مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم افتتاح شد

سادس/قم مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم روز چهارشنبه با هدف ارائه مشاوره به اتباع افغانستانی در حوزه سلامت روان افتتاح شد.

معاون امنیتی و سیاسی استانداری قم درآیین افتتاح این مرکز بیان کرد: ایجاد اختلاف و تمرکز بر ضعف‌ها یکی از حربه‌های مهم دشمنان در خصوص حضور مهاجران در ایران است.

احمد حاجی‌زاده ادامه داد: در استان قم ظرفیت‌های بالایی در حوزه اتباع و مهاجران خارجی وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آن‌ها نشده‌است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم دراین مراسم گفت: استان قم از نظر کثرت حضور اتباع در رتبه پنجم و از نظر تنوع جامعه اتباع در رتبه دوم کشور قرار دارد.

اکبر زارعی ادامه داد: جمعیت اتباع افغانستانی مقیم قم قابل توجه است و در بین این افراد ظرفیت‌های دست نخورده زیادی در حوزه نخبگان جامعه مهاجران وجود دارد که می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی مهاجرین در قم و جامعه افغانستان مفید باشد.

دبیر کانون علمی فرهنگی نخبگان افغانستان نیز در این مراسم بیان کرد: استان قم همواره آغازگر اقدامات سازنده در رابطه با مهاجران بوده‌ است.

سیدموسی حسینی عنوان کرد: کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان از سال ۹۳ با هدف ارتقای ظرفیت دانشجویان این کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت آنان در رابطه با مهاجران در ایران فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

او ادامه داد: توسعه مراکز سلامت روان یکی از اولویت‌های اصلی است که توسط کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان است که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود ندارد و یکی از مزیت‌های مهم این مراکز در این است که تمام مشاوران و کارشناسان آنان را اتباع تشکیل داده‌اند.

حسینی ادامه داد: هم اینک طلاق، اعتیاد، بحران هویت و ناامیدی مفرط، جزو آسیب‌های اصلی جامعه مهاجران افغانستانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کابل تصریح کرد: موانع قانونی در صدور مجوز مطب مشاوران اتباع خارجی سبب شده تا مباحث مربوط به سلامت روان مهاجران با مشکلات جدی همراه شود.

حسینی هم چنین نسبت به برنامه کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان جهت فعالسازی مرکز توسعه سلامت روان در تمام شهرهای مهاجرپذیر ایران تاکید کرد.

ارائه مشاوره حضوری در قم، تهران و مشهد و مشاوره برخط در تمام کشورها در خصوص آسیب‌های روان‌شناختی، تعارض‌های خانوادگی و طلاق، آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، فرزند پروری، مهارت‌های زندگی، خلاقیت و کارآفرینی از مهمترین کارکردهای این مرکز است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *