آغاز مذاکرات رسمی برای احداث خط ۱۱ متروی تهران

پیرو انعقاد موافقت نامه طراحی، اجرا و سرمایه‌گذاری در خط ۱۱ متروی تهران با مشارکت تیم پیمانکار ایرانی- چینی طی سفر اخیر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین و رایزنی پیرامون نحوه مشارکت چینی‌ها در طرحهای حمل و نقل ریلی پایتخت، نمایندگان یک شرکت چینی به کشورمان آمده و در محل شرکت متروی تهران، بحث و بررسی در خصوص احداث خط ۱۱ مترو را آغاز کرده‌اند؛ البته در کنار این شرکت چینی، یک شرکت ایرانی هم در ابر پروژه مذکور حضور خواهد داشت.

به گزارش سادس، مهندس هاشم روحانی مجری خط ۱۱ مترو در رابطه با جزییات مذاکرات اخیر با چینی‌ها گفت: طی جلسه نخست مذاکره با تیم پیمانکاران ایرانی – چینی، ضمن بررسی برخی جزییات فنی و کلی پروژه، نحوه مراودات و روش‌های مالی از جمله بازپرداخت هزینه‌های طرح، مورد بحث قرار گرفت. احداث خط ۱۱ مترو با محاسبات کنونی، نیازمند تأمین یک میلیارد و پانصد میلیون یورو بودجه است و برای شروع کار، حداقل ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری لازم است.

وی گفت: در بدو امر، تیمی متشکل از دو شرکت ایرانی و چینی پای میز مذاکره آمده‌اند و شرکت متروی تهران این آمادگی را دارد که در صورت طی مقدمات لازم و مشخص شدن مسائل مالی، بلافاصله زمین مربوط به تجهیز کارگاه را در اختیار پیمانکاران قرار دهد.

روحانی در ادامه با اشاره به تأکید شرکت مترو مبنی بر استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تجهیز ایستگاههای خط ۱۱ مترو گفت: واقعیت آن است که در حال حاضر، توان تولید تجهیزاتی از قبیل پله برقی، آسانسور و بسیاری از اقلام صنعتی دیگر در داخل کشور وجود دارد و یکی از الزامات شهرداری تهران برای ساخت خطوط جدید، توجه به این ظرفیت ارزنده است.

مجری خط ۱۱ مترو در پایان صحبت‌های خود افزود: جلسه با تیم پیمانکاران ایرانی و چینی، به طور منظم ادامه خواهد یافت تا در صورت به تفاهم رسیدن در تمام موارد موافقت‌نامه مذکور، قرارداد اصلی منعقد و عملیات اجرایی از امسال آغاز شود.

بنا براعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، خط ۱۱ متروی تهران به طول ۳۲ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه، از خطوط اولویت‌دار شبکه مترو بوده که به واسطه پوشش مناطق کم برخوردار از حیث دارا بودن سیستم حمل و نقل ریلی، ساخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از شاخص‌های این پروژه، اجرای ۲ ایستگاه و یک پارکینگ زیرزمینی در قالب یک ایستگاه جزیره‌ای است که به عنوان یک طرح ایستگاهی نوین، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. از مهمترین مزایای این روش، بهره‌برداری تدریجی از خط ۱۱ متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی فازهای مختلف آن است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *