تمام بازیکنان سپاهان در خدمت مربی بودند/ تیمی که می‌تواند یک پای فینال باشد

تمام بازیکنان سپاهان در خدمت مربی بودند/ تیمی که می‌تواند یک پای فینال باشد

سادس/اصفهان یک کارشناس فوتبال می‌گوید: سپاهان با کیفیتی متفاوت از دو بازی قبل ظاهر شد و تمامی بازیکنان پاسخگوی نیازهای فنی مربی بودند. اعتقاد ندارم که بازیکنانی با چنین استانداردهایی تحت تاثیر آن ضربات و حواشی روانی قرار گیرند و این سپاهان است که می‌تواند یک پای فینال باشد.

شب گذشته در سومین بازی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، سپاهان با ۹ گل موفق به شکست حریف ازبکستانی خود شد و در جایگاه دوم گروه C جای گرفت.

عملکرد خوب سپاهانی‌ها پس از تساوی عجیب برابر ملوان و رای AFC می‌توان گفت خیال هوادارانشان را آسوده کرد.

برای بررسی کیفی این دیدار پر گل سادس با قاسم زاغی‌نژاد، کارشناس فوتبال و پیشکسوت سپاهان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید:

سادس: عملکرد سپاهان در بازی مقابل حریف ازبکستانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این رقابت به گونه‌ای بود که تقریبا پیش‌بینی کسب سه امتیاز از آن را می‌کردیم، ولی سپاهان با کیفیتی متفاوت نسبت به دو بازی قبلی خود ظاهر شد. نکته‌ بسیار حائز اهمیت در تیم سپاهان، فاکتور سرعت در فوتبال است که با استانداردهای بالا در این تیم وجود دارد. به هر حال، سپاهان در چنین رقابت‌هایی تیمی است که تفاوت زیادی بین بازیکنان آن وجود ندارد و تمامی بازیکنان پاسخگوی نیازهای فنی مربی بودند. با توجه به دو بازی قبلی سپاهان، مقداری حاشیه امنیت در سازماندهی دفاع تیمی از طرف مورایس مورد توجه قرار گرفته بود که از دیگر نکات مهم این بازی بود. نمی‌توان به تیم‌ها نگاه ضعیف داشت؛ چه بسا این رقابت می‌توانست با نتیجه مساوی به پایان برسد، ولی به دلیل قدرت فنی بالای سپاهان در خطوط و حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی بازیکنان در پست‌های مختلف، به حریف اجازه نداد که حرفی برای گفتن داشته باشد و با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز موفق به شکست این تیم شد. تیم حریف با پیروزی در رقابت‌های باقی‌مانده خود نیز می‌تواند به‌عنوان تیم اول گروه صعود کند، البته این تفکر وجود دارد که این تیم یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های ازبکستانی است که در ادوار مختلف مسابقات قهرمانی آسیا حضور داشته است. اینکه سپاهان اصلا اجازه بازی به این تیم را نداد نیز یکی از مباحث مهم است.

سادس: خط دفاع سپاهان نسبت به دو بازی قبل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این رقابت به گونه‌ای نبود که بتوانیم دفاع سپاهان را مورد ارزیابی قرار دهیم، زیرا حریف تیمی نبود که بتواند در مسیر دفاعی برای سپاهان مشکلی ایجاد کند، ولی مورایس شرح وظایفی را برای دو هافبک دفاعی تعریف کرده بود که می‌توانست از فشاری که بر دفاع وارد بود، کم کند و با حضور در مناطق ۱۴ و ۱۵ نقش کاور را برای بازیکنان جلویی خود داشته باشند؛ همچنین، وضعیتی به وجود نیاید که مهاجم قادر به بازی یک به یک با مدافعان شود که از نکات مهم این بازی بود. با این وجود، باید به تغییر وضعیت دفاع تیم نسبت گذشته، توجه کنیم.

سادس: به نظر شما حواشی به وجود آمده برای سپاهان چقدر بر جو روانی تیم موثر بود؟

بازیکنانی در تیم سپاهان حضور دارند که سطح بالایی از استانداردها را دارند و من خیلی به این قضیه اعتقاد ندارم که حواشی پیش آمده برای سپاهان، بر باشگاه نیز موثر بوده است. شاید تاثیر داشته، ولی من اعتقاد ندارم که بازیکنانی با چنین استانداردهایی تحت تاثیر چنین ضرباتی قرار گیرند، ولی در اینکه ما در بازی‌های گذشته، اشکالاتی در زمینه فنی داشته‌ایم، شکی نیست، ولی این حواشی از نظر روانی بر پیکره باشگاه تاثیر دارد. صراحتا بیان می‌کنم که اگر اولین بازی ما در مقابل تیم الاتحاد برگزار می‌شد، سپاهان موفق به بر هم زدن کل آمار این جدول می‌شد و می‌توانست اقتدار خود را نشان دهد که متاسفانه بنا بر دلایلی بدون انجام بازی، سه بر ۰ به نفع تیم الاتحاد به پایان رسید. با این وجود، من این توانایی را در سپاهان می‌بینم که در عربستان موفق‌تر نسبت به تیم الاتحاد شود. در دنیای کنونی فوتبال، مهم‌ترین فاکتور، سرعت است که سپاهان در بالاترین سطح و حد استاندارد آن را به نمایش گذاشته است. مورد مهم دیگر، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانمندی بازیکنان در پست‌های مختلف است که مورایس از تمامی آن‌ها به خوبی استفاده می‌کند. بازیکنان، با کیفیت بالایی پاسخگوی نیازها و درخواست‌هایی هستند که مربی از آن‌ها دارد و تمام وظایف را به طور ایده‌آل انجام می‌دهند.

سادس: به نظر شما، چرا موتور سپاهان در نیمه دوم روشن شد، آن هم با اینکه فشار تیم مقابل در نیمه دوم نسبت به نیمه اول بیشتر بود؟

در نیمه اول نیز، حریف حرفی برای گفتن نداشت و تیم غالب، سپاهان بود، ولی موقعیت‌های ما تبدیل به گل نشد. البته در نیمه دوم از خلاقیت حسین‌نژاد، بازیکنی بسیار بزرگ، با کیفیت، تاثیرگذار و تعیین‌کننده استفاده کردیم که با رصد بازی، متوجه تاثیر او بر اکثر گل‌ها می‌شوید. این دست از بازیکنان بر نتیجه تیم بسیار موثر هستند و هر لحظه در نیمه حریف صاحب توپ شود، هم به لحاظ خلاقیت فنی و هم به لحاظ ضریب هوشی و انتخاب پاس‌های آخر می‌تواند شانسی را ایجاد کند. می‌توانم بگویم فوتبالیستی متولد شده است که می‌تواند در اروپا نیز پا به توپ شود. 

سادس: به نظر شما اضافه شدن بازیکنانی نظیر هادی محمدی به ترکیب تیم چقدر کمک‌کننده بود؟

این بازیکنان وظایف خود را در این رقابت انجام دادند، یعنی تمام آنچه که مورایس در زمینه فنی از آن‌ها خواسته بود را انجام دادند، ولی همانطور که اشاره کردم، این بازی به گونه‌ای نبود که بتوانیم به ارزیابی قوی‌ای از کیفیت بازیکنان برسیم، اما به دلیل اینکه حریف آنچنان قدر نبود، در این رقابت بدون اشتباه ظاهر شدند. بازی‌های پیش‌رو تعیین‌کننده‌تر هستند.

سادس: سخن پایانی؟

تفاوتی که در فوتبال تیم‌های لیگ برتر ما و تیم‌های آسیایی در شرایط فعلی وجود دارد، سپاهان از لحاظ کیفی، یک سر و گردن بالاتر از فوتبال باشگاهی آسیا در حال بازی است. این مورد از نظر کیفی و رعایت شرح وظایف، استفاده بهینه از ابزارها و بازیکنانی که در اختیار دارد و فاکتور سرعت در تمام بازی‌های سپاهان به چشم می‌خورد. سپاهان در چهار لحظه اساسی در بازی فوتبال، با عملکرد بسیار بالایی ظاهر می‌شود؛ زمانی که توپ را در اختیار دارد، حداکثر استفاده را از مالکیت آن می‌کند و زمانی که توپ در اختیار حریف است، با پرسی که در زمان محدودی انجام می‌دهد، بازپس‌گیری توپ را دارد. به اعتقاد من، نکته‌ای که تیم سپاهان را از سایر تیم‌های لیگ ایران متمایز می‌کند، سرعت انتقال در زمانی است که مالکیت توپ با حریف است و اگر به آمار توجه کنیم، متوجه می‌شویم که در بسیاری از این موقعیت‌ها موفق به ثبت گل شده‌اند. امیدوارم شاهد موفقیت‌های بعدی و صعود سپاهان به‌عنوان تیم اول باشیم و با توجه با کیفیتی که تا اینجای رقابت‌ها از خود نشان داده است، امسال می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و حتی یک پای فینال باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *