عاقبت روی گشاده یک خادم آستان مقدس سید الشهدا(ع)/ روایتی نو از مرحوم حاج امیر فلاحتی مدیر با اخلاق هیات ابوالفضلیان تهران

به گزارش سادس ( پایگاه خبری نشر معارف مکتب جعفری)، دود 90 سال پیش یعنی سال 1313 هـ.ش در فضای اختناقی که پهلوی اول به وجود آورده بود و برپایی مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) ممنوع بود، برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا، مرحوم «سید‌علی اکبر پیش‌نماز» از معتمدین بازار و بنیانگذاران بیمارستان سوم شعبان به اتفاق مرحوم «حاج عباس فلاحتی» و چند نفر دیگر که هیچ کدامشان در قید حیات نیستند در خیابان صفاری حوالی میدان خراسان و محله لب خط اقدام به تأسیس هیأت ابوالفضلیان کردند.

مرحوم مرشد اسماعیل، مرشد اکبر، حاج قاسم امینی، قاسم شعرباف و سید‌احمد عظیمی‌نیا از مداحان با سابقه‌ای که در سال‌های اولیه پایه‌گذاری این هیأت مشغول به مدح و ثنا اهل‌بیت(ع) بودند، به گسترش این هیأت کمک کردند. سال‌ها بعد که هیأت گسترش بیشتری یافت، نیاز به یافتن محل دائمی برای برگزاری جلسات پیش از پیش احساس شد. بنابراین در سال 1341 در خیابان صفاری، محل مناسبی برای این کار در نظر گرفته شد و تعدادی از خیران به همت دو بنیانگذار اصلی هیأت ابوالفضلیان یعنی مرحوم حاج عباس فلاحتی و سید‌علی اکبر پیش‌نماز، کلنگ‌ احداث مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را به زمین زدند. برگزاری مراسم عزاداری و مدیحه‌سرایی خاندان عصمت و طهارت(ع) در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) زیر بیرق هیأت ابوالفضلیان موجب شد تا جوانان این محله به غیر از عزاداری با حضور مستمر در مسجد به آگاهی زیادی از مسایل دینی و مذهبی برسند که این مسئله کمتر در هیأت‌های دیگر مشاهده می‌شد.

هیأت ابوالفضلیان در طول محرم و صفر با برگزاری جلسات وعظ و مراسم عزاداری یکی از پرشورترین هیأت‌های مذهبی منطقه است که در دهه آخر صفر طبق سنت 80 ساله این هیأت به مشهد مقدس می‌رود و عمده مراسم مذهبی خود را در دو روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) با مداحی استاد حاج علی انسانی برگزار می‌کند و در این دو روز میزبان هیأت مذهبی تهران در مشهد مقدس است.

از واعظان و علمایی که در طول 90 سال سابقه هیأت و 60 سال از تأسیس مسجد حضرت ابوالفضل(ع) به سخنرانی پرداختند، می‌توان به سید‌علی اکبر پیش‌نماز، میرزای شیرازی، حاج شیخ فرج‌الله اصفهانی، حاج شیخ حسین و داماد وی حجت‌الاسلام محمودی و شیخ حسین انصاریان و از مداحان حاج قاسم امینی، حاج مرشد اسماعیل، مرشد اکبر، عباس شعرباف، سید‌احمد عظیمی‌نیا، حاج حسن حبیبی(جمکرانی)، حاج غلامرضا سازگار و حاج علی انسانی اشاره کرد.

جوانان هیأت ابوالفضلیان از گذشته به پیرغلامان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) احترام خاصی می‌گذاشتند و همیشه آنها را مورد تکریم قرار می‌دادند؛ یکی از این جوانانی که عمر خود را در این هیات و مسجد گذارند مرحوم حاج امیر فلاحتی مدیر با اخلاق و مردم دار هیات ابوالفضلیان بود که بعد از فوت مرحوم حاج عباس فلاحتی خدمتگذار اصلی هیات شد. مرحوم حاج امیر فلاحتی در این سال ها با همراهی شخصیت هایی همچون دکتر غلامعلی حدادعادل سرپرست خیریه ایتامی را در مسجد ابوالفضل(ع) برعهده داشت که نزدیک به 1000 خانواده از مردم مستضعف محله و محله های اطراف را زیر پوشش قرار داده است؛ اقلام مصرفی، مواد غذایی، تهیه جهیزیه و سایر موارد مورد نیاز مستمندان از طریق مسئولان خیریه به دست متقاضیان می‌رساند.

حاج امیر فلاحتی در سال 1322 چشم به جهان گشود. وی از دوران کودکی عمر خود را به خدمت در هیات ابوالفضلیان و مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام گذراند و ارادت خاصی به علمدار کربلا داشت. او بزرگ مردی جاودانی، که مظهر ادب و تواضع، مهربانی، عطوفت، عشق به خانواده و بی نیاز به تمام علائق دنیا بود. این خادم اهل بیت(ع) شهرت عام و خاص داشت، برای همین بود که در ایام عزاداری آخر ماه صفر حسینیه تهرانیها مشهد مقدس به میزبانی هیات ابوالفضلیان تهران، پاتوق هیئتی های قدیم تهران میشد. حاج امیر فلاحتی که ردای خدمت به زائران ثامن الحجج(ع) را بر تن داشت، بعد از سال ها خدمت دقیقا بعد از شهادت امام رضا(ع) و وداع با ثامن الحجج دچار عرضه ریوی شد و بعد از یک ماه بستری شدن در بیمارستان دست در دست ارباب بی کفنش به زیارت امیر المومنین شتافت.
نامش نیکو، کردارش نیکو، یادش نیکو
عباس بخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *