ابزار ترویج فرهنگ و عفاف، شهرسازی مناسب با آن است

سادس/قم عضو هیئت علمی دانشگاه قم‌ با بیان اینکه در شهر معاصر نمی‌توان با آیات الهی ارتباط برقرار کرد و در نتیجه اعتقادات سست می‌شود، تصریح کرد: ابزار ترویج فرهنگ و عفاف شهرسازی مناسب با آن است.

دکتر محمدمنان رئیسی عضو هیئت علمی دانشگاه قم‌ در پنجمین نشست تخصصی همایش گفتمان‌سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده که امروز شش آذرماه در دانشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد، ضمن تسلیت ایام در خصوص رابطه مفهوم عفاف و حجاب با نظام کالبدی و فضای زیست انسان‌ها، بیان کرد: اسلام در بسیاری از مسائل حزبی مانند سبک لباس ‌و آداب روزمره ورود کرده پس بسیار بدیهی است اصول معماری شهری را نیز تعریف کرده است؛ برای مثال اسلام به کرات بر عدالت در شهرسازی تاکید ورزیده است.

رئیسی با اشاره به سیر تاریخی تضعیف فرهنگ حجاب، بیان کرد: این فرهنگ از اواسط دوران قاجار شروع شد و عمارت شمس‌العماره ماحصل این سیر است.

وی ادامه داد: در زمان رضاشاه نیز اداره بلدیه برای بازسازی خانه‌های معابر اسلامی شرط گذاشت که نمای خانه باید به سمت معابر اصلی باشد که این مسئله با تعالیم اسلام در تعارض است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: از زمان سلطنت پهلوی به بعد نما ابزاری برای نمایش مکنت مالک شد و سپس مفهوم بالاشهر و پایین شهر در جوامع شکل گرفت.

وی با بیان اینکه معماری درون‌گرا در راستای فرهنگ عفاف و حجاب است، گفت: این‌ نوع معماری‌های امروزه که اشراف به معابر اصلی دارد در تعارض با فرهنگ عفاف وحجاب است؛ بحث حریم خانه ما به ازای همان توصیه قرآن برای حجاب مؤمنین است.

رئیسی اظهار کرد: تحت تاثیر فرهنگ مدرنیسم به ایران هم زمان با حریم زدایی از البسه حریم زدایی از ابنیه نیز اتفاق افتاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم‌ گفت: شهر سنتی در راستای القای مفهوم عبودیت، مظاهر اسلامی به شهروندان ارائه فیزیکی می‌شد، برای مثال در قرآن توصیه می‌شود آسمان به راحتی از خانه‌ها دیده شود.

وی با بیان اینکه در شهر معاصر نمی‌توان با آیات الهی ارتباط برقرار کرد و در نتیجه اعتقادات سست می‌شود، تصریح کرد: ابزار ترویج فرهنگ و عفاف شهرسازی مناسب با آن است.

رئیسی گفت: از فرهنگ شهرسازی آپارتمان‌های مشرف به یکدیگر نمی‌توان به فرهنگ حجاب دست یافت.

 عضو هیئت علمی دانشگاه قم‌ با بیان اینکه با ورود مفهوم لیبرالیسم به فرهنگ زندگی انسان‌ها و آزادی غریضه حریم خانه‌ها از بین رفت، یادآور شد: در دهه ۱۳۲۰ تحت تاثیر فرهنگ لیبرالیسم غربی سبک معماری برون‌گرا به ایران وارد شد.

رئیسی اظهار کرد: طبق اسناد محرمانه به دست رسیده از پهلوی دوم نامه‌ای کشف شد که در آن صراحتا اشاره می‌شود طبق دستور آمریکا و لندن باید بی‌حجابی و مد در لباس و ساختمان انجام شود.

وی گفت: هم‌اکنون نیز امکان ساختو ‌ساز به سبک ایرانی اسلامی ‌درون گرا ممکن است و باید توجه داشت مجموع سکونت‌های کل کشور زیر مساحت ۱ درصد کل ایران است در حالی که ایران تا ۱۵ درصد مساحت امکان بهره‌وری ساخت و ساز دارد.

رئیسی متذکر شد: طبق گزارش وزارت بهداشت در چهار ماه اخیر در بازه پنج ساله هفتاد هزار نفر به علت آلودگی هوا فوت شدند که این امر ثمره شهرسازی متراکم در کلان شهرها و انسداد مسیر باد شمال به جنوب شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *