دلاکاپیتاله، داربی به رنگ خون

دلاکاپیتاله، داربی به رنگ خون

دو تیم رم و لاتزیو باید در دیداری حساس به مصاف هم بروند که این دیدار همواره با درگیری و حاشیه‌های بسیاری همراه بوده است.

به گزارش سادس، دو تیم رم و لاتزیو (یکشنبه) در هفته دوازدهم سری آ ایتالیا برابر هم به میدان خواهند رفت. رم در رده هفتم و لاتزیو در رده دهم جدول رده بندی قرار گرفته‌اند. تقابل دو تیم پایتخت‌نشین فوتبال ایتالیا به داربی «دلاکاپیتاله» معروف است. 

* اولین تقابل 

از این داربی به عنوان حساس‌ترین داربی در فوتبال ایتالیا یاد می‌شود. جایی که اولتراهای دو تیم (هواداران متعصب) در ورزشگاه از کوچکترین فرصتی برای نشان دادن حمایت بی‌چون و چرای خود از تیم محبوبشان استفاده می‌کنند. دو تیم برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ برابر هم به میدان رفتند و رم موفق شد حریف خود را شکست بدهد. تک گل ولف در این دیدار باعث شد اولین تقابل دو تیم با برتری یک بر صفر رمی‌ها به پایان برسد.

ویدیو/ پنج گل خارق‌العاده در دلاکاپیتاله

* پرگل‌ترین داربی

پرگل‌ترین داربی دو تیم به سال ۱۹۳۳ بازمی‌گردد، جایی که رمی‌ها موفق شدند با نتیجه ۵ بر صفر حریف دیرینه خود را شکست دهند. بهترین نتیجه نیز برای «بیانکوچلستی» در سال ۲۰۰۶ به دست آمد که تیم فیروزه‌ای پوش موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر رم را از پیش روی بردارد.

* دریچه آمار

دو تیم تاکنون ۱۸۰ بار برابر هم به میدان رفتند. جایی که رم موفق شده است بهتر عمل کند و ۶۷ بار برابر حریف خود به برتری برسد. لاتزیو در ۵۰ دیدار به برد رسیده است و ۶۳ دیدار دو تیم نیز برنده‌ای نداشته است و دیدارهایشان با تساوی به پایان رسیده است. دو تیم تاکنون تنها در یک دیدار فینال برابر هم به میدان رفتند که این اتفاق به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد جایی که لاتزیو با یک گل به برتری رسید و جام حذفی ایتالیا را کسب کرد. هر دو دیدار دو تیم در فصل قبل با برتری لاتزیو به پایان رسید. این تیم در دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 2 بر صفر توانسته بود رم را از پیش روی بردارد.

* حاشیه

داربی‌های دو تیم همیشه از هیجان زیادی برخوردار بوده است. در سال ۱۹۷۹ درگیری هواداران دو تیم باعث شد یکی از هواداران لاتزیو کشته شود. در ۲۱ مارس ۲۰۰۴ درگیری شدید بین هواداران دو تیم باعث شد شایعه‌ای به وجود بیاید که یک پسر کشته شده است. این شایعه در ورزشگاه باعث شد تا هواداران دو تیم به زد و خورد با هم بپردازند و و فرانچسکو توتی از داور بازی بخواهد تا این دیدار را متوقف کند ولی این اتفاق رخ نداد تا اینکه روسای دو تیم با موبایل از داور بازی بخواهند تا بازی را متوقف کند. بعد از متوقف شدن بازی، زد و خورد هواداران دو تیم شدت یافت. بازی دو تیم در ادامه تکرار شد و با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

بهترین گلزنان داربی

فرانچسکو توتی – رم / ۱۱ گل

دینو داکاستا – رم / ۱۱ گل

مارکو دل‌وکیو – رم / ۹ گل

ویچنزو مونتلا – رم / ۸ گل

 رودولفو ولک – رم / ۷ گل

سیلویو پیولا – لاتزیو / ۷ گل

* رکوردها

فرانچسکو توتی با ۴۴ بازی برای رم بیشترین داربی را انجام داده است. از طرف دیگر جوزپه ویلسون با ۲۳ بازی، بیشترین بازی را برای لاتزیو داشته است.

فرانچسکو توتی و دینو داکاستا بیشترین گل را در داربی‌ها به ثمر رسانده اند. هر بازیکن ۱۱ گل برای رم به ثمر رسانده‌اند. بهترین گلزن لاتزیو در داربی سیلویو پیولا با ۷ گل است.

وینچنزو مونتلا رکورددار بیشترین گل زده در یک داربی است. در ۱۱ مارس ۲۰۰۲، او چهار گل در پیروزی ۵ بر یک رم به ثمر رساند.

آرنه سلموسون، الکساندر کولاروف و پدرو تنها سه بازیکنی هستند که در داربی برای هر دو تیم گلزنی کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *