‌ زیست تاکید دارد که نسل حال و آینده باید از آن بهره‌مند شود و حفظ محیط‌ زیست یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود. 

نورالله مرادی امروز (دوشنبه، ۲۰ آذر ماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به ساختار مشخص سازمان حفاظت محیط‌ زیست در حوزه مشارکت مردمی، اظهار کرد: فعالیت خانه‌های محیط‌ زیست از جمله اقدامات شاخص این سازمان برای افزایش مشارکت مردمی در استان‌ بوده و اکنون دو هزار خانه محیط‌ زیست در کشور فعال است.

وی با بیان اینکه در این خانه‌ها مسائل و بحث‌های زیست‌ محیطی مطرح و احصا می‌شود، ادامه داد: خانه‌های محیط‌ زیست منشأ خدمات بسیار ارزشمندی است و بسیاری از رویدادهای محیط‌ زیستی حول این خانه‌ها برگزار شده است.

مرادی ظرفیت نفوذ محیط‌ زیست در جامعه را بسیار بالا دانست و بیان کرد: حفظ سرمایه اجتماعی محیط‌ زیست مورد توجه است، چون محیط‌ زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است.

او با بیان اینکه در حوزه محیط‌ زیست کار برای انجام وجود دارد و برخی اقدامات نیز فقط از عهده کارکنان محیط‌ زیست و این سازمان برنمی‌آید، گفت: یکی از این کارها استفاده از سرمایه‌های مردمی است و خانه‌های محیط‌ زیست با هدف حضور مردم در میدان برای حفظ محیط‌ زیست طراحی شده‌اند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه با شکل‌گیری همین خانه‌ها، طرح اجتماعی پسماند با همکاری دهیارها در حال انجام بود که بسیاری از هزینه را کاهش داده است، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها، روز ملی آموزش همگانی حفظ محیط‌ زیست از سال ۱۴۰۳ در تقویم رسمی کشور قرار می‌گیرد که بسیار نویدبخش است.

وی با اشاره به ظرفیت آموزش و پرورش در مقوله آموزش و فرهنگ‌سازی، بیان کرد: این مجموعه در این حوزه بی‌توجهی نشان می‌دهد در حالی که آشنایی نسل نو، بخصوص قشر دانش‌آموز با مفاهیم محیط‌ زیستی و تلاش در راستای حفظ این موهبت  الهی، در مدیریت این حوزه کمک‌رسان ما خواهد بود.

او با بیان اینکه این موضوع موجب شده است آنگونه که باید و شاید بهره‌برداری خردمندانه‌ای از محیط‌ زیست نداشته باشیم، گفت: وزارتخانه در حوزه محیط‌ زیست کم‌کاری کرده است، چون هرگاه اندیشه محیط‌ زیستی در آموزش و پرورش شکل گیرد، حال محیط زیست خوب خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه سازمان محیط زیست باید یک زبان گویا داشته باشد که متاسفانه در سال‌های گذشته وجود نداشته است، افزود: یکی از کارهای مهم این سازمان در دولت، ایجاد ارتباط و شناسایی گروه‌ها و مخاطبان جدید است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آلودگی و مشکلات محیط زیستی در روزهای اخیر، گفت: این سازمان حاکمیتی است، ولی متاسفانه در گذشته ضعیف نگه داشته شده است و ما اکنون تلاش می‌کنیم به جایگاه خود برسد.

وی با بیان اینکه این سازمان هیچ تسامحی با صنایع آلاینده ندارد و مجدانه پیگیر مسائل محیط‌ زیستی است، افزود: توجه به گروه‌های مختلف از جمله راهکارهای همکاری و توسعه محیط زیست در کشور بوده و بستن تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف در حال انجام است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *