ارمغانی: ظرفیت فعلی بسکتبال همین است/ برکناری دمیر اشتباه است

ارمغانی: ظرفیت فعلی بسکتبال همین است/ برکناری دمیر اشتباه است

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران، ظرفیت فعلی این رشته در کشور را همین دانست و گفت اگر فدراسیون از روند کاری دمیر راضی است، باید با این مربی ادامه دهد.

به گزارش سادس، جواد داوری پس از انتخابش به عنوان رئیس فدراسیون بسکتبال در نخستین اقدام بزرگ خود مصطفی هاشمی را از سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشت و سعید ارمغانی را به عنوان سرمربی جدید منصوب کرد. با این حال عمر سرمربیگری سعید ارمغانی هم در تیم ملی زیاد نبود. انتقادهای زیاد از این سرمربی باعث شد تا جواد داوری ضمن برکناری این سرمربی، هاکان دمیر ترکیه‌ای را به عنوان سرمربی تیم ملی منصوب و دلیل این تصمیمش را هم سرعت‌بخشیدن به پروسه تغییر نسل در تیم ملی اعلام کند.

برکناری سعید ارمغانی اما حاشیه‌هایی را نیز به همراه داشت. مدت‌ها بعد از خبر انتخاب هاکان دمیر، سعید ارمغانی اعلام کرد که فعلا قراردادش با فدراسیون ایران پابرجاست و منتظر است تا به صورت دوستانه به همکاری خود با فدراسیون ایران پایان دهد. پس از کش‌وقوس‌های فراوان اکنون این قرارداد به پایان رسیده و ارمغانی نیز در گفت‌وگو با سادس، درباره حل‌شدن مشکلش با فدراسیون بسکتبال ایران و انتقادهایی که از او صورت می‌گرفت صحبت کرد.

خوشبختانه مشکل ما دوستانه حل شد

ارمغانی درباره برطرف‌شدن مشکل قراردادش با فدراسیون ایران توضیح داد: خدا را شکر آن موضوع به صورت کاملا دوستانه تمام شد و در نهایت با فدراسیون به توافق رسیدم. مطالبه‌ای هم که باید پرداخت می‌شد، پرداخت شد و دیگر همه کارهایی را که باید انجام می‌دادیم، انجام دادیم. امیدوارم فدراسیون روند خوبی را طی کند.

ارمغانی: ظرفیت فعلی بسکتبال همین است/ برکناری دمیر اشتباه است

از بیرون گود، گفتن «لنگش‌کن‌!» راحت است

او درباره انتقادهایی که همچنان از فدراسیون و سرمربی جدید تیم ملی صورت می‌گیرد نیز گفت: همان روزی که در هتل المپیک با هم نشسته بودیم و مصاحبه انجام دادیم، به شما گفتم که کنار گود نشستن و گفتن اینکه لنگش کنید، کار آسانی است. همین الان خیلی راحت می‌توانم بگویم که اگر بنده بالا سر تیم بودم در جام جهانی و بازی‌های آسیایی نتایج خیلی خوبی می‌گرفتیم اما این درست نیست. شرایط بسیار سخت است و باید داخل میدان بود تا از شرایط دشوار موجود در کار خبردار شد.

در حال حاضر ظرفیت بسکتبال ایران همین است

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران با بیان اینکه در هر پست و شرایطی باید واقع‌گرا بود، تصریح کرد: از نظر من بسکتبال ایران در حال حاضر ظرفیتش همین چیزی است که در مسابقات می‌بینیم. قطعا می‌شود ۱۰ – ۱۵ درصد کیفیت تیم را بالا و پایین کنیم اما تغییر کلی و نهایی، اختلاف چندان چشمگیری ندارد و باید صبوری کرد.

او ادامه داد: نمی‌خواهم درباره تیم ملی نظر خاصی بدهم چون کسی باید نظر بدهد که به طور کامل از شرایط آمادگی، زمان اردوها، بازی‌های تدارکاتی و … تیم ملی که برای حضور در جام جهانی و بازی‌های آسیایی داشته‌اند، آگاه باشد. اگر کسی با شرایط من نظر بدهد، قطعا درست نیست. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که در حال حاضر سطح تیم ملی همین سطحی است که الان است.

باید به سرمربی تیم ملی زمان داد

ارمغانی تاکید کرد: سطح تیم ملی ایران با توجه به نبود حامد حدادی و آمدن بازیکنان جوان، همین است. همان طور که فدراسیون می‌گوید، پایه تغییر نسل در تیم ملی را بنده گذاشتم و فکر می‌کنم باید به هر کسی، از هاشمی و ارمغانی گرفته تا هاکان دمیر، زمان داد تا برنامه‌هایش را پیاده‌سازی کند. این موضوع برای همه رده‌های سنی وجود دارد. یک مربی حتما به زمان، برنامه‌ریزی و تدارکات کافی نیاز دارد. اگر فدراسیون کار مثبت می‌خواهد باید از پایه شروع و رویش تمرکز کند.

ارمغانی: ظرفیت فعلی بسکتبال همین است/ برکناری دمیر اشتباه است

بسکتبال ایران ۱۰ سال کار پایه اصولی نیاز دارد

او با اشاره به ضعف بسکتبال پایه در ایران نیز گفت: بسکتبال پایه به پنج تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد تا نتیجه‌ کار دیده شود. سال ۱۹۸۴ یعنی حدود ۴۰ سال قبل عازم آلمان شدم تا آنجا بسکتبال بازی کنم و در تیم بایرن‌مونیخ بودم که الان در یورولیگ است. آلمانی که الان قهرمان جهان شد، آن زمان کار پایه‌های بسکتبال را شروع کرد و بسکتبال‌ آلمان آن زمان خیلی ضعیف بود. بایرن تیمی در دسته دو بود.

ارمغانی افزود: پس از سال‌ها این برنامه‌ریزی بلندمدت از صفر به قهرمانی جهان رسید. باید بدانیم اینطور نیست که با دو ماه یا یکی – دو سال موفق شویم. به بودجه، متخصص در مدیریت و فن بسکتبال احتیاج داریم. به نظرم مهم نیست چه کسی بالای سر تیم یا فدراسیون است، مهم این است که برنامه به طور کامل و جامع برگزار شود.

مشکل بسکتبال ایران، بی‌برنامگی است

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال، درباره بزرگ‌ترین مشکل این رشته در ایران نیز گفت: فکر می‌کنم اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم، بزرگ‌ترین مشکل بسکتبال نداشتن برنامه مشخص و تداوم کاری است. اگر این کار به‌درستی انجام نشود، هیچ فرقی با الان نخواهیم کرد. تداوم کار نیز بسیار مهم است. اگر فدراسیون بسکتبال هاکان دمیر را عوض کند و فرد جدیدی بیاید از نظر من باز هم اشتباه کرده است، چون هر کس بیاید باز هم باید از اول شروع کند و این به نفع بسکتبال نیست.

او افزود: حالا که این تغییر شکل گرفته، باید ادامه پیدا کند. اگر فدراسیون می‌بیند کار این مربی درست است و نتیجه‌بخش خواهد بود، باید مقابل انتقادها صبوری کرده و ضمن شنیدن نقدها سازنده، این روند را با دمیر ادامه دهد. امیدوارم روزی برسد که بسکتبال ایران به اوجش برگردد و جایگاه واقعی‌اش را به دست آورد. ما استعدادهای خوبی در کشور داریم و امیدوارم از این پتانسیل، استفاده بهینه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *