سازش در ۷۵ درصد پرونده‌های ارجاعی به شعبه شورای حل اختلاف شهر صنعتی کاوه

سادس/مرکزی رییس دادگستری شهرستان ساوه گفت: تحقق عدالت ترمیمی راهبرد شورای حل اختلاف و فلسفه تشکیل این نهاد در بدنه قوه قضاییه است.

ابوالحسن شریفی شامگاه چهارشنبه ۱۷ آبانماه در آیین تکریم از کارکنان شورای حل اختلاف شهرستان ساوه با گرامیداشت فرارسیدن ۱۸ آبان ماه سالروز تاسیس شوراهای حل اختلاف در کشور، اظهار کرد: مردمی سازی حل و فصل دعاوی و اختلافات بین افراد، مهمترین فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف است و این نهاد تاسیس شد تا با بهره‌گیری از ظرفیت خود مردم اختلافات و دعاوی ختم به صلح و سازش شود.

وی با اشاره به عملکرد قابل قبول نهاد شورای حل اختلاف با گذشت ۲۱ سال از تاسیس آن، گفت: کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، توسعه مشارکت‌های مردمی در حل اختلافات، رفع اختلافات محله ای، کاهش اطاله دادرسی، پایین بودن هزینه‌های دادرسی، حذف تشریفات پیچیده آیین دادرسی، فصل خصومت حتی بعد از صدور حکم رای و محکومیت، ترمیم روابط بین مردم با ایجاد صلح و سازش از دیگر اهداف و فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف است.

رییس دادگستری ساوه در ادامه گفت: از مهرماه سال گذشته تا پایان مهرماه امسال ۱۵ هزار و ۲۵ فقره پرونده به شورای حل اختلاف شهرستان ساوه ارجاع شده و در این مدت ۱۵ هزار و ۶۰۳ فقره پرونده مختومه شده و عملکرد ۵۷۸ فقره پرونده مثبت بوده است. از میان پرونده های قابل سازش ۲۹.۶ درصد ختم به سازش شده که اقدام ارزشمندی است و از سال قبل که ۲۷ درصد بوده، ۲.۶ درصد افزایش داشته است .

وی به اقدامات شاخص شورای حل اختلاف ساوه به ویژه دو شعبه مستقر در زندان و شهر صنعتی کاوه تحت عنوان شعبه صمت اشاره کرد و گفت:  شعبه مستقر در زندان ساوه طی یکسال اخیر موفق شد بین شاکی و متهم و حاکم و محکوم در پرونده های کیفری و مدنی  ایجاد صلح و سازش کند و منجر به آزادی ۱۱۴ زندانی شده است. از ۲۲۰ پرونده ارجاعی نیز ۱۹۴ پرونده ختم به مصالحه شده است.

شریفی در خصوص عملکرد شعبه شورای حل اختلاف ویژه صنایع مستقر در شهر صنعتی کاوه گفت: اعضای این شعبه که از اهل فن و کارشناسان حوزه تولید و صنعت هستند موفق شدند حدود ۷۵ درصد از پرونده های ارجاعی به این شعبه را ختم به صلح و سازش کنند و این شعبه موفق شده است که اختلافات بین صنایع و کارگران را  به گونه ای حل کنند که مانع از ورود پرونده به محاکم قضایی شود.

شریفی تصریح کرد: پیچیدگی های سنگینی که در پرونده های کیفری و حقوقی  وجود دارد و موجب می شود که  بسیاری از تولیدکنندگان و مدیران صنایع  ناگزیر به طی تشریفات دادرسی شوند اما کمترین نتیجه فعالیت شورای حل اختلاف ویژه صنایع این است که در این روش تشریفات دادرسی حذف و ۷۵ درصد پرونده ها ختم به سازش می شود.

به گزارش سادس، امام جمعه ساوه نیز با اشاره به اینکه پرهیز از اختلافات از دستورات موکد دین است، گفت: خدای تعالی در دل انسان یک شورای حل اختلاف قرار داده است و عمل به فتوای دین موجب خواهد شد تا نتوان دست به اختلاف زد.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی با تاکید بر اتحاد و همدلی بین یکدیگر اظهار کرد: فطرت انسان به سمت خداست و اگر شورای حل اختلاف دل را زنده کنیم اجازه انحراف به انسان نخواهد داد.

وی بیان کرد: حل اختلاف بین مردم علاوه بر اجر و قرب معنوی که نزد خدا محفوظ است موجب کاهش تشکیل پرونده در دستگاه عدلیه خواهد شد. شوراهای حل اختلاف اجازه ندهند پرونده های طلاق و خانواده به دادگاه برود و با میانجیگری اختلافات زوجین را برطرف کرده و کانون‌های خانواده را گرم نگه دارند.

امام جمعه ساوه با بیان اینکه دخالت اقوام و آشنایان در زندگی زوجین یکی از عوامل اصلی طلاق است، گفت: از دخالت در زندگی دیگران خودداری کنید تا شاهد فروپاشی کانون خانواده ها نباشیم و آمار اطلاق افزایشی نشود.

در این مراسم که با حضور فرماندار، دادستان و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد، با اهدای لوح و هدایایی از رییس و  اعضای شوراهای حل اختلاف شهرستان ساوه تجلیل بعمل آمد.

سازش در ۷۵ درصد پرونده‌های ارجاعی به شعبه شورای حل اختلاف شهر صنعتی کاوه

سازش در ۷۵ درصد پرونده‌های ارجاعی به شعبه شورای حل اختلاف شهر صنعتی کاوه

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *