انتقال دانش تولید«بوژی واگن مترو»به کشور/ قرارداد با چینی‌ها برای ساخت ۸۴۰ دستگاه بوژی در ایران

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه در سفر شهردار تهران به چین قرارداد انتقال تجربه برای ساخت ۸۴۰ دستگاه بوژی (پلتفرم متحرک قطار شامل موتور و سیستم تعلیق) از مجموعه ۱۲۶۰ عدد بوژی در داخل کشور منعقد شد و ما به صورت رسمی و قانونی این دانش را به ایران انتقال می دهیم، گفت: به این ترتیب ۶۶ درصد از بوژی های این قرارداد در کشور تولید می‌شود. 

علیرضا شیخ طاهری در گفت‌وگو با سادس، در خصوص پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، اظهار کرد: وقتی پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو مطرح شد قرار بر این بود که در ۵ فاز به ناوگان پایتخت وارد شود، حدود ۲۰ درصد به صورت تمام ساخت و نیمه ساخت و مابقی به صورت پی‌ال‌بی و تولید در داخل اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه قرار بود مرحله نهایی بوژی واگن ها  نیز در کشور ساخته شود، افزود: در سفری که به چین داشتیم با شرکت چینی سازنده که در تولید این واگن ها صاحب تکنولوژی است توافق کردیم که بتوانیم از فرصت تولید ۶۳۰ دستگاه واگن در ایران استفاده کنیم و دانش تولید بوژی واگن مترو را به کشور انتقال بدهیم.

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران ادامه داد: اگر در داخل کشور تولید بوژی لوکوموتیو، واگن باری و مسافری امکان پذیر است ناشی از یک انتقال تجربه در قبل و بعد از انقلاب است. لیکن در تولید بوژی واگن های مترو ما صاحب تکنولوژی نیستیم و برای انتقال آن حتما باید این تکنولوژی را بخریم و با روش های غیر استاندارد نمی شود بوژی را که از مهم ترین تجهیزات واگن مترو است را به صورت مستقل در ایران تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در سفر زاکانی شهردار تهران به چین قرارداد انتقال تجربه برای ساخت ۸۴۰ دستگاه بوژی از مجموعه ۱۲۶۰ عدد بوژی در داخل کشور منعقد شد، ادامه داد: ما به صورت رسمی و قانونی این دانش را به ایران انتقال می دهیم و به این ترتیب ۶۶ درصد از بوژی های این قرارداد در کشور تولید می شود. 

شیخ طاهری خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد در کشور مسیر ساخت بوژی را طی کند حتما باید به خرید تکنولوژی بپردازد تا به این مهم دست پیدا کند،  نگاه ما استفاده از توان تمام تولید کنندگان داخلی است؛ کما اینکه وقتی توان تولید بدنه فولادی توسط دو شرکت ایرانی وجود داشت از آنها استفاده کردیم و هیچ وقت با دید انحصار گرایانه به تولید مترو در کشور فکر نمی کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *