تمرینی برای بقا؛ زنده‌ماندن در بازمانده‌های لوکیشن یوسف‌پیامبر

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توضیحاتی را درباره برگزاری مانورهای بقا در شرایط سخت تهران ارائه کرد.

به گزارش سادس، بارها از مخاطرات طبیعی که تهران در معرض آن قرار دارد، گفته شده است، مخاطراتی نظیر زلزله، سیل، طوفان، فرونشست زمین و … که لازم است برای هرکدام تمهیداتی اندیشیده شود، اما در این میان سه مخاطره سیل، طوفان و زلزله را باید بیش از دیگر مخاطرات جدی گرفت. مخاطراتی که البته دو مورد آن قابلیت پیش‌بینی و در نتیجه پیشگیری از خسارات را داراست و زلزله همچنان قابل پیش‌بینی نیست. در همین راستا نیز همواره تاکید می‌شود که لازم است آمادگی مردم و دستگاه‌های امدادی برای مواجهه با این مخاطرات افزایش پیدا کند تا در صورت وقوع هم خسارات جانی ناشی از آن کم شود و هم پیامدها و آثار ثانویه هر بحران کاهش پیدا کند.

یکی از ابزارها برای آموزش و کاهش خسارات مستقیم و غیر مستقیم برگزاری تمرین‌های مختلف برای مواجهه با شرایط اضطراری است، این تمرین‌ها تاکنون به شکل سراسری و عملیاتی برای مردم عادی برگزار نشده و تنها در مواردی در برخی از مدارس و اردوهای دانش‌آموزی تحت عنوان مانورهای زلزله و همچنین کلاس‌های تئوری آموزش‌هایی برای آنان ارائه شده است. موضوعی که البته مدیریت بحران به دنبال اجرای سراسری آن و آموزش به عامه مردم است.

در طرف دیگر اما امدادگران و دستگاه‌های خدماتی، امدادی و انتظامی قرار دارند که چند سالی است آموزش به آنان شدت بیشتری به خود گرفته و سالانه چندین مانور و تمرین عملیاتی مختلف برای آنان برگزار می‌شود تا میزان توانایی خود در شرایط بحرانی و سناریوهای مختلف بحران را محک زده و بر نقاط ضعف و مشکلات خود نیز آگاه شوند. از جمله این مانورها و تمرین‌ها می‌توان به مانور امداد و نجات هوایی تهران، مانورهای امداد و نجات در مترو، ساختمان‌های بلندمرتبه و … اشاره کرد.

تمرینی برای بقا؛ زنده‌ماندن در بازمانده‌های لوکیشن یوسف‌پیامبر
بازدید رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران از محل تمرین

حالا در تازه‌ترین این تمرین‌ها، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای نخستین بار مانورهای بقا در شرایط سخت را به مرحله اجرا درآورده است. مانورهایی که با مشارکت دستگاه‌های مختلف برگزار شده و در آن شرایط بقا و همچنین امدادرسانی در شرایط سخت و دشوار تمرین می‌شود. محل برگزاری این تمرین، لوکیشن‌ سریال یوسف پیامبر در محدوده دریاچه فشافویه در جنوب تهران بود. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با سادس درباره برگزاری این مانورها یا همان تمرین‌های بقا در شرایط سخت که تاکنون دو مرحله از آن در تهران برگزار شده، توضیح داده است.

برگزاری مانورهای بقا در شرایط سخت برای اولین بار در کشور

او با بیان اینکه این اولین بار است که چنین تمرین‌هایی در کشور برگزار می‌شود، گفت: در واقع تمرین‌های بقا در شرایط سخت یک دوره آموزشی در شرایط طبیعی است که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نقش اجرایی در آن برعهده ندارد. ما فقط فضا و سناریو را در اختیار افراد حاضر در این تمرین قرار دادیم و از آنان خواستیم که ضمن آموزش‌هایی که فرار می‌گیرند، بهترین روش را برای بقای خود و امدادرسانی به دیگران تمرین کنند. از این رو ممکن است هرگروه روش متفاوتی را انتخاب کرده باشد که در نهایت این روش‌ها نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد تا بهترین روش‌ها انتخاب شود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این دوره یک دوره دو روزه بود، گفت: در مرحله اول اجرای این تمرین ۱۸۰ نفر و در مرحله دوم اجرای آن ۲۰۰ نفر از پرسنل و امدادگران از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، جمعیت هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، سازمان آبفا، سازمان‌های مردم نهاد و … حضور داشتند.

نصیری درباره سناریوهای اجرای این تمرین نیز اظهارکرد:‌ ابتدا فضایی به هر یک از گروه‌ها داده شد و از آنان خواستیم تا تمهیداتی برای مراقبت از خود و بقاء در شرایط بحرانی را اتخاذ کنند. به این افراد آموزش‌هایی برای برپایی چادر، اقامت در چادر و … داده شد. امکانات پخت غذا نیز در اختیار آنان قرار گرفت اما از آنان خواسته شد که خودشان مدیریت منابع غذایی و نحوه مصرف آن را برعهده بگیرند. در طول این اردوی دو روزه، دوره‌های آموزشی کار با جی‌پی‌اس، بهداشت آب و کلرزنی، آشنایی با وسایل امداد و نجات، آموزش کمک‌های اولیه، اطفاء حریق و … نیز به طور عمومی به شرکت کنندگان ارائه شد.

تمرینی برای بقا؛ زنده‌ماندن در بازمانده‌های لوکیشن یوسف‌پیامبر
تمرین انتقال مصدوم

تمرین‌های تخصصی در کنار آموزش‌های عمومی

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف هم آموزش‌های تخصصی خود را دنبال کردند، گفت: عملیات غواصی، انتقال مصدومان بر روی قایق و ارتفاع، عملیات احیا و انتقال، تست پمپ‌های تخلیه آب و لجن‌کش، تست خودروها و تجهیزات جدید سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تیم‌های آنست و زنده‌یاب، جستجو و نجات در آب و … نیز به طور تخصصی از سوی هر یک از سازمان‌های مرتبط برای نیروهای خودشان برگزار شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه یکسری از سامانه‌ها و امکانات نیز مورد ارزیابی و تست قرار گرفت، اظهارکرد:‌ به عنوان مثال نحوه نصب و فعالیت مخازن آب شرب، سرویس بهداشتی سیار، خودروهای نجات و … همگی مورد آزمایش قرار گرفته و مشکلات و موانع موجود در راه‌اندازی سریع و جمع‌آوری آن شناسایی و برای رفع آن اقدام شد.

ضرورت آمادگی در برابر سیل تهران؛ شهری با ۱۱ رود دره و ۹۰۰ متر اختلاف ارتفاع

نصیری با بیان اینکه در پایان نیز تمرین امداد و نجات در شرایط سیل انجام شد، گفت: تهران یک پهنه سیل خیز با ۱۱ رود دره شامل روددره‌های فرحزاد، کن، دارآباد، درکه، اوین و… است. علاوه بر آن از شمال تا جنوب تهران یک شیب با ۹۰۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد که شیب تندی محسوب شده و در واقع از شهرک قائم تا شهرری را شامل می‌شود. این موارد سبب شده تا تهران همواره در معرض سیل باشد و حتی این احتمال وجود دارد که در بارندگی‌های پاییزی و زمستانی هم شاهد آبگرفتگی معابر باشیم. از این رو انجام این تمرین عملیاتی ضروری بود.

تمرینی برای بقا؛ زنده‌ماندن در بازمانده‌های لوکیشن یوسف‌پیامبر
تمرین آمادگی در برابر سیل

وی با بیان اینکه تمرین دور میزی را نیز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار خواهیم کرد، گفت: این تمرین عملیاتی بود و خوشبختانه کمبودها و نقاط ضعف دستگاه‌های مختلف در شرایط بحرانی در آن به دست آمد. همچنین کمبودها و نقص‌های موجود در برخی از سوله‌های بحران را نیز مورد شناسایی قرار دادیم که نسبت به رفع آن اقدام شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی دیگر از دستاوردهای چنین تمرین‌هایی را آشنایی نیروهای امدادی و خدمات با یکدیگر دانست و گفت: لازم است که در شرایط بحران افراد یکدیگر را شناخته و تعامل مناسبی با هم داشته باشند. ما در این تمرین تلاش کردیم تا این شناخت میان امدادگران و نیروهای دستگاه‌های مختلف درگیر در بحران و امدادرسانی ایجاد شود.

صدور کارت‌های ویژه پوشش خبری در بحران

نصیری همچنین از صدور کارت‌های ویژه برای خبرنگاران و پوشش خبری و تصویری بحران‌ها خبرداد و گفت:‌در این تمرین، این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت که برای اهالی رسانه باید کارت‌هایی صادر شود و در صورتی که این کارت‌ها را همراه نداشته باشند، امکان پوشش خبری بحران برایشان وجود نخواهدداشت و عوامل انتظامی از کارشان جلوگیری خواهند کرد. این هم اقدام درستی است تا خبرنگاران و رسانه‌های آموزش دیده و آشنا با اصول در اطلاع‌رسانی فعال باشند.

وی در پایان با بیان اینکه برگزاری چنین تمرین‌ها و مانورهایی از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و با مشارکت دیگر دستگاه‌های امدادی، خدمات و انتظامی ادامه خواهد داشت، گفت: در تلاشیم تا در کنار آموزش‌های شهروندی که به مردم ارائه می‌شود. آموزش‌ها و تمرین‌های ویژه را نیز برای امدادگران و نیروهای درگیر در شرایط بحران داشته باشیم.

تمرینی برای بقا؛ زنده‌ماندن در بازمانده‌های لوکیشن یوسف‌پیامبر
تمرین بقا در شرایط سخت تهران

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *