لزوم ورود وزارت ورزش به حواشی کبدی

لزوم ورود وزارت ورزش به حواشی کبدی

بعد از بازی‌های آسیایی هانگژو برخی از اهالی کبدی در مورد حواشی موجود در تیم ملی صحبت کردند که به نظر می‌رسد باید وزارت ورزش و نهادهای نظارتی به این مشکلات ورود کنند.

به گزارش سادس، تیم ملی کبدی مردان ایران در فینال بازی‌های آسیایی هانگژو با شکست مقابل هند مدال طلا و عنوان قهرمانی دور قبل را از دست داد و نتوانست انتظارات را برآورده کند. بعد از این شکست برخی از ملی‌پوشان سابق این رشته نسبت به حذف شدنشان از تیم ملی اعتراض کردند و معتقد بودند که اگر در تیم ملی حضور داشتند قطعا عنوان قهرمانی دوره قبل تکرار می‌شد.

ملی‌پوشان خط خورده مدعی هستند که غلامرضا مازندرانی سرمربی تیم ملی به بهانه جوانگرایی در انتخاب بازیکنان سلیقه‌ای عمل کرده و سبب حذف به ناحق آنها شده است.  این اتفاقات این شائبه را بوجود آورده که بازیکنان دارای قرارداد با باشگاه سرمربی، به تیم ملی دعوت می‌شوند تا در معرض دید هندی‌ها و عقد قراردادهای میلیاردی در لیگ ستارگان هند قرار گیرند.

ابوذر مهاجر یکی از بازیکنانی بود که به خط خوردنش از تیم ملی و شرایط به وجود آمده در کبدی واکنش نشان داد و گفت: ” اگر جلوی این مشکلات گرفته نشود دیگر نه تیم ملی خوبی داریم نه بازیکن خوب، همه جدا می‌شوند و خداحافظی می‌کنند.”

هر چند که مازندرانی این اعتراضات را مسائل حاشیه‌ای می‌داند اما ماجرای عقد قرارداد با بازیکنان باشگاهی را پذیرفته و می‌گوید که بازیکنان در ازای خدمات و آموزش برای باشگاه بازی می‌کنند و بعد از اینکه به نقطه‌ای برسند که در ایران یا هند و یا هر باشگاه دیگر پول دریافت کنند درصدی از آن را به باشگاه پرداخت خواهند کرد.

مبین سیدمحمدی داور بین‌المللی کبدی معتقد است که هر چند کسب مدال طلا برای کبدی خیلی مهمتر از جوانگرایی بود اما به دلیل اینکه سرمربی سوار بر کمیته فنی بود این مهم محقق نشد. او همچنین می‌گوید که مسائلی که توسط بازیکنان مطرح شده باید بررسی شود و از فدراسیون و وزارت ورزش می‌خواهد این اتفاقات را بررسی کنند.
 
جوانگرایی تیم ملی به قیمت از دست رفتن قهرمانی در مهم‌ترین رویداد؟

در آغاز اردوهای آماده‌سازی بازی‌های آسیایی غلامرضا مازندرانی سرمربی تیم ملی کبدی دم از جوانگرایی می‌زد و در نهایت هم تیم ملی با ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه راهی بازی‌های آسیایی شد. مازندرانی در حالی برای پوست‌اندازی تیم ملی تلاش کرد که کبدی اصلا جزو رشته‌های المپیکی نیست و با توجه به شرایط اسفناک فدراسیون جهانی مسابقات جهانی این رشته هم سال‌ها است که برگزار نمی‌شود. بنابراین مهمترین هدف تیم ملی کبدی تکرار قهرمانی در بازی‌های آسیایی بود که مهمترین رویداد این رشته محسوب می‌شود که البته میسر نشد.

در واقع جوانگرایی در سال بازیهای آسیایی اشتباه عجیبی بود که صورت گرفت و شاید اگر بازیکنان باتجربه که سالها سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی و لیگ ستارگان هند را دارند در ترکیب تیم ملی در هانگژو حضور داشتند کبدی ایران باز هم به قهرمانی می‌رسید.

ابوذر مهاجر گفت: “من می‌توانم یک ساعت دلیل فنی بیاورم که می‌توانستیم قهرمان بازی‌های آسیایی هانگژو باشیم. چرا باید ما این همه مهره داشته باشیم و به هند ببازیم.”

حضور بازیکنان دسته یکی در تیم ملی!

موضوع مهم دیگر این است که ادعا می شود باشگاه متعلق به مازندرانی سرمربی تیم ملی در لیگ برتر هم جایگاهی ندارد و به تازگی در دسته یک صاحب عنوان شده است. با این وجود ۹ بازیکن که تحت عنوان بازیکن جوان به تیم ملی تزریق شده‌اند از همان تیم متعلق به سرمربی انتخاب شده‌اند. در این شرایط مشخص نیست که سرمربی با چه معیاری بازیکنان باتجربه را حذف و بازیکنان دسته یکی را به تیم ملی دعوت کرده است. تیم ملی محل حضور بهترین‌های هر رشته است و قطعا سرمربی اجازه ندارد سلیقه‌ای و بدون برگزاری مسابقه انتخابی بازیکنان را به آن دعوت کند.

مبین سیدمحمدی در این باره گفت: “باشگاهی که اعلام می‌کند به ۷ یا ۸ بازیکن خدمات می‌دهد باید موجودیت آن باشگاه مشخص شود. تیمی که ۸ یا ۹ ملی‌پوش دارد باید جایگاه خوبی هم در رنکینگ کشور داشته باشد. تا جایی که من شنیده‌ام این باشگاه به تازگی در لیگ دسته یک مقام کسب کرده است و هنوز در لیگ برتر نیست. باید فدراسیون این سوال را پاسخ دهد که چطور ۹ بازیکن تیم ملی در یک تیم دسته یکی هستند.”

تیم ملی خط قرمز است

غلامرضا مازندرانی سرمربی تیم ملی، صاحب باشگاهی است که با بازیکنانش قرارداد چند ساله دارد که در صورت عقد قرارداد در باشگاهی دیگر یا لیگ ستارگان هند باید حدود ۲۵ درصد مبلغ قرارداد خود را به این باشگاه بدهند. در این شرایط چندین ملی‌پوش سابق کبدی مدعی هستند که تیم ملی محلی برای اعمال منافع شخصی شده و مازندرانی بازیکنانی را انتخاب می‌کند که با او قرارداد دارند و با تجربه‌ها که حاضر به عقد همچنین قراردادی نیستند را حذف کرده است.

قطعا که تیم ملی محلی برای رسیدن به منافع شخصی نیست و فردی که در راس کادر فنی می‌نشیند باید بدون هیچ جانبداری فرصت حضور در تیم ملی را در اختیار همه بازیکنان قرار دهد چرا که تیم ملی خط قرمز تمام مردم و مسئولان ورزش است و همه باید در راستای رسیدن تیم ملی در راه رسیدن به بهترین نتیجه تلاش کنند. بنابراین تیم ملی جای بهترین‌ها هست نه افراد خاص.

اسماعیل مقصودلو دیگر بازیکن سابق تیم ملی نیز گفت: “افرادی که در سطح سه هستند و هیچ جایی در تیم ملی نداشتند به اردو آمدند. برخی از آنها قرارداد بسته‌اند که تا ۷ سال ۲۵ درصد هر پولی که در کبدی بدست می‌آورند را به باشگاهی بدهند که شخصا برای سرمربی تیم ملی است. در این شرایط ما را خط زدند و کسانی که با آنها قرارداد بستند را به اردوی تیم ملی بردند. “

عقد قرارداد سرمربی تیم ملی کبدی با یک تیم هندی

در آستانه بازی‌های آسیایی سرمربی تیم ملی با یک تیم باشگاهی از هند قرارداد بسته است و این در حالی است که در ایران هم یک باشگاه دارد و با بازیکنان قرارداد می‌بندد. در برخی از فدراسیون‌ها سرمربی تیم ملی اجازه فعالیت در بخش باشگاهی را ندارد. فعالیت همزمان مربی در بخش باشگاهی و ملی می‌تواند سبب ایجاد حواشی شود. به نظر می‌رسد در این شرایط فدراسیون باید به این موضوع ورود و در مورد آن شفاف‌سازی کند. که البته به نظر می‌رسد رئیس فدراسیون کبدی تاکنون چندان علاقه‌مند به ورود کردن به این موضوعات نبوده است و باید در این باره پاسخگو باشد.

گرفتن مالیات از لژیونرها توسط فدراسیون به عنوان حق رشد

یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی که ملی‌پوشان این رشته سال‌ها با آن مواجه هستند گرفتن بخشی از قرارداد لژیونرهای مشغول در پروکبدی توسط فدراسیون است. بازیکنان سال‌های زیادی است که نسبت به این موضوع اعتراض دارند اما فدراسیون بدون توجه به این اعتراضات حدود مبلغ ۲۰ درصد را تحت عنوان حق رشد از لژیونرها دریافت می‌کند. گرفتن حق رشد توسط باشگاه‌ها شاید معمول باشد اما داستان این مبلغ که فدراسیون هر ساله بدون وجهه قانونی از دستمزد بازیکنان به عنوان مالیات کم می‌کند مشخص نیست.

کرسی آسیایی کمکی به تیم ملی نکرد 

تیم ملی کبدی در حالی در فینال به هند باخت که اتفاقات عجیب و غیر باوری در آن بازی رخ داد. در یک دقیقه پایانی، بازی متوقف شد و داوران تحت فشار بازیکنان هند بارها مجبور به تغییر نظر خود شدند. در این شرایط سرمربی تیم ملی به اتفاقات رخ داده اعتراض چندانی نکرد. خوردن حق ایران در این مسابقات در حالی است که ما در آسیا یک کرسی تاثیرگذار داریم و رئیس فدراسیون ایران رئیس کنفدراسیون آسیا است که البته نتوانست در این موقعیت و در فینال بازیهای آسیایی مفید باشد و هندی‌ها با اعتراض خود رای داوری در مسابقه فینال را تغییر دادند.
 
 به نظر می رسد حواشی موجود در کبدی زیاد شده و دیگر باید نهادهای نظارتی و وزارت ورزش و جوانان به این موضوعات ورود کنند چرا که تیم ملی خط قرمز همه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *