نکاتی جالب از توپ طلا که باید دانست

نکاتی جالب از توپ طلا که باید دانست

مراسم توپ طلا امروز (دوشنبه) برگزار می‌شود که نکات جالبی در مورد آن منتشر شده است.

به گزارش سادس، امشب برنده توپ طلا مشخص خواهد شد. لیونل مسی بیشترین شانس را برای کسب این جایزه دارد و رقیب اصلی‌اش ارلینگ هالند است. برنده توپ طلا بر اساس امتیازهایی که ۲۱۱ روزنامه نگار از نقاط مختلف دنیا خواهند داد، در پاریس معرفی می‌شود. این مراسم در سالن تئاتر شتله برگزار می‌شود. 

در سال ۱۹۹۱ فیفا تصمیم به برگزیدن بازیکنی به عنوان«برترین بازیکن سال فیفا» گرفت و همین باعث شد تا هر سال دو جایزه جداگانه به برترین بازیکن سال اهدا شود. اکنون جایزه‌ای که فیفا می‌دهد The Best نام دارد و جایزه‌ای که فرانس فوتبال می‌دهد توپ طلا است.

سالن توپ طلا را بشناسید؟

نکاتی جالب از توپ طلا که باید دانست

تئاتر شتله (به فرانسوی: Théâtre du Châtelet) یک تئاتر و خانهٔ اپرا واقع در میدان شتله، ناحیهٔ یک شهر پاریس است. این تئاتر توسط گابریل داویو به درخواست بارون اوسمان بین سال‌های ۱۸۶۰ و ۱۸۶۲ با ۳۰۰۰ صندلی طراحی شد که بعدها با عوض کردن مدل سالن به ۲۵۰۰ صندلی کنونی رسید.

بیشترین توپ طلا

نکاتی جالب از توپ طلا که باید دانست

مسی تاکنون بیشترین توپ طلا را به خود اختصاص داده است. مهاجم بارسلونا هفت بار این جایزه را کسب کرده است و امشب می‌تواند هشتمین توپ طلایش را به دست بیاورد.

یک دروازه‌بان

یاشین که اهل شوروی سابق است، در سال ۱۹۶۳ تنها دروازه‌بانی بود که توانست این جایزه را ببرد. دیگر هیچ دروازه‌بانی نتوانست به این مهم برسد.

سه مدافع

بیشتر برندگان توپ طلا مهاجمان و یا هافبک‌ها بودند و تنها سه مدافع شانس کسب این جایزه را داشتند. فرانس بکن بائر (دوبار) و ماتیاس سامر و فابیو کاناوارو این جایزه را بردند. امسال هم ۳ مهاجم (مسی، هالند و ام‌باپه) شانس هاص اصلی هستند.

تاریخ‌سازی وه‌آ

نکاتی جالب از توپ طلا که باید دانست

اولین بازیکن غیر اروپایی که این جایزه را کسب کرد، وه‌آ در سال ۱۹۹۵ بود. 

پیرترین

استنلی متیوز انگلیسی اولین برنده توپ طلا در سال ۱۹۵۶ بود که پیرترین آن نیز به حساب می‌آید. او زمانی که ۴۱ سال داشت، صاحب این جایزه شد.

جوان‌ترین

نکاتی جالب از توپ طلا که باید دانست

رونالدو جوان‌ترین برنده توپ طلاست. مهاجم برزیلی با ۲۱ سال و ۳ ماه، در سال ۱۹۹۷ صاحب این جایزه شد. همچنین او نخستین برزیلی بود که برنده این جایزه شد و اولین بازیکن در آمریکای جنوبی که توپ طلا را به خود اختصاص می‌داد.

توپ طلای افتخاری

توپ طلای افتخاری در سال ۱۹۹۵  به دیگو آرماندو مارادونا داده شد. این جایزه در آن سال توپ طلا افتخاری نامیده شد.

تنها اسپانیایی

سوارس تنها فوتبالیست متولد اسپانیاست که این جایزه را برده است. آندرس اینیستا و ژاوی بزرگترین ناکامان توپ طلا در سالهای اخیر بودند.

  • بیشتر بخوانید

مسی یا هالند؛ پادشاه ۲۰۲۳ فوتبال جهان کیست؟

چرا توپ طلای ۲۰۲۳ باید به مسی برسد

چرا مسی رکورددار توپ طلا نیست؟

نکاتی که باید قبل از توپ طلای ۲۰۲۳ بدانید

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *