تیراندازی امیدوار به کسب حداقل دو سهمیه المپیک

تیراندازی امیدوار به کسب حداقل دو سهمیه المپیک

کارشناس تیراندازی گفت: مسابقات قهرمانی آسیا اندونزی خیلی برای ما حساس است و امیدواریم که که بتوانیم حداقل دو سهمیه در هر رشته تفنگ و تپانچه داشته باشیم.

مسعود کلهری در گفت و گو با سادس، در خصوص عملکرد تیم ملی تیراندازی در مسابقات قهرمانی آسیا کره اظهار کرد: تیم اهداف پروازی در این مسابقات به مدال برنز رسید. این برای اولین بار بود که اهداف پروازی در رشته تراپ به مدال می رسید. همین نتیجه هم سبب شد که در مجموع تیمی هم صاحب مدال برنز شوند. این مدال‌ها جای بسیار خوشحالی و امیدواری برای ورزشکاران اهداف پروازی است. آنها سال‌های زیادی در میادین مختلف تلاش کرده بودند.

تیراندازی امیدوار به کسب حداقل دو سهمیه المپیک

یگانه نشان داد که توانایی لازم برای کسب سهمیه المپیک را دارد

کارشناس تیراندازی گفت: اهداف پروازی جزو رشته‌های سخت است و تیراندازان نیاز به تجربه در میادین زیادی دارند. شرایط در مسابقات مختلف متفاوت است. وقتی یک بشقابک در فضای باز از دستگاه پرتاب می‌شود، زمینه و دید تیرانداز، تعقیب هدف و نهایتا کسب امتیاز بیشتر بستگی به شرایط محیطی دارد. باید تیراندازان فضاها و میادین مختلف را تجربه کنند و این موضوع نقش مهمی دارد. بابک یگانه از ورزشکارانی بود که همیشه در مسابقات داخلی هم روی سکو بود. نتایجی هم که در مسابقات برون مرزی کسب می کرد نشان ‌داد که رو به جلو پیشرفت می‌کند. هرچند که او در این مسابقات با اختلاف کمی از کسب سهمیه المپیک بازماند اما نشان داد که توانایی لازم برای کسب سهمیه المپیک را دارد. امیدواریم در مسابقات بعدی کسب سهمیه بتواند سهمیه المپیک را کسب کند.

به جز رستمیان نتایج دیگر تیراندازان رضایت بخش نبود

وی در خصوص نتایج کسب شده توسط تیراندازان تفنگ و تپانچه در قهرمانی آسیا گفت: با شرایط و نتایج بدست آمده در هانگژو گفته بودم انتظار کسب سهمیه در آسیا هم نخواهیم داشت. به جز نتیجه خوبی که توسط هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر بدست آمد سایر نتایج آنچنان رضایت بخش نبود و نتوانستند سهمیه بگیرند. فاصله مسابقه هانگژو و کره خیلی کم بود. تیراندازان فرصت ریکاوری و بازگشت نداشتند. قطعا ورزشکاران ما با این شرایطی که داشتند و به دلیل مسائل فنی از کسب سهمیه المپیک بازماندند. آنها آنقدر که باید زمان نداشتند تا ریکاوری شوند و نمرات آنها افزایش پیدا کند.

تیراندازی امیدوار به کسب حداقل دو سهمیه المپیک

کسب سهمیه المپیک در قهرمانی آسیا راحت‌تر است

کلهری در ادامه در خصوص مسابقات کسب سهمیه المپیک پیش رو گفت: دو مسابقه دیگر برای توزیع سهمیه باقی مانده است. مسابقات قهرمانی آسیا اندونزی در دی ماه انجام می‌شود. تا این مسابقات تنها ۴۰ روز دیگر فرصت هست که باید مربیان اردوها و برنامه‌های خود را ترتیب دهند تا در مسابقات به سهمیه برسیم. هرچند که کسب سهمیه دشوار شده است اما اگر کمی تلاش شود در مسابقات آسیایی راحت‌تر به سهمیه خواهیم رسید. چرا که در هر ماده دو سهمیه توزیع می شود. ورزشکارانی که در مسابقات گذشته سهمیه گرفته‌اند در این مسابقات حضور ندارند و جا برای تیم ما در تفنگ و تپانچه وجود دارد تا بتوانیم از این مسابقات دست پر برگردیم.

امیدواریم در اندونزی حداقل دو سهمیه در تفنگ و تپانچه کسب کنیم

کارشناس تیراندازی گفت: رویداد بعدی جام جهانی برزیل است که در اوایل اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام می‌شود و آخرین مسابقه کسب سهمیه المپیک پاریس است. این رویداد قطعا یک مسابقه تمرینی برای آنهایی خواهد بود که سهمیه گرفته‌اند و انتظار از تیراندازان کشورهایی که سهمیه نگرفته‌اند بالا است تا بتوانند فعال شرکت کنند و به کسب سهمیه برسند. البته ما در مسابقات اندونزی به این نتیجه خواهیم رسید که در برزیل هم می توانیم شانسی برای کسب سهمیه داشته باشیم یا خیر؟ بنابراین مسابقات اندونزی خیلی برای ما حساس است و امیدواریم که که بتوانیم حداقل یک سهمیه در هر رشته تفنگ و تپانچه داشته باشیم. این چیزهایی است که آمار و منطق به ما می‌دهد اما به شرطی که ورزشکاران تلاش خود را بکنند و مربیان برنامه‌های منسجمی داشته باشند تا از این مسابقات با دست پر برگردند.

تیراندازی امیدوار به کسب حداقل دو سهمیه المپیک

وقتی انتظار سهمیه یا مدال از تیراندازی داریم باید به آن توجه کنیم

وی در ادامه با اشاره به ساختار تیراندازان کشور افزود: وقتی انتظار داریم که تیراندازان سهمیه بگیرند یا در المپیک به نتایج خوبی برسند باید ساختار ورزش را نیز برای آنها فراهم کنیم. تیراندازی رشته پر هزینه‌ای است و نیاز به تجهیزات و امکانات زیادی دارد که بایستی در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد. برای ورزش‌های دیگر این همه هزینه می‌شود، من به فوتبال اشاره می‌کنم که برای همه روشن است که چه پول‌هایی برای آن هزینه می‌شود و فقط یک مدال برای آن ارزش‌گذاری می‌شود اما همین فوتبال، توجه و اختصاص بودجه به رشته‌های پر مدال مثل تیراندازی را از بین می‌برد. ما اگر ساختار لازم را در این رشته فراهم کنیم از این وضعیت نجات پیدا می‌کنیم و پا به پای قهرمانان جهان پیش خواهیم رفت.

علاقه‌مندان زیادی در تیراندازی داریم اما تجهیزات در اختیارشان نیست

وی افزود: افراد زیادی داریم که به این رشته علاقه دارند اما باید مثل یک رشته ملی همانند کشتی به آن توجه شود. باید ساختارها، میادین و تجهیزات را آنقدر گسترش دهیم تا کفاف خیل عظیم این رشته باشد. تیراندازی هر چند که گران و پرهزینه است اما ارزش این هزینه‌ها را دارد. کشورهایی که در رنکینگ جهانی سرآمد هستند از رشته‌های پایه همچون تیراندازی سود می‌برند. در این رشته تنها ۴۵ مدال توزیع می‌شود و کاشناسان و مسئولان باید به این رشته توجه زیادی کنند. می‌توانم به جرات بگویم علاقه مندان زیادی داریم اما تجهیزات خوبی در اختیارشان نیست. اگر وزارت ورزش تصمیم جدی بگیرد و بازنگری کند از حالا به بعد تا المپیک پاریس به یاری خدا می‌توانیم به مدال برسیم.

تیراندازی امیدوار به کسب حداقل دو سهمیه المپیک

از نوروزیان، نکونام، سبقت‌اللهی و پورحسینی انتظار کسب سهمیه وجود دارد

کلهری در پاسخ به این پرسش که آیا در دو رویداد باقی مانده می‌توانیم سهمیه  المپیک را بیشتر کنیم گفت: هانیه رستمیان در یک رشته سخت یعنی در ۲۵تپانچه متر سهمیه گرفته است که باید به او درود بفرستم. او در قهرمانی آسیا هم نقره گرفت و جای امیدواری است که بتواند در المپیک هم به مدال برسد. رستمیان در آسیا رکورد خوبی زد و امیدواریم با امتیاز ۵۹۳ بتواند در المپیک پاریس هم نتیجه خوبی بگیرد. امیدوارم در اندونزی هم در تفنگ و هم در تپانچه صاحب سهمیه شویم. در تفنگ سه وضعیت نوروزیان تلاش خوبی نشان داد و جای امیدواری است بتواند در اندونزی صاحب سهمیه شود. همچنین امیرمحمد نکونام نیز جزو شانس‌های کسب سهمیه است. در تپانچه هم گلنوش سبقت‌اللهی جای امیدواری دارد که سهمیه بگیرد. او در مسابقات قبلی هم نتیجه خوبی گرفت ولی سلاحش خراب شد و ناداوری کار دستش داد و از کسب سهمیه بازماند. انتظار زیادی داریم که او و سجاد پورحسینی به سهمیه برسند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *