عمر مطلوب ساختمان‌های کشور بین ۲۰ تا ۲۵ سال است

سادس/اصفهان رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه عمر مطلوب ساختمان‌های کشور بین ۲۰ تا ۲۵ سال است، گفت: تمامی معضلات مصرف انرژی در ساختمان سبز رفع می‌شود، ساخت مسکن سبز هم برای خریدار و هم سازنده ارزشمند است.

احمدرضا طاهری اصل امروز (شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲) در نشست با اصحاب رسانه، درخصوص ساختمان‌های پایدار اظهار کرد: پیگیری جهت احداث ساختمان‌های پایدار و سبز در شهرهایی همچون اصفهان به دلایل متعددی باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد. ساختمان‌های سبز به دلایل مهمی همچون بهبود وضعیت زیست‌محیطی و برخورداری از ماهیت اقتصادی، جنبه‌های سیاسی و اجتماعی حائز اهمیت هستند.

وی با اشاره بر اینکه بررسی‌های آلودگی جهانی و منابع و ذخایر نشان می‌دهد که ساختمان‌ها ۲۴ درصد بر کیفیت هوا تأثیر دارند، افزود: ساختمان‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند، حدود ۴۰ درصد آب قابل بازیافت، ۲۰ درصد پسماندهای قابل دفن و ۵۰ درصد آلاینده‌های هوا (cfcs) در ساختمان‌ها تولید می‌شود و از این رو می‌طلبد که نگاه ویژه‌ای به بخش ساختمان‌ها و پایداری آنها داشته باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه تمامی معضلات مصرف انرژی در ساختمان سبز رفع می‌شود، ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه اقدامات مختلفی برای افزایش ساختمان‌های سبز انجام داده‌اند و شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مصوبه‌ای را در همین زمینه تصویب کرده است. شهرداری اصفهان با ارائه چند پلاک جهت ساخت ساختمان‌های پایدار اقدامی شایسته توجه انجام داده و الگویی برای سایر شهرهای کشور است.

وی توضیح داد: با ساخت مسکن‌های سبز تولید آلاینده‌ها تا ۵۰ درصد، co۲ حدود ۳۰ درصد، مصرف آب ۴۰ درصد و تا ۷۰ درصد پسماند کاهش خواهد یافت. ساختمان پایدار کیفیت محیط زیست را بهبود می‌بخشد، در ساختمان‌های سبز آلودگی صوتی کاهش می‌یابد که سبب بهبود روحیه ساکنان می‌شود و از نظر ماهیت اقتصادی کاهش نوع انرژی مصرفی و ایجاد مشاغل سبزْ افزایش جاذبه بازاریابی را به دنبال خواهد داشت.

طاهری اصل تصریح کرد: احداث ساختمان‌های پایدار ممکن است ۱۳ درصد هزینه تولید را افزایش دهد اما سازنده نیز با وجود افزایش هزینه، دریافت مجوز رتبه بندی (سرو سبز) ساختمان سازگار با محیط‌زیست به ارزش بنا اضافه خواهد کرد و سازنده می‌تواند ساختمان را گران‌تر نیز بفروشد، به بیان دیگر ساخت مسکن سبز هم برای خریدار و هم سازنده ارزشمند است.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: ساختمان‌های سبز به لحاظ جنبه‌های سیاسی سبب کاهش وابستگی به منابع خارجی می‌شود، باید توجه کرد که از یکی دو ماه دیگر باید گاز را از آسیای میانه دریافت کنیم و این شرایط می‌طلبد که با توسعه ساختمان‌های سبز و پایدار از استفاده بی رویه از سوخت‌های تجدیدناپذیر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، پایان کار به ساختمان‌های جدید الاحداث از ابتدای سال ۱۴۰۲ در صورت رعایت مباحث زیست محیطی و مدیریت انرژی ارائه می‌شود.

طاهری اصل، در خاتمه بیان کرد: ساختمان‌های پایدار به اقتصاد ملی و خانواده و کاهش مصرف مواد و ضایعات شهری و در نهایت کاهش آلودگی محیط زیست کمک می‌کند، اکنون عمر مطلوب ساختمان‌های کشور بین ۲۰ تا ۲۵ سال است.

* اصفهان، شهری پیشگام در زمینه احداث ساختمان‌های پایدار

محمد کاری، مدیر بخش انرژی و آکوستیک مرکز تحقیقات راه و شهرسازی نیز اظهار کرد: اصفهان، شهری پیشگام در زمینه احداث ساختمان‌های پایدار در کشور است. ابتکار عمل شهرداری اصفهان در زمینه شناسایی ساختمان‌های پایدار قادر به ایجاد موجی اثرگذار در کشور خواهد بود، اگرچه اقدامات زیادی باید در این حوزه انجام شود و هنوز در ابتدای راه هستیم. امیدوارم این طرح با سرعت در اصفهان اجرا و منجر به نتایجی پرثمر برای این شهر شود.

* جامعه دانشگاهی، حامی مدیریت شهری در اجرای اصولی طرح‌های معماری و شهرسازی

همچنین محمد بهاروند، رئیس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: شهرداری اصفهان اقدامات خوبی را در حوزه معماری و شهرسازی انجام داده و جامعه دانشگاهی تلاش می‌کند تا همراه و حامی آن در اجرای اصولی این طرح‌ها باشد. کارآفرینی و افزایش مهارت دانشجویان دو رکن حائز اهمیت برای دانشگاه است و به همین دلیل، در زمینه احداث ساختمان‌های پایدار به سمت این دو حوزه حرکت کرده‌ایم. در همایشی که در آذرماه امسال داریم تلاش می‌کنیم گام موثری در زمینه تاکید بر اهمیت احداث ساختمان‌های پایدار برداشته شود.

* برنامه ۱۰ ساله شهرداری اصفهان برای دستیابی به انرژی صفر

مهدی حسینی، مدیر بهینه سازی، نگهداری و تعمیرات تاسیسات شهری شهرداری اصفهان در خاتمه، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان برنامه ده ساله‌ای را برای دستیابی به انرژی صفر انجام داده و در تلاش است تا معادل مصرف انرژی خود را از انرژی پاک تامین‌کند. احداث تصفیه‌خانه‌های پساب از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان است. همچنین راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ای مجهز به تکنولوژی نانواوزون از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است. امیدواریم شهرداری اصفهان بتواند با بهره‌مندی از ظرفیت علمی جامعه دانشگاهی نسبت به اجرای طرح‌ها و اقدامات خود در زمینه ساختمان‌های پایدار اقدام کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *