احداث نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس خورشیدی از برنامه‌های سال آینده شهرداری تهران

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: احداث نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس همچنین نصب نیروگاه‌های خورشیدی و توسعه انرژی تجدیدپذیر در سوله‌های بحران با همکاری سازمان مدیریت بحران را برای سال آینده در دستور کار قرار داده‌ایم.

حلیاسادات حسینی در گفت و گو با سادس درباره وضعیت تجهیز تهران به نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در حال حاضر در شهر تهران ۵۸ نقطه به نیروگاه‌های خورشیدی مجهز شده است که ظرفیتی در حدود ۱۱۶۴ کیلو وات برق تولید می‌کنند البته در سطح بوستان‌های شهر تهران نیز ۲۳۴ نقطه مجهز به تجهیزات تجدیدپذیر هستند که شامل نیروگاه‌های خورشیدی و آبگرمکن‌های خورشیدی می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس اسناد بالادستی موظف به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی هستیم، اظهارکرد: طبق مصوبه هیات وزیران، شهرداری‌هان مکلف است ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از این نیروگاه‌ها تامین کند. به این منظور اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نقشه راهی را برای مناطق شهرداری تهران و سایر حوزه‌های آن تدوین کرده است. بزرگترین نیروگاه خورشیدی شهرداری تهران در بوستان جنگلی سرخه حصار  با ظرفیت ۱۳۰ کیلووات قرار دارد که در فاز بعد توسعه خواهد یافت.

وی افزود: با توجه به اینکه از مصوبه هیات وزیران عقب‌ماندگی زیادی داریم که از عملکرد مدیریت‌های قبلی شهرداری تهران ناشی شده است، در دوسال اخیر با پیگیری مستمر اداره کل محیط زیست شهرداری تهران به ویژه یک سال اخیر سه پروژه افتخار و امید  را در این جهت افتتاح کرده‌ایم. برنامه‌ریزی مضاعفی نیز برای جبران عقب‌ماندگی انجام شده است. بدین منظور احداث نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس را در دستور کار قرار داده‌ایم و قصد داریم به واسطه بودجه متمرکز در اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار بتوانیم این نیروگاه‌ها را احداث کنیم علاوه بر آن قرار است تا پایان سال جاری حدود ۳۰۰ کیلووات برق در ۲۰ منطقه تولید شود.

حسینی افزود: امیدواریم با تحقق این اهداف به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم چراکه این نیروگاه‌ها توانسته ۱۲۸۷ تن از میزان گاز دی‌اکسید کربن به عنوان یکی از گازهای گلخانه‌ای مهم را کاهش دهد که معادل ۸۸۸۲ اصله درخت است. با توجه به کم‌آبی در شهر تهران باید سراغ اقداماتی برویم که باعث کاهش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوای پایتخت شود. هرچند گازهای گلخانه‌ای ممکن است سهم زیادی در آلودگی هوای شهر تهران نداشته باشد، با این حال ما پروژه کربن صفر را در دستور کار داریم.

وی اضافه کرد: این اقدامات باعث شده شهرداری تهران در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گام‌های اثربخشی را بردارد. ما برای سال ۱۴۰۳ علاوه بر احداث نیروگاه‌های بزرگ‌مقیاس، تجهیز فضاهایی که امکان شارژ موتوربرقی را و یا ایستگاه‌های اتوبوس که قابلیت نصب نیروگاه‌های خورشیدی داشته باشند همچنین نصب نیروگاه‌های خورشیدی و  توسعه انرژی تجدید پذیر در سوله‌های بحران با همکاری سازمان مدیریت بحران را در دستور کار داریم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اجرای طرح صندوق سبز گفت: با توجه به برگزاری چهارمین جلسه کمیته کاهش مصرف پلاستیک در شهرداری تهران پیرو مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و با نظارت کمیته سلامت و کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت مقرر شد با توجه به استقبال شهروندان از طرح صندوق سبز ، این طرح در تمام فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره بار مجهز به صندوق اجرا شود.

حسینی در پایان با بیان اینکه صندوق سبز را با دو تفاوت ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: اول اینکه تعداد آموزش‌ها را در فروشگاه‌های شهروند افزایش می‌دهیم چراکه بر اساس آسیب‌شناسی اجرای آزمایشی این طرح،  نیاز به افزایش آموزش درباره خودداری از استفاده از کیسه‌های پلاستیکی احساس شد علاوه بر آن در اجرای صندوق سبز در میادین میوه و تره‌بار مشخص شد که با وجود توزیع کیسه‌های پارچه‌ای در این میادین، از این طرح به اندازه فروشگاه‌های شهروند استقبال نشد بنابراین تصمیم گرفتیم به جای توزیع کیسه‌های پارچه‌ای به عنوان جایگزین کیسه‌های پلاستیکی، به شهروندان آموزش‌هایی را ارایه دهیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *