دیپلماسی بیولوژیک پروژه مشترک میان موسسه رازی و وزارت امور خارجه

سادس/البرز رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی حضور در بازارهای بین المللی، انتقال دانش فنی و توسعه صادرات به سایر کشورها را از اهداف و افق های پیش روی برشمرد.

به گزارش سادس، علی اسحاقی در وبینار بررسی ظرفیت های همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با سفیران ایران در ۲۲ کشور افریقایی که باموضوع تولید واکسن و سرم های درمانی ضدمارگزیدگی و عقرب زدگی برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش و هماهنگی مدیران وزارت امور خارجه درخصوص برگزاری این نشست، گفت: پس از شیوع کووید ۱۹ و وابستگی بسیاری از کشورها برای تامین واکسن، موضوع عدالت و برابری کشورهای در حال توسعه در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه توزیع عادلانه واکسن، از طرف سازمان بهداشت جهانی، مورد توجه زیادی قرار گرفت و با توجه به دسترسی محدود کشورهای آفریقایی به این خدمات، همچنین توانایی ها و ظرفیت های موسسه رازی در ساخت انواع واکسن های پزشکی و دامپزشکی، با حمایت وزارت امور خارجه می توان از این فرصت برای حضور در بازارهای بین المللی، انتقال دانش فنی و صادرات بهره مند شد.

علی اسحاقی ادامه داد: این موسسه تجربه صادرات سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی به کشور عراق را در کارنامه دارد و کمک می‌کنیم به این کشور، خطوط بسته‌بندی نیز ایجاد شود.

به گزارش سادس، رئیس موسسه رازی در عین حال تصریح کرد: مجهزترین آزمایشگاه ویروس‌شناسی دنیا که در آفریقا مستقر است به کشورهای اروپایی و آمریکایی تعلق دارد، بنابراین باید این نکته را در نظر بگیریم آفریقا، قاره‌ای راحت برای دسترسی و صادرات نیست و استانداردهای بالایی دارد.

دکتر اسحاقی برگزاری دوره های آموزشی در خصوص تولید و کنترل کیفی واکسن برای کارشناسانی از کشورهای مالی و ازبکستان را از اقدامات این مجموعه در زمینه گسترش مراودات خارجی طی ماه های گذشته برشمرد و از آمادگی در برگزاری دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی کارشناسان این کشورها در زمینه ساخت واکسن خبر داد.

وی افزود: فقدان کارشناسان خبره و مجرب در آفریقا، انتقال تکنولوژی به این کشورها را با چالش مواجه خواهد کرد و لازم است در کنار انتقال تکنولوژی، در بحث آموزش نیز ورود کنیم.

در این نشست که با دعوت سفیران ۲۲ کشور افریقایی برگزار شده بود، سفیران کشورهای نامیبیا، سنگال، غنا، اوگاندا، اتیوپی، تونس، گینه، بورکینافاسو، تانزانیا و موریتانی در باب موضوعاتی همچون جمعیت این کشورها، جمعیت دامی، جمعیت طیور، گزش سالانه مار و عقرب، واکسن‌های مصرفی پزشکی دامپزشکی و … مطالبی بیان کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *