سالیانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از کشور خارج می‌شود

سادس/قم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، بیان کرد: سالیانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از کشور خارج می‌شود که ۱۴ درصد درآمد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود.

محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، امروز هشتم آذرماه به مناسبت روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، گفت: قطعا تعیین روز جهانی خاک به دلیل آگاهی افکار عمومی با اهمیت موضوع خاک است.

وی افزود: برای تشکیل خاک در مناطق خشک و نیمه خشک ۳۰۰ سال زمان لازم است و این امر نشان از اهمیت حفاظت از خاک دارد؛ حفاظت از خاک در دو مقوله جلوگیری از آلودگی خاک و جلوگیری از فرسایش خاک تعریف می‌شود.

شعاعی افزایش وقوع سیل در سال‌های اخیر را به دلیل ضعف پوشش گیاهی بر بستر خاک عنوان کرد و گفت: به جای سدسازی با وجود درصد بالای تبخیر آب می‌توانیم با تقویت پوشش گیاهی بارش‌ها را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت کنیم و از تبخیر آب جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: ۱۶ تن در هکتار در کشور فرسایش خاک داریم که با عملیات آبخیزداری می‌توانیم این مقدار را به ۹ تن در هکتار کاهش دهیم.

شعاعی بیان کرد: سالیانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از کشور خارج می‌شود که ۱۴ درصد درآمد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ایجاد سازه‌های آبخیزداری در بالادست از فرسایش خاک و وقوع سیل جلوگیری می‌کند، یادآور شد: ۳۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان انجام دادیم و امیدواریم با تامین اعتبار در کل استان عملیات آبخیزداری را اعمال کنیم.

وی در پایان گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز یک میلیون اصله تولید کردیم و تا خرداد ۱۴۰۳ کاشت دو میلیون اصله را پوشش خواهیم داد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *