کاپ ۲۸ دبی؛ دبیرکل سازمان ملل خواستار توافقی برای حذف سوخت‌های فسیلی شد

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در نشست تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ که در دبی در جریان است، خواستار توافقی شده است که استفاده از سوخت‌های فسیلی را به تدریج حذف کند.

به گزارش سادس به نقل از بی بی سی، گوترش از مذاکره‌کنندگان در این نشست خواسته است تا حداکثر بلندهمتی و انعطاف را در آستانه پایان این گردهمایی از خود نشان دهند.

وی پیشنهاد کرد که کشورها در زمان‌ها و با شدت‌های مختلف استفاده از نفت، گاز و زغال سنگ را متوقف کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که دولت‌ها باید افزایش دمای کره زمین را کمتر از میزانی نگه دارند که دانشمندان برای دنیا «جبران‌ناپذیر» می‌دانند.

این درحالیست که تولیدکنندگان عمده نفت نظیر عربستان سعودی پیشنهادها برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی را رد کرده‌اند.

دو روز پیش «هیثم الغیص»، دبیرکل اوپک در نشست کاپ ۲۸ دبی گفت که هیچ راه حل یا مسیر واحدی «برای دستیابی به انرژی پایدار وجود ندارد» و از کشورهای عضو خواست هرگونه توافق برای محدود کردن تولید سوخت‌های فسیلی را رد کنند.

کاپ ۲۸، بیست‌وهشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد است که دولت‌ها در آن درباره روش‌های محدود کردن و آمادگی برای تغییرات اقلیمی آینده بحث و گفتگو می‌کنند.

این نشست در دبی، شهر پرجمعیت امارات عربی متحده از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

امید این است که کاپ ۲۸ بتواند هدف طولانی‌مدت محدود کردن افزایش دمای کره زمین تا حد ۱.۵ درجه سانتیگراد را تحقق بخشد. این توافق در سال ۲۰۱۵ با شرکت حدود ۲۰۰ کشور در پاریس حاصل شد.

بنابر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد» (IPCC)، رسیدن به هدف ۱.۵ درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی ضروری است.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، یعنی پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتیگراد است.

جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای، همچنان در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل در عین حال اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *