مرگ ۵ میلیون نفر در سال ناشی از سوخت‌های فسیلی

سادس/اصفهان سالانه در سراسر دنیا بیش از ۸ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که از این تعداد مرگ و میر، ۶۱ درصد از افراد، به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهان رقم می‌خورد.

به گزارش سادس و به نقل از گاردین، بر اساس یک مطالعه جامع در زمینه آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن، استفاده از سوخت‌های فسیلی سالانه باعث مرگ ۵ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود که این تعداد مرگ و میر بسیار بالاتر از آمار قبلی اعلام شده است.

در این خصوص و در مقایسه با مطالعات قبلی انجام شده، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان اعلام کردند که حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به میزان چشمگیری به سلامتی افرادمنجر خواهد شد.  

آمار و ارقام منتشر شده در اولین کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP۲۸) باعث ایجاد فشار بر رهبران جهان شده است. از جمله تصمیمات مهمی که برای نخستین بار این رهبران باید در کنفرانس سازمان ملل اتخاذ کنند؛ مرتبط با «حذف تدریجی» سوخت‌های فسیلی خواهد بود.  

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر از سوخت‌های فسیلی به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر می‌تواند جان افراد زیادی را از آلودگی هوا نجات دهد. به علاوه، استفاده از انرژی پاک باعث مقابله با گرمایش جهانی خواهد شد.

در واقع، آلودگی هوای محیطی عامل و تهدیدی اصلی برای سلامت افراد و مرگ و میر بسیاری از بیماران محسوب می‌شود، این در حالی است که مطالعات جهانی کمی وجود دارند که علت اصلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را بررسی کنند.  

برای رفع این مشکل، یک تیم بین المللی از پژوهشگران بریتانیا، ایالات متحده، آلمان، اسپانیا و قبرس، از مدل جدیدی برای تخمین مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای مرتبط با سوخت‌های فسیلی استفاده کردند.  

با استفاده از داده‌های بدست آمده از ذرات ریز و داده‌های جمعیتی مبتنی بر اطلاعات ماهواره ناسا، شیمی اتمسفر و هوا پخش (آئروسل)، دلیل بسیاری از مرگ و میرها مشخص شد.  

بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شد که تعداد ۸.۳ میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا رخ داده است که ۶۱ درصد از این آمار، یعنی مرگ حدود ۵.۱ میلیون نفر مربوط به سوخت‌های فسیلی است.

به طور کلی، در این مطالعه مدل‌سازی شده، مشخص شده است که آلودگی هوای ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی در صنعت، تولید برق و حمل‌ونقل، سالانه عامل مرگ ۵.۱ میلیون نفر در جهان است و سهم سوخت‌های فسیلی معادل ۶۱ درصد از کل ۸.۳ میلیون مرگ و میری است که دلیل آلودگی هوا در سراسر جهان رخ می‌دهد.

در نتیجه، حذف تدریجی استفاده از سوخت‌های فسیلی می‌تواند مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را تا حدود ۶۱ درصد در جهان کاهش دهد.

نتایج این مطالعه به تازگی در ژورنال The BMJ منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *