امنیت غذایی، تحت‌تاثیر ابرچالش «تغییر اقلیم» است

سادس/گیلان نشست علمی – تخصصی “تغییر اقلیم، امنیت غذایی و توسعه پایدار” امروز، ۹ آبان ماه به میزبانی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در رشت برگزار شد.

سید ضیاء نصرتی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ارتباط تصویری با این نشست، وظیفه سازمان‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست را تامین امنیت غذایی پایدار در کشور دانست و اظهار کرد: امروزه امنیت غذایی به عنوان مولفه مهم توسعه پایدار تحت تاثیر ابرچالش «تغییر اقلیم» است.

وی تغییر اقلیم را بزرگترین عامل تهدید برای امنیت غذایی هم در کشور ما و هم در سایر نقاط جهان دانست و تصریح کرد: بنا به رسالت جهاد دانشگاهی مبنی بر ورود به عرصه حل مشکلات کشور، برخورد مسئله محور با موضوعات مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی را در دستور کار قرار دادیم و هدف نهایی را امنیت غذایی پایدار در نظر گرفتیم.

امنیت غذایی، تحت‌تاثیر ابرچالش «تغییر اقلیم» است

مدیرکل دفتر کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه برای دستیابی به امنیت غذایی باید درباره تغییر اقلیم بدانیم، گفت: یکی از عوارض و پیامدهای تغییر اقلیم، محدودیت منابع آبی است.

نصرتی، رویکرد دفتر کشاورزی و منابع طبیع معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در حوزه منابع آب را افزایش بهره‌وری جهت نیل به امنیت غذایی پایدار دانست و متذکر شد: منابع طبیعی و محیط زیست، صنایع غذایی، گیاهان دارویی، آبزی پروری، دام های سبک و سنگین و زیست فناوری(بیوتکنولوژی) ۶ محور فعالیت این دفتر برای رسیدن به امنیت غذایی است که در این راستا شبکه سازی برنامه‌های سه ساله استانی با محوریت افزایش بهره‌وری مصرف آب با هدف رسیدن به امنیت غذایی را دنبال می‌کنیم.

وی تغییر اقلیم را خیلی جدی دانست و بیان کرد: اگر به تغییر اقلیم اهمیت ندهیم و به موقع عمل نکنیم، آینده زیست طبیعی و انسانی کشور با چالش مواجه می‌شود و جبران خسارت وارده امکان پذیر نخواهد بود.

ابوالفضل رئوفی، مدیر توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز، اساس هدفگذاری خودکفایی در برخی محصولات استراتژیک مانند گندم را همین تغییر اقلیم دانست و اظهار کرد: تغییر اقلیم یا ناگهانی است و یا تابع شرایط ظرفیت پذیری محیط است.

وی با اشاره به روند تغییر تدریجی اقلیم در دنیا، افزود: اروپا بیشترین ضربه را از تغییر اقلیم خورده است و لذا در شمال ایران نیز شاهد بیشترین اثرپذیری از پیامدهای تغییر اقلیم هستیم.

امنیت غذایی، تحت‌تاثیر ابرچالش «تغییر اقلیم» است

مدیر دفتر توسعه پایدار جهاد کشاورزی گیلان، ظرفیت پذیری تغییر اقلیم در ایران را بالاتر دانست و تصریح کرد: این در حالی است که کشورهای توسعه یافته برنامه‌ریزی بهتری جهت سازگاری با این چالش را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئوفی با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی هم در بخش کمی و هم در بخش کیفی، یادآور شد: در بخش امنیت غذایی مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نیز حاکم است و لذا امنیت غذایی با حاکمیت غذایی رابطه معناداری دارد.

وی امنیت غذایی را دسترسی سریع و آسان به غذای سالم و مکفی و مغذی دانست و افزود: شاهد فعال شدن حاکمیت غذایی در بسیاری از کشورها هستیم؛ به گونه‌ای که سیستم‌های اکولوژی سازگار با محیط زیست را در بحث امنیت غذایی تقویت می کنند.

کارشناس محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه محصولات تراریخته از نظر کمی امنیت غذایی ایجاد می کنند، گفت: نیازمند بهره‌گیری از بیوتکنولوژی دانش بنیان با تکیه بر دانش بومی و با نگاه به آینده هستیم.

وی تغییر اقلیم را موجب کاهش محصولات جالیزی دانست و بیان کرد: کشاورزی تابع شرایط جغرافیایی و آب و هوایی بوده و لذا تغییر اقلیم به دلیل تغییرات دمایی و بارشی، موجب کاهش تولید و مصرف و صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شده است.

رئوفی خودکفایی در محصولات کشاورزی را در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین نقش مهمی در امنیت غذایی دارد و باید برنامه‌ریزی علمی مبتنی بر آمایش جهت توسعه کشاورزی داشته باشیم.

تورج صادقی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در ادامه، تغییر اقلیم را یک پدیده مشهود دانست و اظهار کرد: روزانه با چالش‌های ناشی از پدیده تغییر اقلیم مواجه هستیم.

امنیت غذایی، تحت‌تاثیر ابرچالش «تغییر اقلیم» است

وی کاهش منابع آبی را یکی از چالش‌های تغییر اقلیم دانست و بیان کرد: متاسفانه فشار کاهش منابع آبی مستقیم به محیط زیست بر می‌گردد و در تابستان امسال شاهد حضور گونه‌های حیات وحش همچون خرس و پلنگ در باغات نزدیک جلگه و شالیزارها بودیم.

صادقی با اشاره به تشکیل کارگروه ملی تغییرات آب و هوا در سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: مدیریت سبز را در ادارات و صنایع دنبال می‌کنیم.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، با تاکید بر لزوم سازگار شدن با پیامدهای تغییر اقلیم و افزایش تاب آوری، خاطرنشان کرد: متاسفانه روند افزایش تاب‌آوری کشور در شرایط تغییر اقلیم مشاهده نمی‌شود.

رضوان انشیه، مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی گیلان نیز، با تاکید بر لزوم احصای اثرات تغییر اقلیم و کند کردن این اثرات، گفت: باید کلیه زیرساخت‌های شهری و روستایی را براساس مولفه‌های تغییر اقلیم اجرایی کنیم.

امنیت غذایی، تحت‌تاثیر ابرچالش «تغییر اقلیم» است

وی تغییر الگوی کشت را یکی از برنامه‌های مهم دانست و تاکید کرد: استفاده ما از بارش‌ها باید تغییر کند و برنامه‌ریزی مناسب جهت بهره‌برداری از روان آب‌های سطحی و آب بندان‌ها را داشته باشیم.

وی با انتقاد از توسعه مناطق گردشگری به ویژه در بالادست بدون تعریف زیرساخت‌های مدیریت پسماند و فاضلاب، اظهار کرد: بدون برنامه‌ریزی اثرات تغییر اقلیم را تندتر می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *