ناتوانی والدین در اقناع سازی، از عوامل استعمال دخانیات فرزندان

به گفته عضو هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات برخی والدین در نهایت ناآگاهی نسل بعدی را در معرض نابودی قرار می‌دهد و با ناتوانی در اقناع سازی آنها بدترین شکل را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش سادس، منوچهر منصوری در یک برنامه رادیویی در مورد عوامل کاهش سن استعمال دخانیات در کشور بیان کرد: این یک معضل جهانی است. اگر باور شود که استعمال دخانیات یک پدیده منکر است از آن جلوگیری می‌شود. اما عزم ملی لازم متاسفانه نسبت به این موضوع وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ سال است که برنامه پیشگیری از دخانیات در آموزش و پرورش وجود دارد اما اقدامی جدی برای آن صورت نگرفته است.

عضو هیئت مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، استعمال دخانیات را یک اَبَر پدیده و منکر دانست و اذعان کرد: دخانیات هم جسم و هم مال را می‌سوزاند. امروز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار در سال در ایران مصرف می‌شود و در روز نیز بیش از ۵۰ تا ۶۰ میلیارد برای آن هزینه می‌شود و دو برابر این مقدار هزینه درمان آن می‌شود.

منصوری با بیان اینکه افرادی که تحت تاثیر دود ناشی از سیگار قرار می‌گیرند بیشتر از فرد سیگاری آسیب می‌بینند اظهار کرد: این پدیده یک منکر است و سوال اینجاست که با این منکر چگونه برخورد شده است؟ تا زمانی که باور و فرهنگسازی ایجاد نشود نمی‌توان به نتیجه رسید. صدا و سیما باید به صورت لحظه‌ای به این حوزه بپردازد.

وی همچنین بااشاره به اینکه  ۲۰ نوع سرطان قطعی ارتباط مستقیم با سیگار دارد افزود: این مسائل باید به صورت ریشه‌ای در نظر گرفته شود و به آن پرداخت. سیگار از عوامل مهمی است که سیستم ایمنی را ضعیف کرده و موجب بروز یک مرگ تدریجی می‌شود. سیگار دندانها را فاسد کرده، زیر چشم را کبود و اشتها را کور کرده و در نهایت به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند. کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند با مصرف سیگار بیماریشان تشدید می‌شود.

این ایمونولوژیست خاطرنشان کرد: برخی والدین در نهایت نا آگاهی نسل بعدی را در معرض نابودی قرار می‌دهد. به هیچ وجه نباید در این موضوع با نسل جوان برخورد مستقیم داشته باشیم بلکه با رفتار غیرمستقیم آنها را به باور برسانیم. ورود با اجبار درست نیست، باید در مقام اقناع ظاهر شویم.

منصوری ضمن ابراز تاسف از آزاد گذاشتن فرزندان در استعمال دخانیات توسط برخی والدین اظهار کرد: این گروه از والدین توانایی اقناع سازی ندارند و به همین دلیل بدترین شکل را انتخاب کرده‌اند. اگر ضریب اقناع به حداقل باشد، بسیاری از مسائل جهت گیری دیگری خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *