راهی موثر در مدیریت خطرات آب و هوایی

سادس/خراسان رضوی دانشمندان اتحادیه اروپا گفتند که سال ۲۰۲۳ گرمترین سال ثبت شده خواهد بود زیرا میانگین دمای جهانی برای ۱۱ ماه اول سال به بالاترین سطح ثبت شده رسیده و ۱.۴۶ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال ۱۸۵۰ تا۱۹۰۰ است.

به نقل از رویترز، این رکورد در حالی به دست آمد که دولت‌ها در حال مذاکره هستند که ماراتن در مورد اینکه آیا برای اولین بار استفاده از زغال‌سنگ، نفت و گاز منتشرکننده دی اسید کربن، منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای را در اجلاس COP۲۸ در دبی متوقف کنند یا خیر.

سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C۳S) اعلام کرد که دمای دوره ژانویه تا نوامبر ۰.۱۳ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ بود که در حال حاضر گرمترین سال تقویمی ثبت شده است.

کوپرنیک افزود: نوامبر ۲۰۲۳ گرمترین نوامبر ثبت شده در سطح جهان با میانگین دمای هوای سطحی ۱۴.۲۲ درجه سانتی‌گراد، ۰.۸۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین ۱۹۹۱ تا۲۰۲۰ برای نوامبر و ۰.۳۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از گرمترین نوامبر قبلی، در سال ۲۰۲۰ بود.

تاکنون در سال جاری ۶ ماه رکوردشکنی و دو فصل رکوردشکنی داشته است.

معاون سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک، سامانتا برگس طی بیانیه‌ای گفت: دمای خارق‌العاده جهانی نوامبر، از جمله دو روز گرمتر از ۲درجه سانتی‌گراد بالاتر از قبل از صنعتی شدن، به این معنی است که سال ۲۰۲۳ گرمترین سال ثبت شده در تاریخ خواهد بود.

تا زمانی که غلظت گازهای گلخانه‌ای در حال افزایش است، نمی‌توانیم انتظار نتایج متفاوتی نسبت به آنچه در سال جاری مشاهده شد، داشته باشیم. دما همچنان در حال افزایش است و تاثیرات امواج گرما و خشکسالی نیز افزایش خواهد یافت.

کارلو بوونتمپو، مدیر موسسه ارائه‌دهنده خدمات تغییرات آب و هوایی کوپرنیک (C۳S) اتحادیه اروپا افزود: رسیدن به صفر خالص در اسرع وقت، راهی موثر برای مدیریت خطرات آب و هوایی ماست.

تلاش‌ها برای دستیابی به هدف توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ مبنی بر حفظ افزایش دمای جهانی زیر ۲درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن که دانشمندان نسبت به تأثیر شدید آن بر آب‌وهوا، سلامت و کشاورزی هشدار می‌دهند، عقب مانده است.

اتحادیه اروپا یکی از بلندپروازانه‌ترین سیاست‌های تغییر آب و هوا را در بین هر اقتصاد بزرگی دارد و قوانینی را برای رسیدن به هدف سال ۲۰۳۰ خود برای کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به سطوح سال ۱۹۹۰ به تصویب رسانده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *