از هر ۶ بزرگسال یا نوجوان آمریکایی بیش از یک نفر اختلال سوءمصرف مواد دارد

داده‌هایی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد بیش از یک نفر از هر شش آمریکایی بزرگسال و نوجوان در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) به اختلال سوءمصرف مواد مبتلا بوده‌اند.

به گزارش سادس به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در این نظرسنجی، سوء مصرف مواد مخدر و الکل تقریباً تعداد یکسانی از مردم را شامل می‌شد: حدود ۳۰ میلیون نفر الکلی بودند در حالی که ۲۷ میلیون نفر هم اختلال مصرف مواد داشتند که حدود شش میلیون نفر از آنها به اختلال مصرف مواد افیونی مبتلا بودند.

برخی از افراد نیز با اعتیاد به بیش از یک ماده دست و پنجه نرم می کردند به گونه‌ای که حدود هشت میلیون نفر از اختلالات همزمان سوء مصرف الکل و مواد مخدر رنج می بردند.

در همین حال، بیماری روانی نیز اغلب با سوء مصرف مواد همراه است. این نظرسنجی نشان می‌دهد نزدیک به یک چهارم بزرگسالان آمریکایی مشکل سلامت روانی دارند از جمله یک نفر از هر ۱۲ نفر که هم بیماری روانی و هم اختلال مصرف مواد را تجربه کرده‌اند.

همچنین حدود یک نفر از هر پنج نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله آمریکایی – تقریباً پنج میلیون جوان – در سال گذشته یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کرده بودند.

«هاویر بسرا»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا در این باره گفت: اپیدمی اوردوز دلخراش است اما قابل پیشگیری نیز هست. ادامه پیشرفت در این زمینه به بودجه و تعهد مناسب نیاز دارد. ما از استفاده از هر ابزار موجود برای ارائه کمک مورد نیاز به افراد گرفتار به این قبیل مشکلات روانی دست نخواهیم کشید.

اختلال مصرف مواد در آمریکا افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، حدود ۲.۵ میلیون نفر بیشتر آن را تجربه کردند. افکار خودکشی نیز در بین بزرگسالان و نوجوانان افزایش یافته است.

کارشناسان اذعان کرده‌اند که ایالات متحده نیاز به بودجه بیشتری برای مقابله با اپیدمی مصرف مواد مخدر و الکل دارد.

اپیدمی مواد مخدر در آمریکا و سیاستگذارانی که نفت در آتش می‌ریزند

چندی پیش «نیکلاس دومینیچی» یک ساله در مهدکودکی در شهر نیویورک آمریکا جانش را از دست داد. سه کودک دیگر که هشت ماهه تا دو ساله بودند نیز به اورژانس منتقل شده بودند. کارکنان بهداشتی با تعجب متوجه شدند که این کودکان توسط ماده مخدر «فنتانیل» مسموم شده‌اند.

به گزارش سادس، صاحب این مرکز و چند تن دیگر در این مهدکودک مواد مخدر نگهداری و توزیع می‌کردند. پلیس نزدیک تشک محل خواب و بازی بچه ها یک کیلوگرم فنتانیل و تجهیزات ساخت مواد مخدر هم پیدا کرد.

فنتانیل (به انگلیسی: Fentanyl) یک شبه‌مرفین بسیار قوی است و برای بی‌هوشی استفاده می‌شود. این ماده برخلاف مخدرهای طبیعی مانند تریاک، مرفین و هروئین ریشه گیاهی و طبیعی ندارد و تنها در آزمایشگاه تولید می‌شود، با سرعتی بیشتر از مرفین و هروئین از پوسته محافظ مغز و طناب نخاعی عبور می‌کند و با قدرتی اعجاب‌آور روی گیرنده‌های مرفینی مغز تأثیر می‌گذارد.

مرگ و میر ناشی از مصرف فنتانیل، بالاترین میزان کشندگی دارویی در ایالات متحده آمریکا است.

در اعلامیه اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا آمده است که این ترکیب، یک ماده افیونی بسیار اعتیادآور است و ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین عمل می‌کند. فقط دو میلی گرم از ماده فنتانیل، یعنی مقدار کمی که روی نوک مداد هم می‌چسبد، یک دُز بالقوه مرگ‌آور به حساب می‌آید.

فنتانیل به دلیل قیمت پایین و سهولت نسبی تهیه آن در آمریکا، جایگزین سایر مواد مخدر از جمله هروئین شده است.

به گزارش وبسایت اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا، در ۱۰ سال گذشته ماده فنتانیل تنها بخش کوچک از مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد را تشکیل می‌داد ولی حالا به «مرگبارترین تهدید دارویی پیش روی این کشور» تبدیل شده است.

با این حال، این مورد تنها گوشه ای از کوه یخ اپیدمی مزمن مواد مخدر در آمریکاست.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در گزارش ارزیابی تهدیدات داخلی ۲۰۲۴ اشاره کرد که مواد مخدر سالانه تعداد بیشتری از آمریکایی ها را می کشد یا به آنها آسیب می رساند.

بنابر اعلام پایگاه خبری شینهوا، ایالات متحده به رغم اینکه تنها پنج درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، ۸۰ درصد از مصرف جهانی مواد افیونی را به خود اختصاص داده است.

با اینکه بیش از ۵۰ سال پیش آمریکا علیه مواد مخدر اعلام جنگ کرد اما به دلیل سیاست‌های غلط، این معضل همچنان جان تعداد زیادی را در این کشور می‌گیرد و زندگی بسیاری را نیز نابود می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *