"بازار آب" در جست‌وجوی مدیریت آبی ۴۰۰چاه دشت سمنان

سادس/سمنان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از وجود ۴۰۰ چاه آب در دشت سمنان خبر داد و با اشاره به ایجاد بازار آب در سمنان گفت: مدیریت منابع آب زیرزمینی هدف اصلی بازار آب است. 

محسن عسکری ۱۰ آبان ماه در نشست تشریح بازار آب در آبخوان سمنان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان در محل سالن جلسات غدیر استانداری برگزار شد اظهار کرد: طرح بازار آب در حال حاضر از فاز مطالعه وارد فاز اجرا شده است و در جلسات متعددی این طرح مهم بررسی شد و در حال حاضر نیاز است تا این طرح برای کشاورزان و ذی‌نفعان تشریح و با آنها درباره فواید این بازار گفت‌وگو شود. 
وی با بیان اینکه منابع آبی در استان سمنان محدود است و باید استفاده از منابع موجود نیز مدیریت شود گفت: طرح بازار آب در جست‌وجوی مدیریت آبی ۴۰۰چاه فعال موجود در دشت سمنان است. در حقیقت بازار آب یک سیاست تشویقی برای حفظ منابع آبی است و این مهم به حفظ آبخوان کمک می‌کند. 
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای سمنان با تأکید بر اینکه عمده کشاورزان برای آبیاری محصولات خود از روش سنتی استفاده می‌کنند که پرت آب را به دنبال دارد تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با بهبود روش آبیاری و همچنین با استفاده از الگوی کشت در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و علاوه بر حفظ کشت و داشتن عملکر مطلوب در واحد سطح، سهمی نیز در بازار آب داشته باشند. 
عسکری با بیان اینکه در حال حاضر کشور و از جمله استان سمنان نیازمند مدیریت منابع آبی است؛ از بازار آب به عنوان یک راهکار مهم برای حفظ آبخوان و منابع آب زیرزمینی نام برد و گفت: نیاز است تا از تمامی ظرفیت‌ها برای اجرای موفق طرح بازار آب در دشت سمنان که به عنوان پایلوت معرفی شده است بهره گرفت. 
وی گفت: در مجموع در دشت سمنان ۴۰۰ چاه در بخش‌های مختلف فعال است و عمده این چاه‌ها در بخش کشاورزی است. 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: در فرایند بازار آب تلاش می‌شود مدیریت منابع آب زیرزمینی در دشت سمنان به عنوان یک دشت خشک و نیمه خشک انجام شود. 
عسکری خاطرنشان کرد: در فرآیند بازار آب ضمن حفظ عملکرد در بخش کشاورزی و توجه به امنیت غذایی، کشاورز آب مازادی را که از راه مصرف بهینه صرفه‌جویی کرده است به بخش صنعت واگذار کند و از این طریق گامی مهم برای حفظ آبخوان برداشته می‌شود. 
وی ابراز امیدواری کرد که با اعمال این سیاست تشویقی شاهد افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی باشیم. 
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *