جهان در لبه پرتگاه

سادس/خراسان رضوی علائم حیاتی زمین به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

به نقل از ارث، نتایج بررسی کارشناسان آب‌وهوا نشان داد: علائم حیاتی زمین به سطحی کاهش یافته که قبلاً در تاریخ بشر سابقه نداشته است. این وضعیت بحرانی ساختار حیات در سیاره ما را تهدید می‌کند.

گروهی متشکل از ۱۲ دانشمند پیش‌بینی بدی درباره علائم حیاتی زمین ارائه کرده‌اند. آنان تأکید کردند که ۲۰ علامت حیاتی از ۳۵ علامت حیاتی سیاره‌ای که به عنوان فشارسنج برای سلامت آب‌وهوا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به رکوردهای افراطی رسیده‌اند.

محققان با ترسیم تصویری از آینده‌ای با گرمای غیرقابل تحمل، کمبود غذا و آب اظهار کردند: «بدون گام‌های قاطع برای پرداختن به مسئله اساسی مصرف بیش از حد بشر از منابع زمین، ما به سمت فروپاشی احتمالی سیستم‌های طبیعی و اجتماعی اقتصادی حرکت می‌کنیم».

دانشمندان داده‌های هشداردهنده سال ۲۰۲۳ را برجسته و اشاره کردند که سوابق متعدد مربوط به آب‌وهوا و علائم حیاتی زمین از بین رفته‌اند و این موارد شامل دمای بی‌سابقه اقیانوس‌ها، کاهش شدید یخ‌های دریا و فصل آتش‌سوزی خارق‌العاده در کانادا است که به سطوح بی‌سابقه انتشار دی‌اکسید کربن کمک می‌کند.

این مقاله خواستار بازنگری همه جانبه رویه‌های اقتصادی جهانی است.

دانشمندان توصیه کردند که باید رفاه انسان در اولویت قرار گیرد، مصرف بیش از حد کاهش یابد و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به شدت کم شود.

نتایج این تحقیق در BioScience منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *